מריו דראגי
צילום: AFP

הכלכלה האירופאית צמחה בקצב הנמוך ביותר מאז 2014

נתוני המאקרו החלשים מאירופה ממשיכים: הכלכלה האיטלקית לא צמחה כלל רבעון האחרון, האיחוד האירופאי צמח בכ-0.2% בלבד. איטליה קרובה למיתון שלישי בתוך כעשור. בתוך כך, ה-ECB צפוי להוריד את תמיכתו בשוק בימים קרובים
עמית נעם טל | (15)

ככל שמועד סיום תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי באירופה מתקרב, כך העצבנות בשוק האירופאי ממשיכה לעלות. נתוני המאקרו שפורסמו היום חושפים כי הפעילות הכלכלית באיחוד האטה ברבעון האחרון. נתון הצמיחה של כלל האיחוד הצביע על רמה של 0.2%, נמוך מהצפי שעמד על עלייה של 0.4%, מדובר ברבעון החלש ביותר מאז 2014. בחישוב שנתי מדובר על קצב צמיחה של 1.7%. בתוך כך, איטליה חוזרת הבוקר לכותרת בעקבות נתוני המאקרו חלשים במיוחד, וכן צפי להורדת התמיכה של הבנק המרכזי החל ממחר. נתוני התמ"ג שפורסמו הבוקר מצביעים כי הכלכלה האיטלקית נותרה ללא שינוי במהלך הרבעון האחרון, וזאת לעומת צפי לגידול של 0.2%. בחישוב שנתי מדובר בקצב צמיחה של 0.8% בלבד, לעומת צפי להתרחבות של 1.2%. הדבר עלול להוביל לכך שאיטליה תחווה משבר כלכלי שלישי בתוך עשור. נציין כי מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר מזה קרוב ל-3 שנים ! ההאטה בפעילות הכלכלית באיחוד האירופאי לא צריכה להפתיע. בחודש שעבר פרסמנו כי שוק הכסף מאותת כי הכלכלה האירופאית צפויה להיכנס למיתון לקראת ספטמבר 2019 (לכתבה המלאה). בתוך כך, הבעיות בשוק האג"ח האיטלקי צפויות לצבור תאוצה החל ממחר לנוכח ירידה בתמיכה של הבנק המרכזי באירופה.  כפי שציינו מוקדם יותר החודש (לכתבה המלאה), הפדיונות של אג"חים שנקנו בעבר בחודש אוקטובר (בסכום של 21 מיליארד אירו) אפשרו ל-ECB גמישות בתמיכה בשוק האירופאי, וזאת למרות שהבנק הוריד את קצב הרכישות בחודש האחרון לכ-15 מיליארד אירו (כסף חדש). בחודש נובמבר הפדיונות מאג"חים שנקנו בעבר מסתכמים רק בכ-4 מיליארד אירו בלבד. המתאם הגבוה בין קצב הרכישות של הבנק המרכזי לתשואות על החוב של איטליה מאותת כי "משבר החוב" במדינה צפוי לצבור תאוצה בימים הקרובים. תשואות אג"ח איטליה לתקופה של 10 שנים עברו לעליות חדות ברקע לנתוני התמ"ג

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    רונית 31/10/2018 18:55
    הגב לתגובה זו
    כל שנה חוגגים קריסמס במלעארדים. סקי רק באירופה. כל התהלוכות באירופה. המטבח יורו חזק מאוד. הכל דבש באירופה
  • 8.
    וממשיכה לעלות בבורסה. יפה (ל"ת)
    רון 30/10/2018 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מערכת הבנקאות 30/10/2018 21:53
    הגב לתגובה זו
    ראה ירידות במניות ראה בעיקר איטליה מערכת בנקאות חלשה הבעיות גדולות אירופה צמיחה נמוכה חובות ענק
  • הלוואימעלינו כלגלה כמו אירופה (ל"ת)
    טמיר 31/10/2018 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כותב 30/10/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
    הזוי מה שקורה שם
  • 5.
    אזרח 30/10/2018 19:30
    הגב לתגובה זו
    אירופאים מנוונים הולכים ומתחסלים
  • 4.
    בא 30/10/2018 15:36
    הגב לתגובה זו
    ניגמר . תיברחו טיפשים.
  • יעבור בוודאי שיעבור עד סוף שבוע (ל"ת)
    רונן 30/10/2018 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Run (ל"ת)
    Run fuckers run 30/10/2018 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אירופה בנקרוט ולא רק היא!!!!!! (ל"ת)
    100 30/10/2018 13:34
    הגב לתגובה זו
  • טומר 30/10/2018 22:43
    הגב לתגובה זו
    בטח לא לרמות שגורביץ דיבר עלהןן 9000 דקס .רס אנד פי 2400
  • 1.
    יוסי 30/10/2018 12:08
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל מנסה בכח להוריד את השוק
  • גורביץ גרוע עלאק דקס 9000 . (ל"ת)
    טומי 30/10/2018 22:40
    הגב לתגובה זו
  • היי הוי היי היי 30/10/2018 14:43
    הגב לתגובה זו
    ומה יכולותיו של ביס להרים או להוריד עולם?
  • הוא ניתח שתבוא ריסה. וטועה כרגיל (ל"ת)
    אמיר 30/10/2018 22:41
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.