שוק בירושלים עסקים עסק שוק פירות ירקות צרכנות
צילום: Istock

מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר עלה ב-0.3%

 מדובר על קצב אינפלציה של 1.2% בחישוב שנתי. מחירי הדירות התייקרו ב-0.1%, אך בחישוב שנתי מדובר בירידה של 1.9%
עמית נעם טל | (5)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הערב את מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר. הנתון הצביע על עלייה מחירים של 0.3% במהלך החודש האחרון, בטווח הגבוה של צפי האנליסטים. בחישוב שנתי, מדובר על קצב אינפלציה של 1.2%.

נציין כי יעד האינפלציה של בנק ישראל עומד בטווח של 1%-3%, כך שהנתון האחרון לא בהכרח מחייב העלאת ריבית ע"י הבנק בפגישה הבאה. השקל נחלש כעת בכ-0.5% מול המטבע האמריקני, ונסחר ברמה של 3.7 שקלים לדולר.

בחלוקה למרכיבים, סעיפי ההלבשה וההנעלה רשמו עלייה של 8%, הירקות הטריים עלה ב-1.5%, התרבות והפנאי עלו בכ-1%. מנגד, הפירות הטריים ירדו ב-1.6%.

בתוך כך, מחירי הדירות עלו בחודשים אוגוסט-ספטמבר ב-0.1%. בחישוב שנתי מדובר עדיין על ירידה של 1.9%. נזכיר כי המדד כולל דירות חדשות ודירות יד שנייה, אך איננו נכלל במדד המחירים הכולל.

מדד מחירי הדירות החדשות ירד בחודש האחרון בכ-0.6%, כאשר תוכנית המחיר למשתכן משפיעה על נתון זה.

יונתן כץ מלידר שוקי הון מתייחס לנתונים הערב: "מדד חודש אוקטובר הפתיע מעט כלפי מעלה (0.3% לעומת התחזית שלנו של 0.2%). ההפתעה הפעם נובעת מסעיף עונתי ותנודתי: מחירי ההלבשה עלו ב- 8.1% לעומת העלייה העונתית של כ- 5%. סביר להניח שעלייה זו תבוא על חשבון החודשים הבאים. מחירי השכירות בחוזים מתחדשים שמרו על קצב גידול שנתי של 2.3% (בדומה לחודש הקודם). סעיף זה ממשיך להיות התורם הדומיננטי לאינפלציה. אנו ממשיכים להניח קצב שנתי של 2.7% בשנה בקרובה בעיקר על רקע עלייה בכוח הקנייה של הציבור. לעומת זאת, מחירי הדירות לרכישה עלו ב-0.1% בסקר האחרון לאחר ירידה של 0.6% בסקר הקודם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אני רק שאלה 18/11/2018 05:00
    הגב לתגובה זו
    אתה חושב שהתוכנית מחיר למשתכן , תמשיך אחרי דצמבר ?, למרות הגירעון שיא . הרי כבר יש סוכנות דירוג שדורשת חקירה ,למה הגיעו לחריגה הענקית בגירעון הממשלתי
  • 4.
    מתי יבינו שמדד הדיור הוא פייק ניוז. משלים אנשים. (ל"ת)
    Hguy 15/11/2018 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש קצת פינוי בינוי כ 15/11/2018 21:46
    הגב לתגובה זו
    ראשי העירים לא מתלהבים כל כך מפינוי בינוי,מהסיבה: שהם צרכים להשקיע המון כספים בפיתוח תשתיות חדשות....בכל שכונה ושכונה (גני ילדים ,מעונים,טיפת חלב,בתי ספר יסודי ,בתי ספר חטיבת ביניים עד תיכון. קופות חולים וכו).
  • 2.
    חיים 15/11/2018 21:45
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות כבר מגיעים לירידה ראלית של למעלה מ- 3%
  • 1.
    אד 15/11/2018 18:58
    הגב לתגובה זו
    הלשכה מודדת לפי הנחיות מלמעלה כך שהמדד לא יעלה ולא יצטרכו לשלם תוספת יוקר כולם יודעים שהמחירים עולים ועולים ...
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.