דראגי בצרות: ה-ECB צפוי לחתוך מחר את תחזיות הצמיחה
אך החשיפה לשווקים המתעוררים איננה הבעיה היחידה באירופה. ביוני האחרון פרסמנו על הדילמה של דראגי ועל שוק הכסף האירופאי שמאותת כי אירופה עשויה להיכנס למיתון לקראת ספטמבר 2019, בדיוק כאשר מריו דראגי צפוי לעזוב את תפקידו כיו"ר הבנק (לכתבה המלאה). קצב הגידול בכמות הכסף באירופה (M1) החל לרדת במהירות כאשר הבנק החל לצמצם את הרכישות בתחילת 2018 ל-30 מיליארד אירו בחודש. נכון להיום מדובר על קצב גידול שנתי של 6.9%, אך ב-5 החודשים האחרונים מדובר על קצב של קרוב ל-4%. נציין כי היסטורית, קצב גידול של 4% מוביל למיתון מספר חודשים לאחר מכן.
קצב גידול הכסף(M1) באיחוד האירופאי מול התמ"ג- הורדת תחזית הצמיחה לא צריכה להפתיע. השוק האירופאי חייב תמיכה של הבנק המרכזיעוד דוגמא לתלות של השווקים ברכישות הבנק המרכזי נמצאת באיטליה. אגרות החוב של איטליה רשמו בשבועיים האחרונים ראלי מרשים, כאשר תשואות האג"ח לתקופה של 10 שנים ירדה מרמה של 3.25% לרמה של פחות מ-2.8% תוך זמן קצר. שר האוצר האיטלקי טען כי הממשלה תקבע גירעון נמוך מ-3%, אך באירופה כל דבר בשוק מתקשר לבנק המרכזי. דו"ח של הבנק המרכזי פורסם אמש (לדו"ח) והצביע על זינוק של 12.6 מיליארד דולר, הזינוק השבועי החד ביותר מאז אפריל האחרון. הבנק רכש אגרות ממשלתיות בכ-8.2 מיליארד דולר, כמעט כפול מהשבועות הקודמים. מי שתהה מדוע השווקים לא מגיבים לחדשות בנוגע למלחמת הסחר, התשובה היא פשוטה: הבנק המרכזי היה פעיל בימים האחרונים. תשואות האג"ח של איטליה מול קצב הרכישות של הבנק המרכזי: הקורלציה נמשכתEurozone weakness is likely to be more aggressive than anticipated Since the ECB has reduced the rate of purchases - the rate of new money growth in the system is declining Again- Europe in recession towards September 2019#ECB #Eurozone @guado77 @dlacalle_IA @HenrikZeberg pic.twitter.com/wpWfZLfFG1
— Amit Noam Tal (@amital13) 1 באוגוסט 2018
אך הזינוק בשבוע האחרון צפוי להיות זמני בלבד לנוכח הצפי לרכישות של הבנק בשוק האג"ח הממשלתי בהמשך השנה, ניתן לראות בגרף הבא "מתי משבר החובות באיטליה" צפוי לחזור.
ולסיכום, ההזרמה של כ-2.5 טריליון אירו בשנים האחרונים הסתירה היטב את הבעיות באירופה, והצמיחה "כלכלת זומבי" שלא יכולה לעבוד ללא עזרה של הבנק, וכעת הבלוף מתגלה. שוקי המניות והאג"ח ממשיכים להיות מווסתים כמעט מושלם, אך הכלכלה הריאלית מתחילה להציג בעיות. השאלה הגדולה? כמה מהר הבנק המרכזי יכריז על תוכנית רכישות חדשה, כי נכון לכרגע - הכלכלה האירופאי ממשיכה לדהור לכיוון הצוק.
- 5.בני 13/09/2018 03:23הגב לתגובה זומפולות בשווקים כמה שנים שאתה נשרף עם כל הקישקושים שלך
- 4.לא היסטרי 13/09/2018 01:41הגב לתגובה זובמחשבה שזה טוב כי התוכנית התמריצים תתפוס שוב מומנטום. אתה סתם בהיסטריה מיותרת שמפחידה את הקוראים כאן. שוב אתה לא קורא את המפה נכון. שנים של כתבות שליליות לא מבין אותך
- 3.אזרח 12/09/2018 23:04הגב לתגובה זושל מדינות הbrics , אומנם אנו בתחילתו של שינוי שיחזק אותם מאוד. ולכן אני מחפש שיגע משבר המטבעות לשיאו והריביות יתרוממו מעבר להיום, זה כשלעצמו פלוס מדיניות מקלה בנושאי ריגולציה. הצפי שלי שמהחורבן שיחול עליהם הם יהיו המנוע של המאה 22. תוסיפו לכך שהם בניגוד לעולם לא הדפיסו כספים. מישהו מכיר סל-קרן על מדינות הbrics?
- 2.אתה כשלון מהלך כבר כמה שנים עם התוכניות שלך יממזר יחרטט (ל"ת)לדראגי הנוכל 12/09/2018 21:54הגב לתגובה זו
- 1.לא סביר 12/09/2018 17:31הגב לתגובה זוכמה כסף אפשר להדפיס?! זה פשוט בלוף מה שקורה באירופה
- איתר 12/09/2018 23:27הגב לתגובה זואין סיבה לא להמשיך לפמפם כסף כל עוד יש תמיכה ביורו גבוהה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
