סין: "הבריונות של ארה"ב היא הסכנה הגדולה ביותר לכלכלת העולם"

בייג'ינג פרסמה מסמך ממשלתי רשמי בו היא מתארת כיצד צעדיה של ארה"ב מפרים את חוקי המסחר העולמיים. נכון לכעת, נתק מוחלט בין שתי המעצמות  
נועם בראל | (5)

ממשלת סין פרסמה מסמך ממשלתי בן 71 עמודים ובו היא מאשימה את ממשל טראמפ בבריונות, אותה היא מתארת כמקור לחוסר ודאות וכסכנה הגדולה ביותר לכלכלת העולם. 

המסמך, אשר פורסם אמש, מתאר את תגובתה של סין להאשמות מצד ארה"ב ואת חוסר ההסכמה בין שתי המעצמות בנוגע להסכמי הסחר ביניהן, על רקע טענותיה של ארה"ב לגניבת זכויות יוצרים על ידי חברות סיניות. 

בייג'ינג מאשימה במסמך הרשמי את וושינגטון בכך שהאחרונה מפרה את המסחר ההוגן ועוברת על החוק בכך שהיא לא מאפשרת "השקעות נורמליות" של חברות סיניות בחברות אמריקאיות.

"סין אינה מעוניינת במלחמת סחר, אך לא מפחדת מאחת כזו ותלחם חזרה אם תצטרך" ציינה בייג'ינג במסמך. ""יש לנו כלכלה איתנה מאוד, שוק עצום, עובדים מוכשרים ואחדות בין כל תושבי סין. יש לנו גם תמיכה מכל המדינות בעולם שלא נותנות ידן לפרוטקציוניזם וחד-צדדיות".

בהמשך, ציינה סין במסמך כי "הממשל האמריקאי נקט בצעדים קיצוניים אשר הפרו את יחסי המסחר הבינלאומיים וגרם לנזקים ביחסי הסחר והסחר בין סין לארה"ב וליחסי המסחר של סין עם שאר העולם. בנוסף, הצעדים שיבשו את שרשרת הערך הגלובלית ואת חלוקת העבודה הבינלאומית, הציפה את ציפיות השוק, הוביל לתנודות אלימות בשוקי הכספים והסחורות הבינלאומיים והפך למקור הגדול ביותר של אי ודאות וסיכון להתאוששות הכלכלה העולמי".

נציין כי המסמך פורסם באותו היום בו נכנסו לתוקף מכסים של 10% על סחורה בהיקף של 200 מיליארד דולר, עליהן הכריזה ארה"ב בשבוע שעבר. סין מצידה הגיבה במכסים בהיקף של כ-60 מיליארד דולר.

המכסים החדשים מצטרפים למעשה למכסים על סחורה סינית בהיקף של כ-50 מיליארד דולר אותם כבר אישרה, כאשר גם על אלו סין הגיבה במכסים בשיעור דומה. מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, אמר כי ארה"ב "נחושה" לנצח במלחמת הסחר, וכי לא מן הנמנע שנראה סיבוב רביעי של מכסים בקרוב.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הסינים צודקים 25/09/2018 21:00
    הגב לתגובה זו
    טראמפ המשוגע יוריד את כלכלת ארה"ב שאולה, והיא תתרסק. כל העולם נגד ארה"ב , והיא תיפול. אין מנוס. הראש דפוק, אז כל הגוף חולה מאד.
  • זה לא הענין 26/09/2018 14:19
    הגב לתגובה זו
    תמיד הייה מי שירצה למכור,אם זה לא הסינים אז ההודים,הברזילאים.הבעיה האמיתית היא הגרעון
  • 3.
    25 שנה של בריונות סינית .דיקטטורה קומוניסטית . (ל"ת)
    בא 25/09/2018 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    .&. 25/09/2018 14:12
    הגב לתגובה זו
    כדי לקבל יתרון הם צרכים נפט זול(שכר העובדים שם עולה).איך משכנעים את רוסיה לתת נפט זול? אם הם יקנו במחיר מלא(כלל הוצאות פיתוח)250 מטוסי סוחוי860kr.(מטוס על הנייר-שאמור להיות הגדול בעולם).וכך יש מטוסים שהסינים יכולים לטוס בהם,יש נפט זול במיוחד.ויש צמיחה ברוסיה
  • 1.
    בא 25/09/2018 11:13
    הגב לתגובה זו
    על כדור הארץ. זה קן נמלים רצחני, צריך להפיל משהו על הפוליטבירו שיעשה שם בור גדול בדיוק כשהם כולם מוחאים כפיים לנשיא . כולם שם פסיכופתים מסוכנים וחייבים למות .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.