נדל"ן נדלן דיור דירות בניין, בנייה
צילום: דוד פרימן

מנהל רשות המסים: "יש מקום לבטל את הפטור על הכנסות משכר דירה"

ערן יעקבי מנהל רשות המסים על הפטור שניתן למשכיר הדירות: "עיוות המס של ההקלות למשכירי דירות מעודד את ההון השחור". על מס הבורסה: "לא צריך להפחית אותו" 

מערכת Bizportal | (88)

"אם אנו נמצאים ברמת מס מאד גבוהה, שווה לבחון הפחתה של המס על הבורסה, אך בהסתכלות הכוללת בעיני אין מקום לעשות את זה, לא צריך להפחית את המס על הבורסה. צריך לזכור כי לכל תהליך יש עלות", כך אמר אמר מנהל רשות המסים בכנס המס של איגוד החברות הציבוריות שנערך הבוקר.

לדברי יעקב, "שיעור המס על רווחי הון בישראל קרוב לממוצע ב-OECD, וצריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. שיעור המס היה יכול להיות גבוה יותר. המס הוא רק גורם אחד מיני רבים שמשפיעים על החלטה של חברה אם להנפיק בבורסה הישראלית, ולא הגורם המרכזי. לראיה, לאחר שקיבלנו את יוזמת איגוד החברות הציבוריות להכרה בהוצאות הנפקה ראינו דווקא ירידה בהיקף ההנפקות הראשוניות. גם הורדת היקף המס על רווחי הון לא תביא בהכרח לגידול במחזורי המסחר". 

כיום נהנים משכירי הדירות מפטור על ההכנסות עד לגבול של 5,000 שקל, כאשר בפועל רשות המסים לא ממסה דירות ראשונות גם אם ההכנסה גבוהה מהפטור. מצב זה גורם לעיוות מול המס על שוק ההון, בו המשקיעים משלמים מסים על הרווחים החל מהשקל הראשון (להרחבה על המס הנמוך על השכרת דירות)

בנוגע למצב זה אמר יעקבי: "הפטור מעודד הון שחור. מנקודת מבט שלי לא הייתי רוצה לעודד הון שחור, אני חושב שיש מקום לשקול את הנקודה הזו. אולם כאשר אתה מעלה או מוריד מס אתה פוגע בשיקולי הצרכן ולדבר הזה יש מחיר". 

​"עיוות המס של ההקלות למשכירי דירות מעודד את ההון השחור, אבל זה לא מצדיק יצירת עיוות נוסף במס על רווחי ההון. יש מקום לשקול הסתכלות רחבה יותר ואיזון בין שני המגזרים – הנדל"ן ושוק ההון". 

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, אמר בכנס: "הירידות בשווקים צריכות להדליק נורות אדומות, אנחנו נמצאים בגמילה ממצב של ריבית נמוכה. כשהיו עודפי גבייה רוה"מ ביקש ממני לבחון את הפחתת המס על רווחי ההון, לצערי, זה לא המצב היום. להערכתי, אנחנו לא בדרך למשבר כלכלי גדול או גירעון גבוה מדי, אבל זה לא הזמן להוריד את המס על רווחי הון". 

תגובות לכתבה(88):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 63.
    גיא 12/12/2018 09:40
    הגב לתגובה זו
    8 אחוזים ברכישה, ועוד 25 אחוזים על הרווחים. המס שבח מקביל בדיוק למס רווחי הון בבורסה. אם יהיה מס על שכירות הוא ייפול על השוכרים. גם ככה התשואה נמוכה ויש מיתון, אז להכביד על המשכירים עוד יותר ייצור עיוות בשוק החשוב של ההשכרה. מי שייפגע יהיו השכבות החלשות.
  • 62.
    רובין הוד 07/12/2018 18:42
    הגב לתגובה זו
    המערכת הציבורית מעיקה מוצצת ויונקת את העובדים המסכנים בפרטית ואין קול ואין עונה.מאפיה במלוא מובן המילה
  • 61.
