כיצד תזהו חברה עם חפיר כלכלי, ומי מספקת תחרות לאמזון?
אמזון היא אימת כל העסקים בעולם. אולם בתחרות מול חברת נישה המייצרת מזון לחיות מחמד היא מפסידה - הכירו את Zooplus // דעה
וורן באפט טען שרוב החברות מרוויחות בהתאם לעלות ההון שלהן, כלומר הרווחים שווים בדיוק לדרישות של בעלי חוב ובעלי מניות של העסק.
חישבו על חנות שנמצאת במרכז מסחרי. החנות תרוויח בצורה צפויה למדי אחרי שעושים התאמות לסוג העסק ולגודל החנות. אם חנות מסוימת מצליחה להרוויח הרבה יותר מהצפוי, יבואו מתחרים ש"יגנבו" את הרווח העודף הזה. אם עולה 100,000 לפתוח דוכן פלאפל במרכז מסחרי מסוים והרווחים עומדים על 50,000 בחודש (אחרי שכר הוגן ליזם), יבוא יזם נוסף ויפתח דוכן פלאפל נוסף באותו מחיר, יוריד מחירים, ושני המתחרים ירוויחו 20,000 כל אחד. התהליך הזה ימשיך עד שלא יהיו לאף אחד רווחים עודפים.
בשולי הדברים, נציין שהמצב ההפוך גם נכון. אם ישנם שני דוכני פלאפל במרכז המסחרי, ושניהם מפסידים 10,000 מידי חודש, בסופו של דבר אחד מהם יגיע לחדלות פירעון. זה שנשאר יעלה מחירים ויתחיל להרוויח בדיוק את עלות ההון.
באפט טבע את המושג חפיר כלכלי. ישנם עסקים מיוחדים מאוד בעלי חפיר כלכלי המסוגלים להגן על עצמם מפני התוקפים. חשבו על חברות כמו קוקה קולה. הם מוכרים מי סוכר מוגזים בהרבה יותר מעלות הייצור. עלות הקמת מפעל לייצור הסירופ לא גבוהה, אבל הרווחים עצומים.
נניח שנגייס 100,000 דולר מכל אחד מקוראי שורות אלו. יחד נמצא מהנדס מזון או מדען שיכול לשחזר את המתכון "הסודי" של קולה. נקים מפעל חדשני שייצר את הקולה ונתחיל למכור. ברור שנגיע לחדלות פירעון משום שגם בחצי מחיר, כולם מעדיפים את קוקה קולה על פני "זוז קפיטל קולה".
- ריי אוטומוטיב יורדת 6% לאחר פרסום הדוחות
- חברת REE מפטרת 11% מכח האדם שלה - 31 עובדים, חצי מהם בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות בעלות חפיר כלכלי הפכו פופולריות בקרב משקיעי הערך
בשנים האחרונות אנחנו נמנעים מחברות בעלי חפיר כלכלי. חברות בעלות חפיר כלכלי נהיו פופולריות מאוד בקרב משקיעי הערך ואנחנו עוסקים אינהרנטית במה שלא פופולרי, מה שירד במחיר לאחרונה, מה שזול. למרות זאת, יבוא זמן שבו חברות החפיר יהיו זולות מספיק ולכן אנחנו ממשיכים ללמוד את הנושא. מעבר לזה, הן הרבה יותר יפות.
ישנם חמישה מקורות של חפיר כלכלי: נכסים בלתי מוחשיים, עלויות החלפה, יתרונות עלות, יתרונות לגודל ואפקט הרשת. נהוג לחשוב שלאמזון יש הרבה חפיר מכל הסוגים. למעשה, אמזון היא אימת כל העסקים בעולם. כל שוק הריטייל מרגיש כמו התזמורת על הטיטניק, חייבים להמשיך לנגן למרות שהתוצאה צפויה מראש. נהוג לחשוב שרוב הכוח של החפיר של אמזון נובע מאפקט הרשת.
