אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ

אלקטריאון זכתה בביצוע פיילוט של ממשלת שבדיה

המכרז להדגמת טכנולוגיית הכביש החשמלי של החברה יכלול בניית כביש חשמלי באורך של 1.6 ק"מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בשבדיה
ערן סוקול | (1)

חברת אלקטריאון 3%  דיווחה הבוקר (א') כי מנהל התחבורה השבדי הכריז במהלך סוף השבוע על זכייתה במכרז להדגמת טכנולוגיית הכביש החשמלי של החברה בשבדיה בהיקף של כ-45 מיליון שקל.

הכביש, המבוסס על טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית שפיתחה החברה, יהיה הראשון בעולם הטוען משאיות ואוטובוסים חשמליים תוך כדי נסיעה. לצורך ביצוע הפרויקט, הוקם קונסורציום בהובלת חברת  ElectReon AB, חברת בת בבעלות מלאה של אלקטריאון ויירלס.

על פי הדיווח, הפרויקט יכלול בניית כביש חשמלי באורך של  1.6 ק"מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בין שדה התעופה לעיר ויסבי על האי גוטלנד בשבדיה. האוטובוס החשמלי ישמש כשאטל ציבורי והמשאית החשמלית תיבחן ע"י נהג מקצועי על מנת לוודא את מוכנות המערכת לפרויקט בהיקף גדול על כבישים מהירים. ממשלת שבדיה תממן כ-35 מיליון שקל מעלות הפרויקט והשאר ימומן ע"י חברי הקונסורציום.

החברה מציינת כי הפרויקט הינו צעד אסטרטגי בדרך ליישום מפת הדרכים של ממשלת שבדיה בתחום הכביש החשמלי. תכנית זאת כוללת יישום עתידי של כ-2,000 ק"מ של כביש חשמלי בכבישים מהירים עבור טעינה דינאמית של משאיות חשמליות, פרויקט בהיקף משוער של כ-3 מיליארד דולר. עוד מציינים בחברה כי השוק הגלובלי של המשאיות הכבדות הבין עירוניות גדל במהירות ואין כיום פתרון מעשי לדרישה לצמצום של פליטות גזי החממה ממשאיות אלו. שוק זה מהווה שוק יעד ראשוני משמעותי של אלקטריאון בנוסף לשוק התחבורה הציבורית העירונית.

כחלק מהמגמה הרווחת בעולם, קיבל הפרלמנט השוודי החלטה, בהתאם לחוק האקלים, להפחית פליטות פחמן דו חמצני שמקורן בתחבורה ב-70% עד שנת 2030, וב-100% עד שנת 2045. לצורך עמידה ביעד זה להשקיעה ממשלת שוודיה משאבים רבים ונוקטת פעולות יזומות לקידום טכנולוגיות רלוונטיות אשר ביכולתן לשנות את פני התחבורה ולגרום לאימוץ מהיר יותר של תחבורה חשמלית.

ב-29 לנובמבר 2017 פרסם מנהל התחבורה השוודי תוכנית פעולה לקידום פתרון כביש חשמלי כפתרון כללי לתחבורה בשוודיה שבאמצעותו ניתן יהיה לעמוד ביעד להפחתת זיהום האויר. במסגרת התוכנית יושקעו סכומים ניכרים על ידי המנהל השוודי בין השנים 2018-2022 לצורך בחינת חלופות שונות המבוססות על טכנולוגית כביש חשמלי ומשמעותם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מטורף! 14/04/2019 13:03
    הגב לתגובה זו
    ניצחו במכרז חברות ענק - ועכשיו ייהנו מעשרות מיליוני ש"ח מממשלת שוודיה. בדרך הבטוחה למיליארד...
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.