    רובין הוד 07/12/2018 18:39
    הגב לתגובה זו
    לפני קום המדינה היה אחדשהיה עובר עם נשק ומאיים על בעלי עסקים וגובה מהם כסף למחתרת של בן גוריון.מה ההבדל בינו ובין האיש העקום הזה
  • 60.
    אילן 07/12/2018 11:20
    הגב לתגובה זו
    העלאה כזאת מייד תתגלגל לשוכרי הדירות. לא מספיק שקניה לא אפשרית במדינה שלנו אז גם שכירות כבר לא תהיה אפשרית. המדינה צועדת לקראת פיצוץ חברתי בגלל החלטות של פקידים שחיים 30 אלף רגל באוויר. פקיד טיפש!!!
  • 59.
    העתק הדבק 07/12/2018 05:08
    הגב לתגובה זו
    מה יותר פשוט מלעשות העתק הדבק כמו בארה"ב.
  • 58.
    אריק בר 07/12/2018 01:52
    הגב לתגובה זו
    ..למה לא תוסיף - כהשלמה לרעיון ותאמר : בא נאפשר במקביל את קיזוז שכר הדירה אותו הוא שוכר מהכנסות משכר הדירה שבבעלותו שאותו הוא משכיר ?? מה יש , רק לקחת !
  • 57.
    החוק והצדק 06/12/2018 10:58
    הגב לתגובה זו
    אכן המנהל רשות מיסים צודק במאה אחוז יש למסות את כולם ובאופן שווה על השקעותיהם בנדלן בשוק ההון וכל הקשור לאפיק למשקיע סביר !! למי שעיסוקו הוא עסקי טהור יש למסות על בסיס עסקי נטו ישר כח מי יתן ותצליח ואזי חלק מהכספים ינותבו לשוק ההון
  • 56.
    רובין הוד 06/12/2018 09:45
    הגב לתגובה זו
    איך הם לא מבינים את זה
  • 55.
    myyr 06/12/2018 09:15
    הגב לתגובה זו
    אז מי שמפסיד את כספו בבורסה , שיקבל גם מרשות המסים 35 אחוז מההפסד, חזרה , לא רק לקחת שמרווחים ,
  • 54.
    מה יהיה (ל"ת)
    נו 06/12/2018 08:18
    הגב לתגובה זו
  • 53.
    להכניס את האיש לכלא . (ל"ת)
    ע 06/12/2018 07:18
    הגב לתגובה זו
  • 52.
    מי הקרימינל שמבקש לפגוע בפנסיונרים ?לכלא (ל"ת)
    מי 06/12/2018 07:14
    הגב לתגובה זו
  • פנסיונרים עאלק, נהנים משלא בצדק מרווחים ללא מס (ל"ת)
    סופסופ צדק! 06/12/2018 21:27
    הגב לתגובה זו
  • 51.
    אם תרחיקו את המשכירים דירות,יהיה תירוץ לשכר דירה הגבוה (ל"ת)
    אם תרחיקו 06/12/2018 01:55
    הגב לתגובה זו
  • 50.
    האם הוא עושה מהלך של גאון? או מהלך שיפגע בשוכרי דירות? (ל"ת)
    הוא גאון? 06/12/2018 01:53
    הגב לתגובה זו
  • 49.
    אם הוא יצור מצב ,הקטנת היצע דירות להשכרה..המבין יבין (ל"ת)
    א,ב 06/12/2018 01:52
    הגב לתגובה זו
  • 48.
    כמה שהם יפגעו יותר,במשכירי דירות .. יקטן היצע להשכרה. (ל"ת)
    כמה שהם ... 06/12/2018 01:50
    הגב לתגובה זו
  • 47.
    האם המשקיעים ... לא יעלו בחוזה הבא .. את השכירות לשוכר? (ל"ת)
    האם .. 06/12/2018 01:48
    הגב לתגובה זו
  • לא. אם היו יכולים היו מעלים כבר עכשיו (ל"ת)
    השוק קובע את המחיר 06/12/2018 21:26
    הגב לתגובה זו
  • 46.
    אזרח 06/12/2018 00:07
    הגב לתגובה זו
    מיסים מיסים מיסים.אין גבול למיסים שהשלטון רוצה מהאזרחים. הלו. מה עם החיים עצמם? אסור לחסוך קצת? אסור להנות מהכסף שמרוויחים? חוצפה.
  • 45.
    אזרח 05/12/2018 23:32
    הגב לתגובה זו
    גם כך בתחום הנדלן המיסוי 70% מערך הדירה. גם ככה נפלתם על משקיעים והם הוציאו כספים לחול. מה שתעשו זה שלא יהיה בכלל משקיעים, ומי שכן ישכיר יפוצץ במחירי השכירות, הריבית תעלה+ פחות משקיעים המחיר צפוי לעלות ואם תעלו מיסים בכלל תהרגו כאן את הציבור
  • 44.
    משעמם לו,יהיה מס על שכ"ד נמוך,שכר הדירה יעלה.חכמולוג. (ל"ת)
    שמואל 05/12/2018 22:34
    הגב לתגובה זו
  • 43.
    שר אוצר בהפרעה 05/12/2018 21:18
    הגב לתגובה זו
    קרה לו נס , לשר האוצר האוויל שלנו, כל המשקיעים שבכולם, רצו לבוא ולבנות כאן, בכספם, בדיוק כשצריך עוד דירות, ועל הדרך, כ 75% מעלוויות הנכסים זורמים כקרקעות ומיסים לכיס האוצר. כל מה שהאפS היה צריך, זה לשחרר קרקעות, ולהקצוץ פרומילים מהרווחים, לעבוי ועדות וצמצום בירוקרטיה. אבל דBיל גם מפספס נס, ובמקום לבנות כאן תנופה חופשיצת ואדירה, הדיקטטור הקטן החליט על בנייה ציבורית, כמו בסין, פרוייקט למשתכן. פרוייקט שמצד אחד כולו אווילות ושוחד, ומצד שני כישלון שיזכר לדורות. כמו שיכוני יוספטל למיניהם.
  • 42.
    לירון 05/12/2018 20:45
    הגב לתגובה זו
    באמת לא שמעתי רעיון דבילי יותר סה מס שיעבור ישירות לעחות של השוכר. שוכר דירה בישראל הוא בדרך כלל איש עני שגם ככה לא פשוט לו מול בעל הדירה. ככה תעמיס יותר מס על שכבה חלשה יותר אם כבר תגדיל את הפטור ממס שלא עודכן שנים ואותם בעלי דירות לפחות יבזבזו יותר וישלמו יותר מעמ..
  • 41.
    האיש לא ראוי לתפקידו. נזק גדול למדינה. (ל"ת)
    ברור לכל 05/12/2018 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 40.
    זזה רק יעלה את השכירות חתיכת אידיוט (ל"ת)
    אידיוט 05/12/2018 18:59
    הגב לתגובה זו
  • 39.
    השפוי 05/12/2018 18:52
    הגב לתגובה זו
    כשלמאה ועשרים המושחתים יש יותר מדירה אחת שהם משכירים , יש סיכוי שהם יצביעו נגד עצמם ,
  • 38.
    אזרח פרייאר 05/12/2018 18:13
    הגב לתגובה זו
    לפני שמעלים מיסים אולי תצמצמו במשכורות הפקידים, המקורבים ואוכלי החינם...פרזיטים !
  • כמה נכון (ל"ת)
    רובין הוד 06/12/2018 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 37.
    ברד 05/12/2018 16:39
    הגב לתגובה זו
    הם עוד יתחננו שהמשקיעים יחזרו לשוק ויורידו את המס 8% השוק מתקרב לנפילה אל תקנו דירות
  • 36.
