טראמפ בועידת נאט"ו: "גרמניה היא בת ערובה של רוסיה"

נשיא ארה"ב מתח ביקורת כלפי גרמניה וטען כי שורה ארוכה של עסקאות גז ונפט מפוקפקות העניקו למוסקבה שליטה עליה; הגרמנים: "נתמודד עם ההערות"
נועם בראל | (9)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פתח בהתקפה חריפה על עסקאות האנרגיה בין גרמניה ורוסיה במהלך פסגת נאט"ו בבריסל המתקיימת הבוקר, ואמר כי "גרמניה היא בת ערובה של  רוסיה ונשלטת לחלוטין על ידה". 

לטענתו של נשיא ארה"ב,, שורה ארוכה של עסקאות נפט וגז "בלתי הולמות" העניקו למוסקבה השפעה רבה מידי על הכלכלה הגרמנית. לדבריו של טראמפ: "גרמניה מעבירה מילארדים על גבי מיליארדים של דולרים לרוסיה, ממנה ארצות הברית אמורה להגן על אירופה. גרמניה היא מדינה עשירה וביכולתה להעלות את תקציב הביטחון שלה באופן מיידי".

בתגובה לדבריו של טראמפ, אמרו נציגי גרמניה כי הם "יכולים להתמודד עם דבריו של טראמפ" והוסיפו כי "אם מסתכלים על עסקאות הגז, גרמניה היא מדינה עצמאית וכשזה נוגע לענייני אנרגיה אנחנו מגוונים. הדבר החשוב ביותר והנושא המרכזי של פגישת נאט"ו הוא לשלוח מסר של אחדות".

טראמפ מתח ביקורת ארוכה על ברלין ועל בנות ברית אחרות של נאט"ו ש"רוכבות" על יכולות ההגנה של וושינגטון. לדבריו של טראמפ "מדובר בדבר חמור מאוד עבור נאט"ו ואנו חייבים לדבר עם גרמניה על הנושא הזה. בנוסף לזה, גרמניה משלמת רק קצת מעל 1% עבור הגנה וגם זה בלתי הולם".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    Z 12/07/2018 03:07
    הגב לתגובה זו
    טראמפ קפץ מביזניס מן למדיני בלי לעבור מסלול מדינאות אטית. אירופה חומקת ממנו
  • 5.
    nav 11/07/2018 16:34
    הגב לתגובה זו
    אבל הגרמנים כבר מזמן בונים טחנות חשמל על פחם כדי לא להיות שבוים של הגז הרוסי ואצלינו רוצים לסגור טחנות פחמיות כדי להיות שבוים של הגז של תשובה.
  • 4.
    אחרי שנים הזויות של הכושי.... (ל"ת)
    אך..להתענג.... 11/07/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חגי 11/07/2018 13:51
    הגב לתגובה זו
    לפי אותו הגיון והרבה יותר ארצות הברית היא שבויה של סין. סין מחזיקה באגרות חוב של ארצות הברית ויכולה לזרוק אותם לשוק.
  • חנוך 11/07/2018 16:38
    הגב לתגובה זו
    לפח.
  • אם תציף את השוק המחיר ירד התשואה תעלה וכולם יקפצו ויקנו (ל"ת)
    אלי 11/07/2018 15:07
    הגב לתגובה זו
  • עירית 11/07/2018 14:49
    הגב לתגובה זו
    המהות היא של גרמניה יש מספיק לשפוך על רוסיה אבל "אין " לה להשתתף בהוצאות של נאטו . זה מחרפן את טראמפ ובצדק
  • 2.
    רז 11/07/2018 12:46
    הגב לתגובה זו
    .
  • 1.
    "נתמודד עם ההערות" תשובה יפה וגם דיפלומטית (ל"ת)
    שמום 11/07/2018 12:44
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.