מנכ"ל בזן: "צמצמנו את פליטות הבנזן מהתחבורה לאוויר ב-30%"
תעשייה נקייה היא רווחית יותר - כך עולה מדבריו של מנכ"ל בזן 1.99% ישר בן מרדכי בכנס סביבה 2050 שנערך היום (ג') אשר התבטא אודות הקשר בין תעשייה ואיכות הסביבה. "בניגוד לחשיבה הקלאסית, שיש ניגוד אינטרסים בין סביבה ותעשייה, אני רוצה לבשר לכם שאין ניגוד עניינים ולמעשה יש שיתוף אינטרסים. ככל שהתעשייה נקייה יותר היא יעילה יותר, מתקדמת יותר וכן, גם רווחית יותר".
בן מרדכי המשיך ואמר: "אחת ההשפעות המרכזיות שלנו על הסביבה היא דרך המוצרים, באמצעות ייצור הדלקים שלנו; לאחרונה הצלחנו בחשיבה יצירתית ושילוב של התעשיה הפטרוכימית עם תעשיית הזיקוק, לייצר את הבנזין הנקי בעולם. הבנזין מכיל בתוכו חומר שנקרא בנזן, מצאנו דרך להפחית את הכמות שלו בבנזין ב-50%, ומכיון ש-90% מפליטות הבנזן מקורן בתחבורה ותחנות דלק, למעשה צמצמנו את פליטות הבנזן מהתחבורה לאוויר ב-30%".
"היבט נוסף של חדשנות בחצר של בזן, הוא חדשנות בתחום הניטור. אימצנו טכנולוגיית אולטרה סגול על הגדר של בזן, באמצעותו אנחנו מנטרים את ריכוז הבנזן באוויר ברמה מדויקת מאוד, טכנולוגיה שמסייעת לנו להקטין את הפליטות", אמר המנכ"ל.
עוד הוסיף בן מרדכי: "נושא החדשנות תופס תאוצה בשנים האחרונות, ואחד האתגרים המרכזיים שלנו בבזן הוא להשתלב בתחום זה. בקרוב נקים חממה טכנולוגית, נוציא קול קורא ונזמין בעלי רעיונות להציג אותם. הרעיון בתמצית הוא יצירת אקו סיסטם פתוח שיאפשר גם ליהנות מהמעבדות החדשניות שלנו, לערוך ניסויים בחצר שלנו, וכאשר מדובר בקומפלקס התעשייתי דוגמת בזן למעשה אנחנו הבטא סייט הגדול ביותר בישראל".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.לילי 16/01/2019 08:37הגב לתגובה זולממשלה אין מוטיבציה להקטין את צריכת הבנזין הואיל אין לה רצון למצוא מקור מימון אחר לתקציבה
- 2.בעוטף בזן אין נדלן (ל"ת)חיים הרכלן 16/01/2019 06:58הגב לתגובה זו
- 1.הרגתם את הקריות נשר רכסים וטבעון (ל"ת)משה 15/01/2019 21:10הגב לתגובה זו

ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
אלי כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון
ביקור עבודה של שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, בקפריסין חיזק את הקשרים האנרגטיים בין המדינות. כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון.
גשר חשמלי בין ישראל לאירופה: פרויקט בהיקף אזורי
פרויקט הכבל החשמלי התת ימי, The Great Sea Interconnector, נמצא כעת בשלב תכנון מתקדם וצפוי לחבר את ישראל לרשתות החשמל של קפריסין ויוון, ובהמשך לאירופה כולה. הפרויקט, בהיקף השקעה מוערך של כ-2 מיליארד אירו, יאפשר חיבור ראשון מסוגו של רשת החשמל הישראלית לרשת האירופית, תוך שיפור הביטחון האנרגטי האזורי. מדובר במהלך אסטרטגי שמשדרג את מעמדה של ישראל כמרכיב חיוני במפת האנרגיה, ומאפשר גם פוטנציאל לייצוא חשמל ירוק.
החיבור לרשת החשמל האירופית יעניק לישראל גיבוי בעתות חירום, ובמקביל יאפשר ייצוא עודפי חשמל, לרבות חשמל מתחדש, לשווקים באירופה. מנקודת המבט האירופית, מדובר במהלך שמסייע לגיוון מקורות האנרגיה ולחיזוק העצמאות האנרגטית - עניין קריטי בעידן של חוסר ודאות באספקת הגז מרוסיה. קפריסין כבר אישרה את חלקה בפרויקט בספטמבר 2024, והשרים סיכמו לקדם חתימה על חוזה להנחת הכבל במהלך 2025.
מאגר "אפרודיטה-ישי": מהסכם למינוף אנרגטי משותף
נושא מרכזי נוסף בפגישה היה ההסכם סביב מאגר הגז "אפרודיטה-ישי", שנמצא בשטח הכלכלי הימי של ישראל וקפריסין ומוערך בכ-5 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי. ההסכם, שנחתם לאחר מגעים ממושכים ומחלוקות גבוליות, מהווה דוגמה לשיתוף פעולה נדיר באזור רווי מתחים. בפברואר 2025 קפריסין וקונסורציום בראשות שברון הגיעו להבנות על תוכנית פיתוח מעודכנת, אך תחילת ההפקה נדחתה ל-2031 בשל אתגרים טכניים ומשפטיים.
- שר האנרגיה: "בזן תשוב לפעול תוך פחות מ־30 יום"
- שר האנרגיה: "האוצר הפגין חוסר אחריות עם שברון"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיתוח המאגר צפוי להניב הכנסות משמעותיות לשתי המדינות, לצד הרחבת היצוא האנרגטי של ישראל. במקביל, הוא מהווה נדבך נוסף במיצוב ישראל כמעצמה אנרגטית מתפתחת במזרח הים התיכון.