    פושע בחוק 05/12/2018 16:37
    הגב לתגובה זו
    כבר שילמו מס רכישה ומע"מ ברכישה בעיסקת רכישת הדירה אין כפל מיסים - ילד בכיתה ג מינו עוד אוכל חינם
  • 35.
    אפליות בחוק - פשע 05/12/2018 16:34
    הגב לתגובה זו
    יש מקום לבטל לנשים את הפטור ממס הכנסה ונקודות הזכות שהן מקבלות יותר מגבר
  • 34.
    דוד 05/12/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
    אלא מה שחוזר לציבור תמורתו עכשיו תעשה השוואה
  • 33.
    מרים 05/12/2018 16:15
    הגב לתגובה זו
    "העיוות הלא אנושי" - כל מקבל פנסיה תקציבית יכול לקנות כל שנה דירה בהתאם למעמדו - והנה לכם פערים חברתיים בזויים ומכוונים להשאיר את בני הערובה עניים ונרדפים בחובות במקום שלשלאות מפעם...
  • גמלאי פנסיה תקציבית 06/12/2018 10:14
    הגב לתגובה זו
    אין לך ודומים לכם מוסג על רמת השכר בפנסיה תקציבית. באם כואב לכם לא צריך לצרוח שלא ישמעו כמה אתם טיפשים.
  • מנחם 06/12/2018 01:18
    הגב לתגובה זו
    כולם עבדים בגלל הפנסיונרים התקציביים
  • זה לא עיוות זו אפליה 05/12/2018 23:58
    הגב לתגובה זו
    למרות שאישה חיה יותר שנים מגבר כי לא נפצעה בצבא או בעבודה כמו גברים ולא נמצאת בלחצים כמו גבר ונשים הן הרוב בחברה בגיל הם מעדיפים להפיל את הנטל על גברים זקנים שמימלא לא יכולים לעבוד בגיל הזה בעבודות פיזיות
  • 32.
    מני מניה 05/12/2018 15:23
    הגב לתגובה זו
    כמה לא מחוברים למציאות יכולים להיות ברשות המיסים?? כמות הגבייה במס של 25% *נמוכה* ממס של 10%!!! תסתכלו על המספרים שפרסם בנק ישראל! להלן היקפי המסחר לפי סקירת בנק ישראל: · מאז תחילת 2012 נרשמה ירידה של כ-44 אחוז במחזורי המסחר במניות בבורסה בת"א ממחזור של 2 מיליארד שקל למחזורים של 1 מיליארד בקירוב. · ב -2016, אחרי 5 שנים רצופות של עליות בבורסות המובילות בעולם, הכנסות המדינה ממיסוי רווחים מניירות ערך הסתכמו ב-1.22 מיליארד ש”ח בלבד. מדובר בירידה של מאות מיליוני ש”ח לעומת קצב הגביה לפני שנת 2011, אז אישרה הממשלה את העלאת המס על הבורסה. · במרבית הבורסות בעולם נצפתה ירידה במחזורי המסחר בשנים האחרונות, אולם הירידה במחזורים בבורסה בת"א הייתה חדה יותר. לפיכך, ניתן לשער שבנוסף לגורמים הגלובליים, שהשפיעו על הירידה במחזורים, פעלו גם גורמים מקומיים. · מתחילת שנת 2018 מדובר בירידה של כ-52% במחזורי המסחר בכל המניות בבורסה בתל אביב, כאשר ביו עומד הממוצע היומי על כ-817 מיליון שקל בלבד, לעומת כ-1.7 מיליארד שקל בחודש ינואר. · ירידה חדה בחשבונות הפעילים בשנים האחרונות: מ- 40,000 חשבונות פעילים בבורסה
  • 31.
    איש קטן עובד במס הכנסה מחפש איך לעשוק את עם ישראל..עלוב (ל"ת)
    יעקב 05/12/2018 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    יוסי 05/12/2018 14:58
    הגב לתגובה זו
    בבחירות הבאות כחלו יקבל 0 מנדטים....
  • 29.
