משבר "בנקאות הצללים" עלול לגרום להודו לעזוב את מטבע הרופי
הרופי ההודי קרוב לרמתו הנמוכה ביותר בכל הזמנים אל מול הדולר, וזאת כאשר על פי התחזיות, הבנק המרכזי בהודו צפוי להעלות את הריבית על מנת למתן את המצב ביום שישי הקרוב.
המטבע ההודי רשם ירידה חדה של 14% מתחילת השנה, הגבוהה ביותר מבין המטבעות האסייתים, וזאת לאור העליה בריבית בארה"ב. עם זאת, הבעיות הכלכליות בהודו עלולות להוביל את הבנק המרכזי לעזוב את המטבע/
"קרוב לוודיאי שבנק RBI יותיר את הריבית כפי שהיא, בניגוד לקונצנזוס התחזיות", אומרים האנליסטים במדינה, שלטענתם הבנק המרכזי הרבה צריך לדאוג הרבה יותר מהמצב הכלכלי במדינה. "לא נראה שהבנק נחוש להעלות את הריבית רק כדי להגן על הרופי. אלא אם תהיה לו הוכחה מוצקה שחולשתו של הרופי היא זו שדחפה את האינפלציה".
כלכלת הודו עלתה קיבלה בשנים האחרונות סיקור תקשורתי חיובי במיוחד, כאשר רבים תולים תקווה בכך שהיא תהווה את מנוע הצמיחה של העולם בשנים הבאות. זינוק של מעל 70% במדד המניות המקומי (ניפטי 100) הגבירו כמובן את האופוריה סביב המדינה. אך כעת, כאשר הכסף הזול מצד הפד' ושאר הבנקים המרכזיים מתחיל להיעלם, הכשלים של הכלכלה ההודית נחשפים, והם לא מעטים.
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך החודש האחרון, מצוקת הנזילות בשוק ההודי הביאו את חברת הבניה הגדולה Infrastructure Leasing & Financial Services לא לעמוד ב-5 מתשלומי החוב של החברה. בחברת הדירוג מודי'ס מעריכים כי חובות החברה לבנקים מהווים כ-0.5%-0.7% מכלל החובות במדינה.
שמיטת החובות של החברה משפיעים על כלל שוק האג"ח המקומי, ועוררו פאניקה בשוק המקומי בשבועות האחרונים, כאשר רבים החלו להפטר ממניות ואג"ח באמצעות גורמים לא בנקאים, הידועים כ"בנקאות צללים", מונעים על ידי פחד כי המשבר יחלחל לחברות נוספות בתעשייה ההודית.
כיום ישנן בהודו כ-11,400 חברות "בנקאות צללים" שמחזיקות בהון מוערך של כ-22.1 טריליון רופי (כ-304 מיליארד דולר), כשפורטפוליו ההלוואות שלהן גדל בקצב כפול מזה של הבנקיים הרשמיים במדינה. על פי נתונים רשמיים, בשנת 2017, חברות "בנקאות הצללים" היו אחראיות ל-66% מההלוואות שניתנו לסקטור המסחרי במדינה, וזאת בהשוואה לנתח של 44% אותו תפסו בשנת 2016.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"זה הופך את הדברים להרבה יותר מסובכים עבור הבנק המרכזי בהודו" אומרים האנליסטים. "אנחנו יודעים על הבעיות שיש לבנקים לגייס כספים, אבל כאן מדובר בתחום שהוא לא בנקאי שעשוי להוביל להשפעה חריפה מאוד על הנזילות"
גורם נוסף שמערער כעת את הכלכלה ההודית כעת הוא מחיר הנפט שזינק לשיא של מעבר ל-75 דולר לחבית. תחת הנהגתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי, משקיעה המדינה לא מעט בניסיון לשפר את התשתיות במדינה ונסמכת גם על מחירי אנרגיה נמוכים.
- 2..&. 03/10/2018 02:44הגב לתגובה זוהיחסים של הודו עם ארצות הברית משתפרים.יותר השקעות מאמריקה,נראה שהבעיה המרכזית שם זה הההון השחור,וקושי בגביית מיסים.אבל דברים מתקדמים לאט לאט
- 1.sha007 02/10/2018 14:07הגב לתגובה זוולאיזה מטבע להחליף אותו? דולר? יואן?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
