מריו דראגי
צילום: AFP

סופה של תקופה: דראגי מצמצם את התמיכה בשווקים

החל מספטמבר קצב הרכישות של הבנק יופחת לרמה של 15 מיליארד אירו בחודש, וכלל הרכישות יסתיימו בסוף השנה; הריבית, כצפוי, ללא שינוי; האירו מאבד גובה
עמית טל | (6)

הבנק המרכזי באירופה (ECB) פרסם לפני זמן קצר את החלטת הריבית לחודשים הקרובים. כצפוי, הבנק החליט להשאיר את ריבית הפיקדונות  בבנק המרכזי על רמה של מינוס 0.4%. אך הנושא המעניין הוא תוכנית הרכישות שהבנק מבצע בשוקי האג"ח. הבנק מעריך הערב כי תוכנית הרכישות צפויה להסתיים בסוף דצמבר.

בתוך כך, קצב הרכישות של הבנק ירד לרמה של 15 מיליארד אירו בחודש, החל מספטמבר הקרוב. מדובר בסכום גדול מהציפיות בשוק (שעמדו על סכום של 10 מיליארד אירו בכל חודש).

אולי במטרה למתן את ההודעה על סיום תוכנית התמריצים, הבנק צופה כעת כי הריבית תישאר ברמה הנוכחית לפחות עד קיץ 2019.

השווקים ממהרים להגיב להודעת הבנק: מטבע האירו עבר לירידות חדות לאחר שקפץ מוקדם יותר הבוקר. תשואות האג"חים באיחוד עברו לירידות חדות לאחר שקפצו מוקדם יותר, ונראה כי הבנק מזרים כעת ביקושים לשווקים על מנת למנוע תגובה חדה להצהרה האחרונה.

נזכיר כי ההחלטה היום על צמצום תוכנית הרכישות וסיומה בהמשך השנה מגיעה למרות הנתונים החלשים שמגיעים מגוש האירו לאחרונה, ומרמזים על כניסה למיתון כבר בספטמבר 2019. תוכנית הרכישות של הבנק פועלת על פי שיטת "מפתח הון", כלומר, הבנק רוכש נכסים של מדינות בהתאם לגודלה של הכלכלה, ולפיכך, לגרמניה יש את החלק הגדול ביותר ברכישות של הבנק. כמו כן, ע"פ חוקי הבנק, חל איסור לעלות על קנייה מעל 33% במדינה ספציפית מכלל האג"ח בשוק. הורדת הסכום החודשי לרמה של 15 מיליארד אירו בחודש החל מספטמבר מאפשרת לבנק להמשיך בתוכנית מבלי לחרוג ממגבלה זו. בסוף 2018 הבנק צפוי להגיע למגבלה בכל המדינות באיחוד, ולכן הוא מחויב לסיים אותה עוד השנה. יש לציין כי מדובר בסכום גבוה מעט מהציפיות הראשוניות, שעמדו על קצב של 10 מיליארד אירו בלבד.

רק שינוי חוקת האיחוד, הדורש אישור של כלל הפרלמנטים יוכל לאשר לבנק להמשיך את הרכישות גם לאחר 2018.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אחד שלא מבין 14/06/2018 17:38
    הגב לתגובה זו
    למה הדאקס עולה ? לא שזה משנה לי, אני רק מתעניין, אבל אם צפוי להכנס פחות כסף לשוק, הייתי מצפה מאנשים למכור ולא לקנות. הסבירו בבקשה
  • 5.
    אלעל מנית הזבל שוב יורדת כמו זבל (ל"ת)
    דוד 14/06/2018 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מה זה משנה 14/06/2018 16:47
    הגב לתגובה זו
    כלכלית שקיעת אירופה עליית אסיה ד. אמריקה אירופה עם המוסלמים שלה שוקעת חברתית כלכלית
  • 3.
    מה זה משנה 14/06/2018 16:45
    הגב לתגובה זו
    גרמו גורמים לבעיות בעתיד התשואות שקריות של האגחים כל שקר יתבטא אחר כך בתוצאות קשות הפטנט הזה יעלה ביוקר הבנק עמוס באגח גאנק של המדינות הבעיתיות
  • 2.
    שמואל ברגר 14/06/2018 15:36
    הגב לתגובה זו
    אני נרדם באמצע. עם כל כך מעט כריזמה יכול היה לשלוח פשוט הודעה לעיתונות.
  • 1.
    יוסי 14/06/2018 15:01
    הגב לתגובה זו
    הכל בסופו של יום מסתדר לכל מי שרצה היום דם, מצטער להודיע לכם לא יקרה, זה הזמן הירוק green days:)
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: