שטרות דולר כסף שולחן
צילום: Istock

ברקע לזינוק בדולר: משרד האוצר האמריקני בדרך לשבור שיא

משרד האוצר האמריקני פרסם הערב את צרכי הגיוס של ארה"ב לחודשים הקרובים. צפוי לשבור שיא בשבוע הבא ולגייס יותר מ-83 מיליארד דולר באגרות חוב ארוכות טווח. מצוקת הדולרים בשווקים צפויה להחריף בעקבות המהלך
עמית נעם טל | (7)

ברקע לתיקון החד בשוקי המניות הערב, תשואות האג"חים של ארה"ב מזנקות הערב: התשואה לשנתיים קופצת לרמה של 2.88%, התשואה לתקופה של 10 שנים קופצת לרמה של 3.16%, והתשואה ל-30 שנה מטפסת לרמה של 3.39%, ונסחרת קרוב לשיא של 7 שנים.

נראה כי 2 גורמים עיקריים מביאים למהלך הערב:  הגורם הראשון הוא הפד', שמצמצם הערב עוד כ-22 מיליארד דולר ממאזנו, כאשר כל הסכום צפוי להיגרע משוקי האג"ח הממשלתיים. בנוסף נזכיר כי הבנק צפוי לצמצם עוד כ-15 מיליארד דולר באמצע חודש נובמבר.

הגורם השני, ואולי המשמעותי ביותר הוא הודעת משרד האוצר האמריקני בנוגע לצרכי הגיוס של ארה"ב בחודשים הקרובים. ע"פ ההצהרה, ארה"ב צפויה לגייס ברבעון הקרוב כ-83 מיליארד דולר באגרות חוב ארוכות, עלייה של 5 מיליארד דולר לעומת הרבעון האחרון, ומדובר בנתון שמהווה שיא כל הזמנים. נציין כי ההנפקה של אגרות חוב אלו צפויה להתרחש כבר בשבוע הבא.

הפעם האחרונה שארה"ב גייסה סכום קרוב לסכום הנוכחי הייתה ב-2009, כאשר שר האוצר דאז, טימוטי גייטנר, גייס מהשווקים כ-81 מיליארד דולר בניסיון לחלץ את הכלכלה האמריקנית מהמשבר הכלכלי. כעת מדובר בסכום שיא, כאשר הכלכלה האמריקנית נמצאת בתעסוקה מלאה, והכלכלה האמריקנית צמחה בקצב של 3.5% ברבעון האחרון.

משרד האוצר האמריקני מדגיש כי האג"ח שיגויס יהיה באגרות חוב ארוכות, וזאת במטרה לנצל את מהלכי הפד', שיוצרים ביקושים לאגרות החוב הארוכות של ארה"ב. יש לציין כי ביקושים אלו צפויים לרדת החל מהחודש הקרוב, כאשר הפד' עובר לשלב האחרון בתהליך צמצום המאזן.

בתוך כך, משרד האוצר האמריקני מגדיל גם הסכומים בהנפקות שיתרחשו בחודשים הקרובים לטווחים הקצרים (עד 10 שנים). למרות החשש מזינוק בתשואות האג"חים של המדינה, שר האוצר האמריקני טוען הערב כי "השוק צפוי לעכל בצורה טובה את העלייה בהיצע".

תשואות אג"ח ארה"ב לתקופה של 30 שנה הערב: בדרך למעלה נוסף למעלה?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שוק ההון מטה (ל"ת)
    משמעות 31/10/2018 20:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הקטנת הכסף 31/10/2018 20:34
    הגב לתגובה זו
    2) גיוסים עי פרעון אגחים שנרכשו מהלך הקריסה. 3) העלאת ריבית משמעות עליית מחיר הכסף. כל אלו ישפיעו על שוק ההון על אגחים קונצרנים גם על מניות . מחיר ההון מתייקר ועימו צימצום מונטרי הדפסת כסף בורסות עולות השמדת כסף ההיפך ...
  • 4.
    הדולר בדרך לנסיקה (ל"ת)
    דודידו 31/10/2018 20:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אהרון 31/10/2018 19:03
    הגב לתגובה זו
    לפתע הדולר הוא המלך מה שהוא השתבש
  • סתם אחד 01/11/2018 10:24
    הגב לתגובה זו
    אני מציע להרגיע בקשר למומחים. אני מנהל את השירותים לבד. עקבתי אחרי כמה "מומחים" וראיתי איך הם מוחקים את החשבון. אחד מהם הצהיר ב2014 שאם הזהב יורד מתחת ל 1240 דולר לאונקיה אז הוא טעה בגדול. הזהב לא רק שירד, הוא מאז לא חזר ל1240. זה היה מומחה שראינו אותו ב CNBC.
  • 2.
    אנשים חושבים ופועלים והאלוהים צוחק..... (ל"ת)
    חנני 31/10/2018 18:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנשה התימני 31/10/2018 17:28
    הגב לתגובה זו
    כל מי שמנסה להמר נגד ארה"ב , נשרף ועולה בלהבות.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: