וול סטריט
צילום: iStock

סגירה מעורבת בוול סטריט: הנאסד"ק עלה 0.4%, הדאו ג'ונס ירד 0.3%

מסחר תנודתי במיוחד הערב, כאשר הנאסד"ק מחק ירידות של יותר מ- 2 ברקע לתקווה למדיניות רכה מצד הפד'. מלחמת הסחר, שוק הנפט, וצמצום כמות הכסף בשוק מעיבים על המדדים המובילים. סקטור הבנקאות מהמשיך לסבול מלחץ מכירות. הגירעון של ארה"ב מול סין ממשיך לזנק
עמית נעם טל | (32)

לאחר ירידות חדות מוקדם יותר הערב, יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר הנאסד"ק ביצע ריצה למעלה לקראת הסגירה. הגורם לשינוי התוך יומי הוא דיווח בוול סטריט ג'ונרל כי הפד' שוקל גישה זהירה כעת ברקע לירידות בשווקים. הדיווח מגיע לאחר שמוקדם יותר הערב טען נשיא הפד' באטלנטה כי "הפד' רחוק מרחק צעקה" מהריבית הניטרלית (לכתבה המלאה).

ברקע למסחר, 3 גורמים עיקריים לוחצים כעת על השווקים: הגורם הראשון הוא מלחמת הסחר שחוזרת לכותרות הערב ברקע למעצר של סמנכ"לית ענקית הטכנולוגיה הסינית אוואי. הגורם השני הוא האכזבה ככל הנראה מההודעה של ארגון אופ"ק על קיצוץ התפוקה. הגורם השלישי והמשמעותי ביותר ככל הנראה הוא צמצום כמות הכסף שמתבצע בשוק ע"י משרד האוצר האמריקני.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ירדה 1.3% והמשיכה לרכז עניין לאחר שנפלה בכ-4.8% ביום המסחר האחרון. פריגו (סימול:PRGO) איבדה 0.4%. טאואר (סימול:TSEM) השילה 1.1% לאחר שירדה ב-3.2% ביום שלישי האחרון. נזכיר כי מניית החברה נסחרת הערב ברמה הנמוכה בכ-55% מהשיא שקבעה בדצמבר שנה שעברה.

האופטימיות בתחילה השבוע בנוגע ליחסי ארה"ב-סין התפוגגה לחלוטין בימים האחרונים, כאשר התברר שלציוצים שסיפק הנשיא טראמפ בחשבון הטוויטר שלו אין ביסוס. ביממה האחרונה חלה החרפה נוספת ביחסים בין המדינות, כאשר קנדה עצרה לבקשת ארה"ב את סמנכ"לית הכספים של חברת הטכנולוגיה אוואי (לכתבה המלאה). הממשל הסיני מיהר כמובן להוציא גינוי למעצר, וכעת המשקיעים מחכים לראות כיצד סין תגיב למהלך.

שוק הסחורות עמד הערב במרכז ברגע להחלטה הצפויה של ארגון אופ"ק. הנפט איבד הערב 2.3% ונסחר סביב רמה של 51 דולר לחבית. ברקע לירידות, שר האנרגיה הסעודי התבטא מוקדם יותר היום וטען כי "קיצוץ של מיליון חביות ביום צפוי להספיק". נציין כי מדובר בצמצום נמוך מהצפי המוקדם (לכתבה המלאה). לפי שעה, אין הסכמה במדינות החברות בארגון על גובה הקיצוץ, והשיחות ימשכו גם מחר.

נציין כי הסיכויים של הארגון להצליח לייצב את שוק הסחורות בעת הנוכחות נמוכים במיוחד. כפי שציינו באוקטובר האחרון, התנאים בשוק הסחורות מזכירים את הסיטואציה של הירידות החדות בשנת 2014: עלייה חדה בהיצע הסחורה בעולם, האטה בפעילות הכלכלית (שרק מחריפה בשבועות האחרונים), וצמצום של כמות הכסף בעולם ע"י העולם.

ברקע לתנודות במחיר הנפט, סקטור האנרגיה עמד במוקד, ובפרט שוק האג"ח הקונצרני של החברות בסקטור. בהקשר זה נציין את אקסון מוביל (סימול:XOM), שברון (סימול:CVX). הסימול לתעודת הסל העוקבת אחר הסקטור הוא XLE.

בתוך כך, האירוע המשמעותי ביותר לשווקים בשבועיים הקרובים צפוי להיות הירידה בכמות הכסף, והפעם הבנקים המרכזיים משחקים תפקיד שולי בלבד. משרד האוצר האמריקני, הצרכן הגדול ביותר של הדולר בשוק, צפוי להגדיל את קופת המזומנים שלו בכ-70-80 מיליארד דולר עד סוף החודש. המשמעות של צעד זה הוא גריעה של יותר מ-100 מיליארד דולר מהשווקים בשבועיים הקרובים (כאשר חלק יוחזר לשוק בהמשך החודש). מדובר בצמצום משמעותי הרבה יותר של כמות הכסף בשוק מאשר הצעדים שביצע עד כה הפד'.

קופת המזומנים של משרד האוצר האמריקני בשנים האחרונות, והצפי לסוף החודש הקרוב

 

ברקע לחששות בשווקים, המשקיעים חוזרים גם הערב אל אגרות החוב האמריקניות. התשואה על אג"ח ארה"ב לתקופה של 10 שנים נסחרת כעת ברמה של 2.88%. ההיפוך בעקום התשואה האמריקני נמשך גם הערב, כאשר התשואות לטווחים של 2 ו-3 שנים גבוהות יותר מאשר התשואה ל-5 שנים.

התהפכות עקומת האג"ח של ארה"ב מפעילה לחץ מכירות כבד בימים האחרונים על סקטור הבנקאות האמריקני למרכז, כאשר המניות בסקטור נכנסו ל"שוק דובי" לאחר שהשלימו ביום שלישי האחרון ירידה של יותר מ-20% מהשיא. בהקשר זה נציין את תעודת הסל KRE העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב, את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) ומניית מורגן סטנלי (סימול:MS).

תגובות לכתבה(32):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אמיר 07/12/2018 00:26
    הגב לתגובה זו
    רכבת הרים, למטה ולמעלה, בקפיצות של 2%-3%.
  • 18.
    גורביץ יכול ללכת לשיון עליות בנסדק (ל"ת)
    עמיר 06/12/2018 22:53
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    הנסדק יגמור בירוק היום (ל"ת)
    מיכאל 06/12/2018 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אין מצב שאס אנד פי יירד ל 2400 . (ל"ת)
    מיכאל 06/12/2018 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    תירשמו אין מצב נסדק 100 ב 6000 (ל"ת)
    מיכאל 06/12/2018 22:37
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    גולן 06/12/2018 22:15
    הגב לתגובה זו
    יגמור למעלה
  • 13.
    והנה איצ 100 נכנס לתסכולים .כן מעלה מעלה מעלה (ל"ת)
    שושנת יריחו.מעלה מעלה 06/12/2018 21:41
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מנסים להאט צניחת הנאסדק (ל"ת)
    הפלצנים 06/12/2018 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אז אגמור בשיר מזמור לכרמית על הראש (ל"ת)
    איצ 100 גורילה מפגרת 06/12/2018 18:52
    הגב לתגובה זו
  • חני 07/12/2018 01:03
    הגב לתגובה זו
    מפגר
  • 10.
    מספיק 06/12/2018 17:58
    הגב לתגובה זו
    תחילת פאניקה זה יהיה הסוף של המשחק הארוך כ10 שנים ארך כולה משחק הבורסה
  • 9.
    גרפריי גונדלך 06/12/2018 17:56
    הגב לתגובה זו
    בסוף התהליך הבועתי היער נשרף יתחדש בעתיד הצמיחה החדשה כך היה
  • 8.
    שיורד קצת לאחרונה וזה לא טוב אז אני מוכר (ל"ת)
    חברים אני מרגיש 06/12/2018 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    חזרתי משבוע בבוסטון .התגעגעתם אליי ???? (ל"ת)
    שושנת יריחו 06/12/2018 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אייל צדק. למה לא שמעתם לו ? הכל מתרסק. (ל"ת)
    אלי 06/12/2018 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יסיים בעליות של אחוז.חכו וראו (ל"ת)
    חתולה גינגית יפה 06/12/2018 17:02
    הגב לתגובה זו
  • חיימון 06/12/2018 23:57
    הגב לתגובה זו
    אמם לא אחוז אך מהפך מההתחלה
  • חחחח ענק! (ל"ת)
    Roi Druker 06/12/2018 18:26
    הגב לתגובה זו
  • בסוף אתה תבכה.לא היא (ל"ת)
    בינתיים היא בכיוון 06/12/2018 21:42
  • 4.
    השקעות בחברות הגז מריחות לי לא טוב. (ל"ת)
    דוקטור נפיחה 100 06/12/2018 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מגדל בבל מכירים.....מסופר בתנך (ל"ת)
    חנני 06/12/2018 16:29
    הגב לתגובה זו
  • הפירמידה 06/12/2018 17:50
    הגב לתגובה זו
    מתמוטטת מנפחים ערכים עי כסף מודפס טריליוני דולרים גם באשראי הבלוף מתגלה יתגלה עאלק רווחים
  • 2.
    איציק100 06/12/2018 16:16
    הגב לתגובה זו
    לא נראה שאפילו תיקונים קלים יתכנו....
  • כבר היום היה תיקון דביל (ל"ת)
    יופי אדיוט שכמוך 06/12/2018 23:40
    הגב לתגובה זו
  • מספיק 06/12/2018 17:57
    הגב לתגובה זו
    היער בוער ואתה שמייח
  • הוא רק מבשר רע אבל לא אומר איפה להשקיע (ל"ת)
    כי הוא אדם רע. 06/12/2018 19:26
  • אח אח ירידות.תנו לי לאכול בננות ולהנות (ל"ת)
    איצ 100 גורילה מפגרת 06/12/2018 17:19
    הגב לתגובה זו
  • על מה משלמים לך כסף עצלן. (ל"ת)
    לך טפל במטופלים שלך 06/12/2018 17:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המפולת בדרך , עמוס בפוטים. (ל"ת)
    ריקו סוארס 06/12/2018 15:47
    הגב לתגובה זו
  • שמוליק 06/12/2018 19:26
    הגב לתגובה זו
    אני לא יודע איזה פוטים יש לך...עמוקים בכסף...או הרבה מחוץ לכסף.. תזמון זה שם המשחק וכמו כן לדעת איך להתנהל ומתי למכור. שתדע לך...אתה יכול להימחק אפילו שאתה בתוך המפולת..שיהיה בהצלחה.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: