שוק הכסף ממשיך לאותת כי אירופה תיכנס למיתון בתוך פחות משנה
לחץ מכירות הורגש היום בשווקים באירופה בהובלת המדד האיטלקי שצנח בכ-3.7%. הדאקס הגרמני ירד בכ-1.5%. ברקע לירידות, ממשלת איטליה אישרה אמש את הגירעון ממשלתי של 2.4% לשנת התקציב הבאה, גבוה מהצפי המוקדם של המשקיעים וגבוה מהרצון של מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי באירופה (ECB) .
ההחלטה החזירה את הלחץ על אגרות החוב של איטליה: התשואה ל-10 שנים מזנקת לרמה של 3.15%, התשואה לתקופה של שנתיים קופצת לרמה של 1.07%. הלחץ על שוקי האג"ח מביאים להתרסקות של 6.5% כעת במדד הבנקים המקומי.
כפי שדיווחנו בחודשים האחרונים, אחזקות הבנקים המסחריים באיטליה נאמדות בכ-381 מיליארד אירו, ולפי הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS) אחזקה זו מהווה כ-20% מסך הנכסים של הבנקים האיטלקיים. בשני המלווים הגדולים של איטליה, Unicredit ו Intesa Sanpaolo, החוב הממשלתי האיטלקי שווה ערך ל-145% מההון רובד ראשון (Tier 1 capital). בבנק השלישי בגודלו במדינה, Banco BPM, היחס עומד על 327%, ובמונטי די פסקי די סיינה (MPS) היחס עומד 206%.
המשמעות: זינוק של תשואות האג"ח האיטלקיות יגרום לנזק חמור לאותם בנקים.
אך האם המהלך הבוקר של אגרות החוב האיטלקיות צריך להפתיע?
בחודשים האחרונים הראנו כי הקונה היחידי בשוק האג"ח באירופה הוא הבנק המרכזי באירופה, ולכן הדבר היחידי שקובע בשוק האירופאי הוא קצב הרכישות של הבנק. את הגרף הבא הצגנו בתחילת החודש (לכתבה המלאה), וטענו כי בעזרתו ניתן יהיה לדעת מתי "משבר החוב באיטליה יחזור". במקרה או לא, ההתפרצות היום בתשואות האג"חים מגיעה בדיוק כאשר הבנק חוזר להקטין את הרכישות בשוקי האג"ח (כולל הרכישות החוזרות). ניתן לשים לב שה"פיק" האחרון ברכישות הבנק מאחורינו - רק תוכנית רכישות חדשה יכולה לעצור כעת את תשואות האג"חים מלהמשיך לזנק.
- למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגרף שוב מעלה את השאלה המעניינת: האם השוק מניע את החדשות, או שהחדשות גורמות לתנועה בשווקים?
מיתון בתוך פחות משנה
הצרה היותר גדולה של האיחוד האירופאי היא ששוק הכסף ממשיך להצביע על כניסה למיתון באיחוד האירופאי לקראת ספטמבר 2019. אחד האינדיקטורים האמינים לשוק האירופאי הוא הגידול בכמות הכסף, M1. בעולם שצמיחה כלכלית בנויה על חוב ויצירה של כסף חדש, יש חשיבות רבה לרמות הגידול בכסף החדש. אמש התפרסם כי הגידול בכמות הכסף באיחוד ירדה בחודש אוגוסט לרמה של 6.4%, וזה עוד כאשר הבנק ממשיך להזרים כסף לשווקים. היסטורית, רמות הגידול בכמות הכסף בחודשים האחרונים יגרמו למיתון כ-12 חודשים לאחר מכן. הגרף הבא מציג את השינוי השנתי בגידול הכסף בשוק (12 חודשים קדימה), לבין השינוי השנתי בתמ"ג של גוש האירו.
- 4.רוני 29/09/2018 19:32הגב לתגובה זוהעיקר שאירופה מציעה לתמוך החברות שיסחרו עם איראן בפאריז מוסלמים יוצאים עם בלונדיניות
- 3.מעניין אם אפשר להמשיך ולהיות יפה נפש כשהכסף נגמר (ל"ת)פז 28/09/2018 17:50הגב לתגובה זו
- 2.אסף 28/09/2018 15:20הגב לתגובה זוחחחח זה לא יאומן הקסם הזה
- 1.כאן זה לא אירופה! 28/09/2018 14:10הגב לתגובה זווארגוני השמאל ועוריהם משתפים פעולה
- אלון 28/09/2018 14:49הגב לתגובה זוהיישר מפיו של ביבי ושאר ביובי הימין.. הכל כדי לשכנע אותך שבארץ הקודש המסריחה השקד עוד פורח...
- למה אתה עוד פה? (ל"ת)רוני 29/09/2018 19:33
- תודה על האישור... (ל"ת)צחי 29/09/2018 14:58
- דב 29/09/2018 10:07השנאה הפנימית שלך - עוד לא ברא השטן. אני מקווה שאתה יודע מי אמר זאת על מי. אלא שאני בספק, שהרי השנאה מעוורת. אם אינך רואה את התהליכים באירופה, זה אומר שמצבך גרוע יותר מסתם שנאה: אתה מגלה נבערות מוחלטת, שלא לומר אי הבנה בסיסית של המציאות. אפילו ב-1944 היו יהודים בהולנד ובהונגריה שלא האמינו כי אושוויץ קיימת וכי הנאצים משמידים יהודים. ואם תשאל מה האנלוגיה - מציע לך לחשוב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
