הבנק המרכזי האירופי אירופה
צילום: Istock

שוק הכסף ממשיך לאותת כי אירופה תיכנס למיתון בתוך פחות משנה

משבר החובות באירופה חוזר היום לכותרות ברקע להחלטת הממשלה באיטליה, אך מי שעוקב אחרי הרכישות של הבנק המרכזי לא צריך להיות מופתע על התזמון. כמות הכסף החדש שנוצר באיחוד מעידה על האטה חריפה בפעילות הכלכלית בתקופה הקרובה
עמית נעם טל | (8)

לחץ מכירות הורגש היום בשווקים באירופה בהובלת המדד האיטלקי שצנח בכ-3.7%. הדאקס הגרמני ירד בכ-1.5%. ברקע לירידות, ממשלת איטליה אישרה אמש את הגירעון ממשלתי של 2.4% לשנת התקציב הבאה, גבוה מהצפי המוקדם של המשקיעים וגבוה מהרצון של מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי באירופה (ECB) .

ההחלטה החזירה את הלחץ על אגרות החוב של איטליה: התשואה ל-10 שנים מזנקת לרמה של 3.15%, התשואה לתקופה של שנתיים קופצת לרמה של 1.07%. הלחץ על שוקי האג"ח מביאים להתרסקות של 6.5% כעת במדד הבנקים המקומי.

כפי שדיווחנו בחודשים האחרונים, אחזקות הבנקים המסחריים באיטליה נאמדות בכ-381 מיליארד אירו, ולפי הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS) אחזקה זו מהווה כ-20% מסך הנכסים של הבנקים האיטלקיים. בשני המלווים הגדולים של איטליה, Unicredit ו Intesa Sanpaolo, החוב הממשלתי האיטלקי שווה ערך ל-145% מההון רובד ראשון (Tier 1 capital). בבנק השלישי בגודלו במדינה, Banco BPM, היחס עומד על 327%, ובמונטי די פסקי די סיינה (MPS) היחס עומד 206%.

המשמעות: זינוק של תשואות האג"ח האיטלקיות יגרום לנזק חמור לאותם בנקים.

אך האם המהלך הבוקר של אגרות החוב האיטלקיות צריך להפתיע?

בחודשים האחרונים הראנו כי הקונה היחידי בשוק האג"ח באירופה הוא הבנק המרכזי באירופה, ולכן הדבר היחידי שקובע בשוק האירופאי הוא קצב הרכישות של הבנק. את הגרף הבא הצגנו בתחילת החודש (לכתבה המלאה), וטענו כי בעזרתו ניתן יהיה לדעת מתי "משבר החוב באיטליה יחזור". במקרה או לא, ההתפרצות היום בתשואות האג"חים מגיעה בדיוק כאשר הבנק חוזר להקטין את הרכישות בשוקי האג"ח (כולל הרכישות החוזרות). ניתן לשים לב שה"פיק" האחרון ברכישות הבנק מאחורינו - רק תוכנית רכישות חדשה יכולה לעצור כעת  את תשואות האג"חים מלהמשיך לזנק.

 

הגרף שוב מעלה את השאלה המעניינת: האם השוק מניע את החדשות, או שהחדשות גורמות לתנועה בשווקים?

מיתון בתוך פחות משנה

הצרה היותר גדולה של האיחוד האירופאי היא ששוק הכסף ממשיך להצביע על כניסה למיתון באיחוד האירופאי לקראת ספטמבר 2019. אחד האינדיקטורים האמינים לשוק האירופאי הוא הגידול בכמות הכסף, M1. בעולם שצמיחה כלכלית בנויה על חוב ויצירה של כסף חדש, יש חשיבות רבה לרמות הגידול בכסף החדש. אמש התפרסם כי הגידול בכמות הכסף באיחוד ירדה בחודש אוגוסט לרמה של 6.4%, וזה עוד כאשר הבנק ממשיך להזרים כסף לשווקים. היסטורית, רמות הגידול בכמות הכסף בחודשים האחרונים יגרמו למיתון כ-12 חודשים לאחר מכן. הגרף הבא מציג את השינוי השנתי בגידול הכסף בשוק (12 חודשים קדימה), לבין השינוי השנתי בתמ"ג של גוש האירו.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רוני 29/09/2018 19:32
    הגב לתגובה זו
    העיקר שאירופה מציעה לתמוך החברות שיסחרו עם איראן בפאריז מוסלמים יוצאים עם בלונדיניות
  • 3.
    מעניין אם אפשר להמשיך ולהיות יפה נפש כשהכסף נגמר (ל"ת)
    פז 28/09/2018 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אסף 28/09/2018 15:20
    הגב לתגובה זו
    חחחח זה לא יאומן הקסם הזה
  • 1.
    כאן זה לא אירופה! 28/09/2018 14:10
    הגב לתגובה זו
    וארגוני השמאל ועוריהם משתפים פעולה
  • אלון 28/09/2018 14:49
    הגב לתגובה זו
    היישר מפיו של ביבי ושאר ביובי הימין.. הכל כדי לשכנע אותך שבארץ הקודש המסריחה השקד עוד פורח...
  • למה אתה עוד פה? (ל"ת)
    רוני 29/09/2018 19:33
  • תודה על האישור... (ל"ת)
    צחי 29/09/2018 14:58
  • דב 29/09/2018 10:07
    השנאה הפנימית שלך - עוד לא ברא השטן. אני מקווה שאתה יודע מי אמר זאת על מי. אלא שאני בספק, שהרי השנאה מעוורת. אם אינך רואה את התהליכים באירופה, זה אומר שמצבך גרוע יותר מסתם שנאה: אתה מגלה נבערות מוחלטת, שלא לומר אי הבנה בסיסית של המציאות. אפילו ב-1944 היו יהודים בהולנד ובהונגריה שלא האמינו כי אושוויץ קיימת וכי הנאצים משמידים יהודים. ואם תשאל מה האנלוגיה - מציע לך לחשוב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.