הזווית הבריטית של מלחמת הסחר, מה יהיה עם וואווי?
ביקור המדינה הראשון של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בבריטניה מגיע עם האפשרות לסחרור דיפלומטי, וזאת לאור חילוקי הדעות בינו לבין מנהיגות המפלגה השמרנית לגבי ההתנהלות מול חברת וואווי הסינית.
הגברת הראשונה של ארצות הברית, מלניה טראמפ, והנשיא הגיעו לבריטניה לביקור של שלושה ימים היום בבוקר, אשר יכלול בין היתר ארוחת צהריים פרטית וארוחת ערב חגיגית בארמון בקינגהאם עם המלכה אליזבת השנייה, תה עם הנסיך צ'ארלס וביקור במנזר ווסטמינסטר.
הביקור מגיע בזמן שהסדקים מתחילים להופיע ביחסים הטראנס-אטלנטיים, כאשר אנליסטים פוליטיים מודאגים כי סגנון המנהיגות ה"אימפולסיבי" של טראמפ עלול להחריף את המצב בימים הקרובים.
"הייתי אומר שהיחסים בין ארה"ב ובריטניה הם בהחלט על קרקע רעועה", אמר קיילין בירץ', כלכלן עולמי ביחידת המודיעין של האקונומיסט.
סכסוכי הסחר עם מדינות ברחבי העולם מדגימים את גישתו של הנשיא האמריקאי "America First" לשותפויות דו-צדדיות, אמר בירץ', לפני שהוסיף כי הגישה הלוחמנית שלו לבעלי ברית מערביים מסורתיים, מהווה "שינוי יסודי" במדיניות החוץ של ארה"ב.
- מה משמעות העליות של יום שני? איך נכון ולא נכון להשתמש ב-RSI?
- האם השקעה בחברות דיור מוגן כדאית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי ארצות הברית ובריטניה מתגאות מזה זמן רב בקשר התרבותי, הפוליטי והמסחרי השורר ביניהם, שנקרא גם "היחסים המיוחדים". הביטוי היה בשימוש לראשונה בשנת 1946 על ידי ראש הממשלה דאז, וינסטון צ'רצ'יל, כאשר ארה"ב ובריטניה גברו על נזקי מלחמת העולם השנייה.
היחסים מאז מסומנים בקשרים מסחריים ותרבותיים מתמשכים, בסיוע השפה המשותפת ונכונות להצטרף לפעולות צבאיות, כגון המאבק האחרון בו נטלו חלק שתי המדינות נגד דאע"ש בסוריה ובעיראק.
אבל עם טראמפ בבית הלבן, החוקים הקונבנציונליים של הדיפלומטיה נקרעו והדינמיקה בין ארה"ב לבין בריטניה ושאר העולם משתנה. האם "הקשר המיוחד" יכול לשרוד? כרגע זה נראה יותר ויותר לא ברור.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הדבר החשוב להבין הוא שה'יחסים המיוחדים' הם לא בין הנשיא וראש ממשלת בריטניה" אמר ג'ייקוב פראקילס, ראש המשלחת האמריקאית בלונדון. "ואחרי שמבינים את זה, ישנם לא מעט נושאים שמהווים סיכון אמיתי לטיב היחסים האלה בין המדינות". אחד הנושאים האלו וה"חשוב ביותר" לדבריו של פראקילס הוא המחלוקת מול ענקית התקשורת הסינית וואווי.
בריטניה הבהירה כבר שתאפשר לוואווי לקחת חלק בבניית רשתות הדור ה-5 במדינה, כאשר רשתות אלה צפויות להביא לאינטרנט מהיר יותר ולשיפור גדול בצורה שבה אנשים מתקשרים על מכשירים אלקטרוניים בסביבתם.
ארה"ב מצידה ביקשה משותפותיה לא להשתמש בציוד של וואווי מכיוון שלטענתה הציוד משמש את הממשל הסיני כאמצעי ריגול. וואווי דחתה את הטענות.
- 1.חיבים להעיף את טראמפ 03/06/2019 16:04הגב לתגובה זועם טראמפ אין שום הבדל בין גרמניה הנאצית לבין ארה"ב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
