שר האנרגיה יובל שטייניץ
צילום: תומר אפלבאום

משרד האנרגיה ישקיע 30 מיליון שקל בהקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי

עמדות אלו יהוו את בסיס הטעינה הראשוני במרחב הציבורי ויותקנו בכבישים מהירים, בקניונים, חניונים, מוקדי ציבור ומקומות עבודה
ערן סוקול |

משרד האנרגיה הודיע היום (ב') כי יגדיל את תקציב התמיכה בהקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי הארץ ב-5 מיליון שקל נוספים לסך כולל של 30 מיליון שקל. עמדות אלו יהוו את בסיס הטעינה הראשוני במרחב הציבורי ויותקנו בכבישים מהירים, בקניונים, חניונים, מוקדי ציבור ומקומות עבודה. שר האנרגיה, יובל שטייניץ: "צעד מרכזי והכרחי במטרה לעמוד ביעדי משק האנרגיה לשנת 2030 בתחום התחבורה, כפי שהוגדרו על ידינו לאחרונה".

 

לאחר שהמשרד פרסם בעבר את עקרונות התמיכה להקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי, הוחלט כעת להגדיל את תקציב התמיכה ב-5 מיליון שקל נוספים, שיוקצו בעיקרם לפריסה והקמה של תשתיות ברשויות המקומיות, ולסך כולל של 30 מיליון שקל.

 

על פי ההודעה 30 מיליון השקלים, יובילו להקמת לפחות 60 עמדות מהירות ואולטרה-מהירות לאורך כבישים בין-עירוניים, להקמת כ-20 עמדות מהירות ואולטרה-מהירות בשטחים ציבוריים ברשויות מקומיות וכן להקמה של כ-2,500 שקעי טעינה איטיים במרחבים ציבוריים, ציבוריים-למחצה ובמקומות עבודה. עמדות הטעינה הראשונות צפויות לקום בתחילת שנת 2020, כשנה לאחר שייחתמו ההסכמים על הקמתם בתחילת שנת 2019.

  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, (קרדיט צילום סיון שחור לעמ)אלי כהן, (קרדיט צילום סיון שחור לעמ)

ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם

אלי כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון

עוזי גרסטמן |

ביקור עבודה של שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, בקפריסין חיזק את הקשרים האנרגטיים בין המדינות. כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון.

גשר חשמלי בין ישראל לאירופה: פרויקט בהיקף אזורי

פרויקט הכבל החשמלי התת ימי, The Great Sea Interconnector, נמצא כעת בשלב תכנון מתקדם וצפוי לחבר את ישראל לרשתות החשמל של קפריסין ויוון, ובהמשך לאירופה כולה. הפרויקט, בהיקף השקעה מוערך של כ-2 מיליארד אירו, יאפשר חיבור ראשון מסוגו של רשת החשמל הישראלית לרשת האירופית, תוך שיפור הביטחון האנרגטי האזורי. מדובר במהלך אסטרטגי שמשדרג את מעמדה של ישראל כמרכיב חיוני במפת האנרגיה, ומאפשר גם פוטנציאל לייצוא חשמל ירוק.

החיבור לרשת החשמל האירופית יעניק לישראל גיבוי בעתות חירום, ובמקביל יאפשר ייצוא עודפי חשמל, לרבות חשמל מתחדש, לשווקים באירופה. מנקודת המבט האירופית, מדובר במהלך שמסייע לגיוון מקורות האנרגיה ולחיזוק העצמאות האנרגטית - עניין קריטי בעידן של חוסר ודאות באספקת הגז מרוסיה. קפריסין כבר אישרה את חלקה בפרויקט בספטמבר 2024, והשרים סיכמו לקדם חתימה על חוזה להנחת הכבל במהלך 2025.

מאגר "אפרודיטה-ישי": מהסכם למינוף אנרגטי משותף

נושא מרכזי נוסף בפגישה היה ההסכם סביב מאגר הגז "אפרודיטה-ישי", שנמצא בשטח הכלכלי הימי של ישראל וקפריסין ומוערך בכ-5 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי. ההסכם, שנחתם לאחר מגעים ממושכים ומחלוקות גבוליות, מהווה דוגמה לשיתוף פעולה נדיר באזור רווי מתחים. בפברואר 2025 קפריסין וקונסורציום בראשות שברון הגיעו להבנות על תוכנית פיתוח מעודכנת, אך תחילת ההפקה נדחתה ל-2031 בשל אתגרים טכניים ומשפטיים.

פיתוח המאגר צפוי להניב הכנסות משמעותיות לשתי המדינות, לצד הרחבת היצוא האנרגטי של ישראל. במקביל, הוא מהווה נדבך נוסף במיצוב ישראל כמעצמה אנרגטית מתפתחת במזרח הים התיכון.