אפקט הרשת, אמזון כדוגמה
אפקט הרשת אומר שכל נקודה נוספת ברשת מעלה את הערך לכל הנקודות ברשת. הרבה יותר אינטואיטיבי לחשוב על אפקט הרשת בהקשר של פייסבוק. כל חבר נוסף שמצטרף לפייסבוק גורם ליותר אנשים לרצות להיות שם. ככל שיש יותר אנשים, הרשת מפיקה יותר תועלת לכל משתמש. אותו דבר עם מאסטרכארד, כל חנות שמכבדת מאסטרקארד מעלה את הכדאיות של החזקת כרטיס.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
לאמזון יש אפקט רשת חזק מאוד. כל משתמש נוסף שפונה באופן טבעי לאמזון על מנת לבצע רכישה, מעלה את השווי למוכרים. כל מוכר נוסף וכל מוצר נוסף (יש לאמזון מגוון מוצרים עצום דרך מותג פרטי) על הפלטפורמה מעלה את המגוון לקונים.
מגוון לא מספיק לכם? העלות השולית של משלוח נוסף ברחוב מסוים או בניין מסוים יורדת ככל שיש יותר משלוחים לעשות. העלות הנוספת של החזקת מוצר נוסף מחסנים נמוכה גם היא.
כשאני מסביר בהרצאות על חפירים, תמיד קופץ אחד חכם ואומר: מה כל כך קשה בלזהות חפיר? או שיש אפקט רשת או שאין. אני תמיד מביא כדוגמה את The Western Union Co (סימבול: WU), שירות למשלוח כסף ברחבי העולם.
לכאורה, כל סניף נוסף שנפתח הופך את הרשת ליותר שימושית למשתמשים שמביאה יותר משתמשים. נכון? מסתבר שלא. ברור לחלוטין שהרבה יותר כסף עובר בקו של ישראל-פיליפינים מאשר ישראל-שוודיה לדוגמה. יש קווים מסוימים ששווים הרבה יותר ובשביל לתקוף את הרשת, לא צריך להוריד מחירים בכל הקווים, אלא רק בקווים הפופולריים. ווסטרן יוניון התחפשה לחברה עם חפיר כלכלי שנובע מאפקט הרשת.
הכירו את Zooplus
מסתבר שאמזון לא כל יכולה כמו שחושבים. יש חברות בנישות מסוימות שמזכירות לי את אסטריקס ואובליקס או מצדה (שנית לא תיפול), פינה קטנה בעולם שמשגשגת למרות שהאימפריה הרומית נחושה להפיל אותם.
תכירו את zooplus (סימבול בפרנקפורט גרמניה: ZO1). זופלוס מחזיקה ב-50% משוק המזון לחיות מחמד באירופה. היא מחזיקה במעל ל-8,000 מוצרים שונים שהיא קונה ישירות מיצרני המזון, מאחסנת במרכזים לוגיסטיים ומוכרת באתרי אינטרנט מותאמים לכל מדינה בנפרד. התמהיל הוא 86% אחוז מזון, 14% לא מזון (רצועות, צעצועים וכו). עשרה אחוזים מכלל המכירות הן תחת המותג הפרטי של זופלוס.
השילוח נעשה על ידי חברות חיצוניות וברוב המקרים יש משלוח חינם להזמנות מעל 19-39 אירו. המשלוחים מגיעים ליעדן בתוך 1-2 ימי עסקים. זופלוס שולטת בלמעלה מ-40% משוק המזון לחיות מחמד אונליין ב-10 השנים האחרונות. היא גם גדולה פי 10 מהמתחרה השניה אחריה (מתחרות שמתמקדות רק במזון לחיות מחמד). אמזון מחזיקה בכ-11% מכלל המכירות בפלח.
אם יש משהו שמעיר קוראים מתרדמתם, זו צמיחה. שוק האונליין במזון לחיות מחמד באירופה עומד על כ-9%. 91% מהמכירות קורות בחנויות פיזיות. ישנה צמיחה יפה בעשר השנים האחרונות וזה לא מפתיע. אם אי פעם היה מוצר מותאם לקניה אונליין זה מזון לחיות מחמד. אין שום ייתרון לקניה בחנות פיזית, זו לא קניה רגשית, לא צריך למדוד את המוצר, לא מחפשים חידושים.
אמזון VS זופלוס - מי מנצחת?
אפשר להניח שרבים נהנו מחווית הקניה באמזון בעבר. האתרים השונים של זופלוס נוחים, מזמינים ומתפקדים היטב. במונחים של מחיר ומבחר, אנחנו יכולים לפסול בקלות את החנויות הפיזיות. הן יקרות יותר ובעלות מבחר מצומצם יותר מסיבות מובנות.
מה עם אמזון? ערכנו השוואה בינה לבין זופלוס. ראשית, גילוי נאות. נראה שאמזון לא מרכזת כל המשאבים שלה בפלח הזה משום ש-40% מהמוצרים שהיא מציעה זמינים רק דרך מוכרים חיצוניים. המוצרים האלה הם בדרך כלל מוצרי הפרמיום. זופלוס מנצחת עם מחירים זולים יותר בכ-10%-30%.
במוצרים שנמכרים על ידי אמזון עצמה, ההבדלים פחות בולטים ולזופלוס מחירים זולים ב-8%-15%. זה פחות משמעותי אבל עדיין יתרון גדול. לגבי היכולת של אמזון "לייבש" עסק, למכור במחירי הפסד עד שהמתחרה מגיע לחדלות פירעון. זה תמיד סיכון, אבל מדובר באירופה. ישנם חוקים שמונעים דברים כאלה ורגולטורים אירופיים לא חוששים לעצור תחרות כזו.
מה הלאה?
כבר ציינו שהשוק עדיין נמצא בעיקרו בחנויות פיזיות, למרות שיש צמיחה בשוק האונליין בעשור האחרון. למעשה, זופלוס צומחת בכ-18%-29% בשנה באותו עשור. הצמיחה נפלה ברבעון האחרון של 2018 לרמות של 16% במונחים שנתיים, אבל עדיין לא רע.
ישנו מנוע צמיחה נוסף מהותי מאוד, המנוע הדמוגרפי. אירופאים מביאים פחות ופחות ילדים לעולם. רבים בוחרים שלא להביא ילדים כלל. הצורך הרגשי/ ביולוגי עדיין קיים. ההכנסה הפנויה קיימת גם היא. אנשים מפנים את המשאבים (רגשיים, כספיים, אנרגטיים) שהופנו בעבר לגידול ילדים לגידול חיות מחמד. זה אומר שהם יותר שמחים לשלם יותר על יותר דברים שכלב או חתול לא צריכים. זופלוס תרוויח מזה.
תזמון זה הכל
מייסד החברה והמנכ"ל בהווה, קורניליוס פאט הראה יכולת יוצאת דופן לקנות את מניות החברה בשפל ולמכור בשיא. לקראת סוף 2015, הוא מכר מניות ב-140 אירו למניה. לקראת סוף 2016, הוא קנה מניות במחיר של 120 אירו למניה. במאי 2017 הוא מכר מנהיות ב-180-185 אירו למניה. באוקטובר 2017 הוא קנה ב-140 אירו ומכר במאי 2018 תמורת 180 אירו. מאז ינואר השנה הוא קונה מניות בצורה אגרסיבית, קרוב למיליון אירו במניות.
בנוסף למנכ"ל, דירקטור בשם קארל-היינז הולנד ויו"ר הדירקטוריון, בשם קריסטיאן שטאל קנו בכמה מאות אלפי אירו במחירי מניה של 130-150 אירו. ידוע שיש הרבה סיבות לאנשי פנים למכור מניות (שיפוץ דירה, חשבון רפואי, גיוון תיק הנכסים ועוד). יש רק סיבה אחת שאנשים פנים קונים מניות, הם חושבים שזה זול.
אם לא מעריכים נכון את החפיר, רוב השווי מתאדה
התחלתי בזה שהערכת שווי של עסקים עם חפיר היא בעייתית. אם לא מעריכים נכון את החפיר, רוב השווי מתאדה. זופלוס לא רווחית נכון להיום. בעוד ששולי הרווח בשווקים בוגרים יציבים למדי, השוליים בשווקים חדשים נמוכים. אפשר לקחת את עלויות הלוגיסטיקה כדוגמה. עלויות הלוגיסטיקה עומדות על 13%-15% בשווקים בוגרים לעומת 20%-22% בשווקים חדשים יותר. אין סיבה אינהרנטית לשוני הזה, רק כוח אדם פחות מיומן, שיטות עבודה שלא הופנמו עד הסוף. עקומת למידה, משתפרים עם הזמן.