    אמיתי 05/12/2018 14:58
    הגב לתגובה זו
    הורדת הפטור (אפילו בכמה מאות שקלים) תגולגל לשוכר! כלכלה פשוטה
  • מנחם 05/12/2018 21:09
    הגב לתגובה זו
    163 אלף דירות רפאים בישראל. שכר הדירה לא יכולה לעלות בשקל
  • 28.
    חובה להוריד את המס על הבורסה (ל"ת)
    דפנה 05/12/2018 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    נראה כמו טריגר,למשכירי דירות ,לעלות את המחיר ... (ל"ת)
    נראה כמו 05/12/2018 14:36
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    מס הכנסה 05/12/2018 14:33
    הגב לתגובה זו
    כל ה"גדולים" יש להם שיטות ומשרדי עוד ורואי חשבון שיודעים להתחמק ממס ורק את האזרח הקטן "דופקים"
  • 25.
    קודם שיבדקו את הדיווחים של העסקאות ,מתחת למחיר הקרקע. (ל"ת)
    קודם שיבדקו את 05/12/2018 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    ירון 05/12/2018 14:24
    הגב לתגובה זו
    תסתכלו על הכוס מהלאה: היה יכול להיות גבוהה יותר. ולמה לא יכול להיות נמוך יותר?
  • 23.
    יש משכירי דירות ,שמעלים דמי שכירות,מחוזה לחוזה. (ל"ת)
    יש משכירי דירות 05/12/2018 14:21
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    תום 05/12/2018 14:01
    הגב לתגובה זו
    סיבוב פרסה אחרי הפרסום נבדוק נראה אולי אין בכלל סיבה להוריד ושאר שחיתויות
  • 21.
    שלום 05/12/2018 13:59
    הגב לתגובה זו
    לחפש שם את הכסף אפסים דיי כבר עם המסים הללו
  • 20.
    תום 05/12/2018 13:58
    הגב לתגובה זו
    על האזרח מחפשים כל היום למרות שהמגזר הציבורי שמן שבעתיים מאז נכנס נתניהו לראשות הממשלה וגם זיבל את השכל בעבר שיש להקטין את המגזר הציבורי כי המגזר הפרטי מרים אותו על כתפיו
  • 19.
    אלעד 05/12/2018 13:54
    הגב לתגובה זו
    העליתם את המס על הבורסה הכנסות המדינה נפלו פי 2 ממה שהיה לפני שהעלתם אז מה אתה מבלבל במוח שאין קשר ?????????????.
  • 18.
    קודם שיבדקו את סכומי הדיווח של הקנייה דירה. (ל"ת)
    קודם שיבדקו את 05/12/2018 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אבו אעור 05/12/2018 13:39
    הגב לתגובה זו
    למגזר הציבורי השמן והוא מחפש מיסים כי הוא יוצר גרעון ענק בצקציב אני מציע תטיל מס נשימה
  • לא מס נשימה. מס השכרה (ל"ת)
    אחד 05/12/2018 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    האם בעלי הדירות ,לא יעלו את הדמי שכירות? (ל"ת)
    האם בעלי הדירות 05/12/2018 13:38
    הגב לתגובה זו
  • שט 06/12/2018 00:00
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה. מי שחושב שבעלי דירות יממנו מכיסם חסרי דיור הוא טיפש. כאשר לחסרי דיור לא יהיה כסף להשכרה, הם יאלצו לגור באוהלים. רק תיירים ישרו דירות באמצעות AIRBNB כפי שזה קורה עכשיו. השכרה לתיירים הולכת ומתרחבת במהירות.
  • מי שיעלה יתקע עם דירה ריקה (ל"ת)
    מנחם 05/12/2018 16:16
    הגב לתגובה זו
  • בעל דירה לא מחכה לסיבה כדי להעלות שכר דירה הוא תמיד (ל"ת)
    גובה את המקס. האפשרי 05/12/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
  • האם השוכרים ישלמו? (ל"ת)
    אני 05/12/2018 14:13
    הגב לתגובה זו
  • שט 05/12/2018 23:54
    אף בעל דירה לא מוכן להפסיד את כספו. הוא ישכיר לתיירים באמצעות AIRBNB, זה קורה כבר עכשיו.
