משבר "בנקאות הצללים" עלול לגרום להודו לעזוב את מטבע הרופי
הרופי ההודי קרוב לרמתו הנמוכה ביותר בכל הזמנים אל מול הדולר, וזאת כאשר על פי התחזיות, הבנק המרכזי בהודו צפוי להעלות את הריבית על מנת למתן את המצב ביום שישי הקרוב.
המטבע ההודי רשם ירידה חדה של 14% מתחילת השנה, הגבוהה ביותר מבין המטבעות האסייתים, וזאת לאור העליה בריבית בארה"ב. עם זאת, הבעיות הכלכליות בהודו עלולות להוביל את הבנק המרכזי לעזוב את המטבע/
"קרוב לוודיאי שבנק RBI יותיר את הריבית כפי שהיא, בניגוד לקונצנזוס התחזיות", אומרים האנליסטים במדינה, שלטענתם הבנק המרכזי הרבה צריך לדאוג הרבה יותר מהמצב הכלכלי במדינה. "לא נראה שהבנק נחוש להעלות את הריבית רק כדי להגן על הרופי. אלא אם תהיה לו הוכחה מוצקה שחולשתו של הרופי היא זו שדחפה את האינפלציה".
כלכלת הודו עלתה קיבלה בשנים האחרונות סיקור תקשורתי חיובי במיוחד, כאשר רבים תולים תקווה בכך שהיא תהווה את מנוע הצמיחה של העולם בשנים הבאות. זינוק של מעל 70% במדד המניות המקומי (ניפטי 100) הגבירו כמובן את האופוריה סביב המדינה. אך כעת, כאשר הכסף הזול מצד הפד' ושאר הבנקים המרכזיים מתחיל להיעלם, הכשלים של הכלכלה ההודית נחשפים, והם לא מעטים.
- מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך החודש האחרון, מצוקת הנזילות בשוק ההודי הביאו את חברת הבניה הגדולה Infrastructure Leasing & Financial Services לא לעמוד ב-5 מתשלומי החוב של החברה. בחברת הדירוג מודי'ס מעריכים כי חובות החברה לבנקים מהווים כ-0.5%-0.7% מכלל החובות במדינה.
שמיטת החובות של החברה משפיעים על כלל שוק האג"ח המקומי, ועוררו פאניקה בשוק המקומי בשבועות האחרונים, כאשר רבים החלו להפטר ממניות ואג"ח באמצעות גורמים לא בנקאים, הידועים כ"בנקאות צללים", מונעים על ידי פחד כי המשבר יחלחל לחברות נוספות בתעשייה ההודית.
כיום ישנן בהודו כ-11,400 חברות "בנקאות צללים" שמחזיקות בהון מוערך של כ-22.1 טריליון רופי (כ-304 מיליארד דולר), כשפורטפוליו ההלוואות שלהן גדל בקצב כפול מזה של הבנקיים הרשמיים במדינה. על פי נתונים רשמיים, בשנת 2017, חברות "בנקאות הצללים" היו אחראיות ל-66% מההלוואות שניתנו לסקטור המסחרי במדינה, וזאת בהשוואה לנתח של 44% אותו תפסו בשנת 2016.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"זה הופך את הדברים להרבה יותר מסובכים עבור הבנק המרכזי בהודו" אומרים האנליסטים. "אנחנו יודעים על הבעיות שיש לבנקים לגייס כספים, אבל כאן מדובר בתחום שהוא לא בנקאי שעשוי להוביל להשפעה חריפה מאוד על הנזילות"
גורם נוסף שמערער כעת את הכלכלה ההודית כעת הוא מחיר הנפט שזינק לשיא של מעבר ל-75 דולר לחבית. תחת הנהגתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי, משקיעה המדינה לא מעט בניסיון לשפר את התשתיות במדינה ונסמכת גם על מחירי אנרגיה נמוכים.
- 2..&. 03/10/2018 02:44הגב לתגובה זוהיחסים של הודו עם ארצות הברית משתפרים.יותר השקעות מאמריקה,נראה שהבעיה המרכזית שם זה הההון השחור,וקושי בגביית מיסים.אבל דברים מתקדמים לאט לאט
- 1.sha007 02/10/2018 14:07הגב לתגובה זוולאיזה מטבע להחליף אותו? דולר? יואן?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