אפשר להסתכל על זה בצורה של עלות גיוס לקוח. הפרסום הראשוני בשביל לחדור לשוק חדש גבוה יחסית, אבל מרגע שלקוח מתחיל לקנות, רק מוות של חיית המחמד יגרום לו להפסיק לקנות.
בחברות צמיחה, אונליין ושאר מונחים מעולם החלומות, מקובל לתת שווי כמכפיל מכירות. האמינו לי שהיד הכותבת רועדת בעודה מקלידה את המילים מכפיל מכירות. המכפיל של אמזון עומד על 4, איביי – 3.3, אוריילי אוטומוטיב – 3.15.
אפשר להסתכל על chewy.com כבסיס להשוואה. צ'ואי היא המקבילה האמריקאית לזופלוס. היא מחזיקה בקרוב ל-50% משוק האונליין במזון לחיות מחמד, מתחרה היטב מול אמזון והיא לא רווחית. היא נרכשה על ידי הבעלים של PetSmart תמורת 3.35 מיליארד דולר, או מכפיל מכירות של 3.7 (דומה לאמזון, איביי ואוריילי).
מכפיל המכירות של זופלוס עומד על 0.52, כלומר להגיע לשווי דומה לשאר קבוצת ההשקעה שלה, היא צריכה להכפיל את עצמה פי 6-7 או 500%-600% תשואה. אם זופלוס הייתה חברה אמריקאית, אין סיבה שלא הייתה נסחרת ב-500 אירו למניה מול 98 היום.
לסיכום, לא טרחנו להיכנס לתמהיל חיות המחמד (47% כלבים, 48% חתולים ו-5% אחר, תודה ששאלתם). דילגנו על דגי הנוי החדשים שהילדים שלי אימצו והובילו לאיתור החברה. אין ספק שזופלוס היא חברה מעניינת. אם יש לה חפיר, היא שווה פי כמה, אם אין לה חפיר, היא שווה חצי ופחות ממה שהיא שווה היום. אנחנו לא הצלחנו להחליט אם יש לה חפיר. מה דעתכם?
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 4.צפוני 15/05/2019 22:55הגב לתגובה זואם המומחה לא יודע אם יש חפיר אז למה לחפור
- 3.ערן 13/05/2019 01:08הגב לתגובה זוצא ולמד מה הופך את אמזון לכל כך חזקה. ולך תבדוק אם יש פלטפורמת 1P אחת בעולם האי קומרס שמרוויחה כסף. המילים חפיר וזופלוס לא יכולות להיות מוזכרות באותו משפט.
- 2.מיכה 13/05/2019 00:53הגב לתגובה זו"המשקיעים בזוז קפיטל מוגנים באופן מלא על ידי נותני השירותים הטובים בישראל אשר כוללים את נאמן הקרן - צור ניהול הון וכן רואי החשבון המבקרים - מפירמת זיו האפט, BDO ישראל." הנאמן ורו"ח לא מגנים על משקיעים! רו"ח עושה ביקורת על דוחות של הקרן, הוא מדווח לבעל המניות - בעל הקרן ולא למשקיעים של הקרן. מי משלם לנאמן ולרו"ח? המשקיעים? לא, הקרן משלמת, אין לרו"ח שום תמריץ וגם לא חובה חוקית "להגן" על מישהו. ומה זה להגן? מריח לא טוב.
- אילן 16/05/2019 08:44הגב לתגובה זווזו הגנה לא רעה בכלל. אם מדובר במשרד מוביל כמו bdo
- 1.תסביר למה נפלה 50% מהשיא של אמצע 2017. (ל"ת)tal 12/05/2019 20:52הגב לתגובה זו
- קראת את הכתבה בכלל? 13/05/2019 14:41הגב לתגובה זומתוך הכתבה - חברות בעלות חפיר כלכלי נהיו פופולריות מאוד בקרב משקיעי הערך ואנחנו עוסקים אינהרנטית במה שלא פופולרי, מה שירד במחיר לאחרונה, מה שזול. משקיע ערך אמיתי.
- מיכה 13/05/2019 12:04הגב לתגובה זובזול
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל
טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.
אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה
מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.
אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל
הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו
עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.
מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש
ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן
הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם,
הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב
ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר
את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים
הקרובים).
נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25%
מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה
העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.