  • 15.
    יש ר א לי 05/12/2018 13:16
    הגב לתגובה זו
    מי שמשכיר דירה בודדת בתשואה ממילא לא משהו לא רציך לשלם, העלאת המס תגרום רק לעליית מחירי ההשכרה, זה הרי יגולגל על השוכר. מעל 5,000 ש"ח שישלמו, האם יש אכיפה מספקת? ודאי שלא. רוב השיפוצניקים עובדים בשחור, שוק היהלומים בענק, במגזר החרדי לא לשלם מס ולהעלים זו בכלל מצווה. אז יש מה לעשות, תתחילו לעשות.
  • מנחם 05/12/2018 16:17
    הגב לתגובה זו
    יגרום למכירה של הדירות המסופסרות ולירידת מחירים
  • מטבע? הון שחור במליארדי שקלים (ל"ת)
    לשים לזה סוף בהקדם 05/12/2018 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    הרוזן 05/12/2018 13:15
    הגב לתגובה זו
    הרי אתה יודע שאתם מהשירים ברובם אתם לא גובים מס על שכר דירה, רוב אילו שמדווחים על בעלות של דירה הם עצמאיים. כיצד תוכל לגבות מהשכירים מס הזה שאין לכם דיווח על בעלי דירות
  • 13.
    ראובן 05/12/2018 13:04
    הגב לתגובה זו
    אכן למר יעקב יהיה ירידה תלולה בהכנסות למיסים. לא מוכרים ולא קונים דירות ואין מיסים שנכנסים לממשלה , למה? כי האידיוטים הכניסו מס של 8% על רכישת דירה נוספת. יעקב כנראה לא חכם גדול וגם ביש מזל . ההכנסות ממיסים יקטנו השנה ב30% מלפני שנה
  • מנחם 05/12/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים בורחים זה ספור אחר כבר
  • למה ששכיר ישלם מס ומשקיע בדירות לא? היכן השוייון בחוק? (ל"ת)
    סוף סוף צדק 05/12/2018 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    עיוות מס 05/12/2018 13:02
    הגב לתגובה זו
    בבנין שלי יש 7 דירות מושכרות . השנה בעלי הדירות שילמו על תיקונים אלפי שקלים כולל צו מבנה מסוכן שהוצא לדיירים . כאילו משתלם היום להשכיר דירות עם תשואה עלובה . כל בעל תפקיד מרגיש שהוא המשיח החדש ותמיד זה יוצא על חשבון האזרח. ברור שעליית מס תגולגל על השוכרים מה חשבתם שבעל דירה יתנדב לקנות דירה לשלם משכנתא להשכיר לחולגנים שלא ישלמו לו מים וחשמל ויעשו נזקים ויברחו. המדינה הזאת עשירה רק בדבר אחד באנשים רפי שכל
  • מנחם 05/12/2018 16:19
    הגב לתגובה זו
    מס השכרה ישחרר דירות למכירה בשוק ויוריד מחירן
  • שט 06/12/2018 00:02
    שבאוהלים בהם הם יגורו יש גם פחישפשים וגם נמלים. מי שבונה על כך שבעלי דירות יממנו מכיסם חסרי דיור הוא מטומטם.
  • 11.
    הרשעות למיסים 05/12/2018 12:58
    הגב לתגובה זו
    ציבוריות שימכרו מניות. אז להם יתנו הנחות ופטורים ולאיש הקטן יגדילו מס . בארה"ב מי שמחזיק שנה מניית דיבידנד מקבל פטור ממס פה יש 25% מס. רק מדינה מושחתת ומנוולת עם פקידים מקושרים "נאמנים" נהנים מהמדינה הזאת השאר משועבדים לזבלות בממשלה ומשלמים על כל הפינוקים שלהם צריך להקים מדינה חדשה במקום אחר.
