דעה

מדוע פירמידת האג"ח של העשורים האחרונים מראה סימני שבירה?

שוק האג"ח גועש מתחילת החודש ומעיב על שוקי המניות. בעולם בו הבנקים המרכזיים הם השחקנים המרכזיים בשוק, רק שינוי במדיניות השקעה של בנק מסוים עשוי להוביל לתגובה כזו, ושינוי כזה אכן התרחש בשבוע שעבר
עמית נעם טל | (12)

שוק האג"ח מצליח בשבוע האחרון לתפוס את רוב הכותרות בשוק. התשואות על אגרות החוב של ארה"ב זינקו בימים האחרונים לרמות שיא של 7 שנים, דבר שהתחיל להשפיע בימים האחרונים גם על שוק האג"ח הקונצרני ועל שוקי המניות. ניתן לייחס את הזינוק החד בנתונים הכלכליים החזקים שהתפרסמו בשבוע שעבר בארה"ב, אך הנתונים הכלכליים בארה"ב שברו שיאים בכל החודשים האחרונים ללא תגובה משמעותית בשווקים.

בעולם בו הבנקים המרכזיים מהווים תפקיד מרכזי בשוקי האג"ח (ולעיתים הם כל השוק כמו ביפן), תנודות כל כך משמעותיות חייבות להגיע משינוי מדיניות של בנק מרכזי גדול, כאשר לא חייב להיות קשר להתרחשויות הכלכליות.

השינוי המרכזי התרחש בשבוע שעבר אצל הבנק המרכזי באירופה (ECB). הבנק עבר שלב נוסף בתוכנית הרכישות שהוא מבצע בשוקי האג"ח, כאשר הוא הוריד את קצב הזרמת הכסף החדש לשוק האג"ח מרמה של 30 מיליארד דולר לרמה של 15 מיליארד דולר. התהליך צפוי להמשיך עד סוף השנה, כאשר הבנק צפוי לסיים לחלוטין את הזרמות הכספים לשוק.

תוכנית הרכישות שמבצע ה-ECB: הריביות בעולם קופצות בדיוק כאשר הבנק מקטין רכישות (PSPP= תוכנית הרכישות בשוק האג"ח הממשלתי, CSPP= תוכנית הרכישות של הבנק בשוק האג"ח הקונצרני).

 

 

 

רגע, כיצד התשואות של ארה"ב קשורה לצעדים של הבנק המרכזי באירופה?

כפי שהסברנו בחודש שעבר (לכתבה המלאה), בעוד התשואות על אגרות האמריקניות לטווחים קצרים מושפעות מהחלטות הריבית של הפד'. לבנק המרכזי באירופה (ECB) ולבנק המרכזי ביפן (BOJ) יש השפעה גדולה מאוד על התשואות החוב לטווחים ארוכים. הורדת תשואות האג"ח של גרמניה ושאר מדינות האיחוד גרמו בשנים האחרונות לכל קרנות הפנסיה האירופאיות לחפש תשואה בשווקים האחרים. חלק ניכר מאותו כסף של קרנות הפנסיה באירופה הגיע לאגרות החוב האמריקניות לטווחים הארוכים (30 ו-10 שנים). עתה, שהתשואות על אגרות החוב של גרמניה חוזרות לזנק, הביקוש לאגרות החוב האמריקניות יורד.

נראה כי זה זמן טוב להיזכר במודל של ג'פרי גונדלך, מנהל קרן DoubleLine Capital LP ומי שמכונה בשנים האחרונות "מלך האג"ח". המודל פורסם מוקדם יותר השנה ומצא קורלציה די מרשימה בין האג"ח גרמניה לאג"ח ארה"ב+השינוי הנומינלי בתמ"ג של ארה"ב.

תשואות החוב של גרמניה משפיעות על תשואות החוב של ארה"ב

 

נזכיר כי גונדלך טען בשבוע שעבר כי הפריצה בשוקי האג"ח "מהווה שובר שיוויון בשוק" (לכתבה המלאה).

עוד פרט שחשוב לציין הוא כי למרות גידול ניכר במספר ההלוואות בשנתיים האחרונות באיחוד האירופאי ולמרות ההזרמות של הבנק המרכזי, קצב הגידול בכמות הכסף המצרפי (M3) באיחוד נותר קבוע בשנים האחרונות. המשמעות היא שתוכנית הרכישות שביצע הבנק המרכזי מימנה רכישות של נכסים מחוץ לאיחוד האירופאי.

איטליה – משבר מדומה

איטליה הצליחה בשבועיים האחרונים לחזור לכותרות ברקע לזינוק חד בתשואות האג"חים. הכותרות מסבירות כי הזינוק מגיע בעקבות מחלוקת של הממשלה הנוכחית עם האיחוד האירופאי בנוגע.לגובה הגירעון של הממשלה בשנה הבאה. הממשלה הנוכחית רוצה גירעון של 2.4%, והאיחוד טוען כי מדובר בתקציב לא אחראי. ומה בפועל?

בחודשים האחרונים הראנו כי הבנק המרכזי באירופה היה הרוכש העיקרי של החוב האיטלקי במשך השנתיים האחרונות, כאשר הבנקים המקומיים רוכשים את מה שנותר.

הרכישות של האג"ח האיטלקי בשנים האחרונות גולדמן זאקס

 

 

 

בצורה מפתיעה (או שלא), ההתפרצות האחרונה בתשואות על החוב האיטלקי מגיעה במקביל לירידה ברכישות של הבנק המרכזי. במילים פשוטות:  המחלוקות על התקציב אולי מספקות כותרות טובות, אך הקשר שלהן למתרחש בשוקי האג"ח קלוש במקרה הטוב.

