קאר שולץ טבע
צילום: יח"צ

הדיווחים שגרמו לתנודה החדה במניית טבע

לפי הדיווחים האחרונים, בית המשפט באוקלהומה מעכב את האישור על הפשרה שהשיגה החברה בחודש שעבר. מניית החברה מאבדת כעת 5.8% לאחר שקבעה מוקדם יותר שפל חדש
עמית נעם טל | (11)

ההתרסקות במניית טבע (סימול:TEVA) מתחדשת הערב בוול סטריט, כאשר מיד לאחר תחילת המסחר עברה מניית החברה לירידות חדות של קרוב ל-9%. נכון לשעה זו הירידות התמתנו במעט, ומניית החברה מאבדת 3.7% "בלבד".

ברקע לנפילה היום, מספר דיווחים מצביעים כי בית המשפט באוקולהומה מעכב את הפשרה שהשיגה החברה עם הרשויות. נזכיר כי בסוף החודש האחרון דיווחה החברה כי השיגה פשרה עם הרשויות במדינה, כאשר היא הסכימה לשלם כ-85 מיליון דולר (לכתבה המלאה). 

בתוך כך, הערב מתפרסמת כתבת ענק בעיתון פורבס היוקרתי בנוגע לתיאום מחירי תרופות בארה"ב. טבע עומדת במרכז בכתבה, כאשר היא מואשמת בתיאום מחירים של לא פחות מ-103 תרופות. 

בנוסף, בברקליס נתנו ביממה האחרונה המלצת "תשואת חסר" למניה, עם מחיר יעד של 8 דולרים בלבד. נזכיר בנוסף, כי בסופ"ש האחרון הורידה חברת דירוג האשראי Fitch את דירוג החוב של החברה (לכתבה המלאה).

מבנה החוב של טבע לפי הדו"חות האחרונים של החברה: "נחשול" של החזרים בשנים הקרובות. ממשיך להיות הגורם החשוב למניה

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    זלמן 04/05/2020 13:47
    הגב לתגובה זו
    קרא לעיל...!!!!!!!!!!!!!!
  • 9.
    לקחת מנכלי"ם זולים ולפתוח בהליך הבראה מהיר (ל"ת)
    שמעון 18/06/2019 15:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רועי 15/06/2019 07:33
    הגב לתגובה זו
    אין חברה בעולם בה יש יחס כה משפיל בין הפסדים עצומים וירידת ערך חברה ב 80 אחוזים ובין שכר מפלצתי למנהלים שרק עולה. טבע חברה ציבורית ויש לצאת נגדה בתביעה יצוגית בהיקף עשרה מיליארד שקלים על הונאת הציבור ,!!!
  • כיל גם גרמה הפסדי עתק למשקיעים והמנהלים מרויחים הון (ל"ת)
    יש 12/01/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כמהין 13/06/2019 12:29
    הגב לתגובה זו
    עולה 3% יורדת 30%
  • 6.
    מנכל גאון שלמו לו עוד עוד עוד עוד (ל"ת)
    אא 13/06/2019 09:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לרון 12/06/2019 18:50
    הגב לתגובה זו
    לא מזמן......החובות!!!!!!!!!!!
  • 4.
    שמואל 12/06/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
    יש לי הרגשה שלמישהו יש אינטרס להוריד את מחיר המניה,שונים בדיקה.
  • 3.
    טבע טבעה ומתה (ל"ת)
    מקרה טביעה 12/06/2019 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דניאל 12/06/2019 17:51
    הגב לתגובה זו
    לצערי הרב טבע בדרך לפ]שיטת רגל עצוב מאוד אבל זה המצב!
  • 1.
    עוד יגיעו ימים יפים לטבע...עניין של זמן (ל"ת)
    רפאל 12/06/2019 17:44
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.