  • 10.
    דן 05/12/2018 12:57
    הגב לתגובה זו
    גם ככה קשה , אני מקווה שמס כזה לא יוטל , זה יחזור כבומרנג אילנו השוכרים .
  • מנחם 05/12/2018 16:20
    הגב לתגובה זו
    עוד מישהו רוצה להצטרף אליהם?
  • ממש לא, גם בעלים של דוכן פאלאפל משלם מס, אז הוא יגלגל (ל"ת)
    את המס?ימכור ב100 ש? 05/12/2018 15:28
    הגב לתגובה זו
  • צודק! (ל"ת)
    נועה 05/12/2018 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הפקידון 05/12/2018 12:55
    הגב לתגובה זו
    ככל שהוא ימלא את קופת האוצר ויאפשר להם לבזבז כסף על שוחד למצביעים הוא יקבל ג'ובים בגלל טרכטנברג ביבי ועוד פקידי אוצר עלובים הבורסה נעלמה פה. ולהם לא אכפת כי הפנסיה שלהם מובטחת מהמיסים שלנו בניגוד לרוב הצבור שעבר לפנסיה בקופת גמל כושלת. די לבלף
  • 8.
    אייל בעל דירות 05/12/2018 12:54
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לטחון את הנקודה הזו, אם נתחשב בפחת והוצאות זה גם יהיה 10% בסופו של דבר ומס הכנסה יקבל 500000 דוחות לבדוק והמון בירוקרטיה. אין באמת הצדקה להתעסק עם זה. 10% משקף בדיוק את המיסוי הנכון
  • אני 05/12/2018 14:03
    הגב לתגובה זו
    בלי פטור
  • 7.
    ארד 05/12/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
    איש כמוהו הורס במו ידיו את כלכלת ישראל, אמן ש...(כל הקללות בעולם)
  • 6.
    הממשלה בקשיים 05/12/2018 12:52
    הגב לתגובה זו
    כעת כל בעל דירה יצטרך להגיש דו"ח כדי לקזז הוצאות על הדירה, צבע, תיקונים, ועד בית זיפות הגג, וכו... המון עבודה לאוצר הכושל. ולאדם הפשוט חסר הדירה לא יצא כלום מזה הוא ישלם את המס ועוד איך. ממשלה כנראה בפשיטת רגל
  • אולי תתחליו לסייד את העובש שלכם (ל"ת)
    יופי 05/12/2018 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יעקב 05/12/2018 12:51
    הגב לתגובה זו
    אני ואשתי שכירים. קיבלנו מכתב ממס הכנסה שנמלא דוחות על 6 שנים אחורה. בסוף יצא שמס הכנסה היה חייב לנו כסף על כל השנים האלו.
  • 4.
    מכה לבנקים 05/12/2018 12:36
    הגב לתגובה זו
    מס על משכירי הדירות, התחלת העלאת ריבית הפריים, האטה בשוק.
  • 3.
    נתי 05/12/2018 12:34
    הגב לתגובה זו
    מחירי החשמל , מחירי הארנונה, מחירי המים, עכשיו מס על השכרת דירה וכן חס וחלילה לא להוריד את המס על הבורסה
  • 2.
    מאיר 05/12/2018 12:33
    הגב לתגובה זו
    לתקן עיוות אחד לא פוטר עיוותים אחרים.מי שמשקיע האגח או מניות לא צריך לשלם מס שבח במכירה ולא צריך לשלם מס על פחת שהוא לא ניקה מההוצאות.ולא צריך לשלם מס רכישה של 8 אחוזים. הוא רק רוצה לעשוק את הציבור ולקחת יותר מיסים.
  • אז תשקיע בבורסה.. העיוות הוא שאין מס על רווחי שכירות (ל"ת)
    הגיע הזמן באמת 05/12/2018 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כלכלן 05/12/2018 12:33
    הגב לתגובה זו
    גם תופסים מקום של ישראלים וגם נהנים משכר דירה מסובסג
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?