תשואות אג"ח איטליה מול קצב הרכישות של הבנק המרכזי: רק הרכישות של הבנק המרכזי משפיעות על השוק במחירים הנוכחיים

 

 

חשוב לציין כי הסיטאוציה החודש היא עוד טובה ביחס לחודשים הקרובים מבחינת הנזילות בשוק האירופאי. לפי חישובי הבנק המרכזי, בחודש אוקטובר נפדים כ-21 מיליארד אירו מכספים שהושקעו בשנים האחרונות, כך שיש לו משחק עם 36 מיליארד אירו בשוק האג"ח הממשלתי. בחודש הבא נפדים רק כ-4.5 מיליארד אירו, והבנק יוכל לרכוש הרבה פחות. ב-2011 המשקיעים לא רצו לקנות את החוב של איטליה בתשואה של 7%, מישהו חושב שהם יסכימו כעת בתשואה של 3.5%?

 

הדילמה של ה-ECB הופכת למורכת יותר ויותר: הבנק ייצר בשנתיים האחרונות כלכלה זומבית שבנויה לחלוטין בהזרמות הכסף מצד הבנק המרכזי. בנוסף, נראה כעת כי גם שאר השווקים תלויים כעת ב-ECB ובהחלטותיו. אם ייבחר לחזור להדפיס בזמן שהפד' מצמצם את כמות הדולרים בשוק, האירו יקרוס, וקשה לראות תרחיש כזה כעת (במיוחד כאשר האינפלציה בגרמניה היא מעל 2%). אם ייבחר להפסיק לתמוך בשוק – מגדל הקלפים שנבנה בעשור האחרון  בשווקים הפיננסים בזכות הזרקות הכסף יקרוס.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    הילה 11/10/2018 10:15
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שהגמילה מריבית נמוכה של 10 שנים תהיה כואבת, אך מחוייבת במציאות! אני מניח שבעקבות הדרדרות השיח של המנהיגים והיכולת להפר כל סדר, ינסה טרמפ לפגוע בפד כמו גם החשוד שלנו ינסה לפגוע בהעלאת הריבית בארץ.
  • 9.
    סוחר 11/10/2018 04:06
    הגב לתגובה זו
    הכול יותר פשוט תאמת. אחרי עליית ריבית אחרונה, התשואה המגודרת במונחים של יורו והיין למשקיעים יפנים ואירופאים הפכה לשלילית והם החזירו כסף הביתה...
  • 8.
    סימפל 10/10/2018 21:44
    הגב לתגובה זו
    זה לא מסובך. כשמעבירים את כל המפעלים לסין, ולא נותנים עונש לסין על שהיא מעתיקה בלי בושה מוצרים עד הסנטימטר ואז משווקת את התוצר באירופה בחצי מחיר, אז התוצאה היא נפילה מתמשכת של הכלכלה באירופה. כמובן שענקי האינטרנט כמו אמאזון (שהיא מהווה צינור עצום לסחורות סיניות) גם תורמים להרס (של קניונים וחנויות), אבל בסופו של דבר הבעיה היא הצפת השוק על-ידי סין הפשיסטית. בזמנו, כשהכל יוצר בטייוואן, גם התלוננו, אבל תוך עשור, טייוואן קפצה לשחקים, כצפוי מקפיטליזם+דמוקרטיה. בסין, אנחנו אחרי כבר אחרי שלושה עשורים של ייצור עולמי והיא עדיין ממשיכה לבלוע את כלכלת העולם, ובכסף משתמשת כדי להגדיל את הצבא ואת היתרון המסחרי שלה בכל תחום.
  • כתבה 10/10/2018 23:42
    הגב לתגובה זו
    כאשר סין לופטת את המערב בחובות ענק שנוצרים עקב גרעונות סחר עם סין הטוב הוא להרוס את החובות הללו עי קריסתם ראה תשואות אגח 30 שנה 10 שנים הפסדי ענק לסין עקב כך
  • 7.
    השתמשו 10/10/2018 20:43
    הגב לתגובה זו
    הריבית מלאכותית אגחים מלאעותיים ריבית מלאכותית כסף זול אין נק. איזון אמיתיים כלכלה מלאכותית יגמר
  • 6.
    השתמשו 10/10/2018 20:42
    הגב לתגובה זו
    נטשו פיסקאליים הדפיסו ים כסף
  • 5.
    דוד אברהם כהן 10/10/2018 20:01
    הגב לתגובה זו
    כי הביטקוין ודומיו יורידו את הדולר מההגמוניה המוניטרית בעולם
  • 4.
    דוד אברהם כהן 10/10/2018 19:59
    הגב לתגובה זו
    בלית ברירה האיחוד ייתפרק וכל נדינה תשוב למטבע משלה , הדולר יחזור להיות המטבע המאחד , הפד יחליט ויהיה בהגמוניה לפי צרכי ארצות הברית ,
  • 3.
    יניב 10/10/2018 19:08
    הגב לתגובה זו
    גם הפעם כמו ב 2,896 פעמים הקודמות שרשמת - אתה כנראה טועה והשוק שוב ינער את החלשים שממהרים למכור ויחזור לעלות
  • 2.
    ירין 10/10/2018 18:30
    הגב לתגובה זו
    תמיד מעניין לקרוא את הכתבות שלך
  • יוסי 10/10/2018 22:50
    הגב לתגובה זו
    וככה נראות גם כל הכתבות שלו.
  • 1.
    הגיע (ל"ת)
    יום הדין 10/10/2018 17:57
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק

בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: