וול סטריט שלט
צילום: Istock

סגירה חיובית בוול סטריט: טבע קפצה 5.6%, דויטשה בנק איבדה 2.1%

הבנק המרכזי בברזיל התערב הערב במסחר: הקפיץ את הריאל בכ-5%, והסיר זמנית את החשש מהשווקים המתעוררים , אפל איבדה 0.9%
עמית טל | (11)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים. האופטימיות המפתיעה של הימים האחרונים בעקבות ההודעות של הבנק המרכזי באירופה מתחלפת ביומיים האחרונים, כאשר משבר חוב מאיים להתפרץ באירופה ובשווקים המתעוררים. הערב התערב הבנק המרכזי בברזיל והטיס את המטבע המקומי בכ-5.2%, והחשש מפני משבר במדינה התפוגג מעט, לפחות זמנית.

מדדי וול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, טאואר (סימול:TSEM) איבדה 0.7% והשלימה ירדה של 3% ביומיים האחרונים. מניית טבע   (סימול:TEVA) טסה הערב 5.6%.

הסיפור המרכזי ביומיים האחרונים הוא החרפת המשבר בשווקים המתעוררים, והחשש מהתפרצות מחודשת של משבר החובות באירופה. אחרי ארגטינה וטורקיה, ברזיל חוותה בימים האחרונים זעזוע כאשר המטבע המקומי השלים צלילה חדה, וזאת למרות ניסיונות מספר התערבויות של הבנק המרכזי במדינה. תשואות האג"ח של הכלכלה ה-8 בגודלה בעולם זינקו אתמול, דבר שאילץ את משרד האוצר להפסיק באמצע את המסחר בהן. המדד המוביל בברזיל סיים בירידה של 5%, לאחר שירד במהלך המסחר כ-8%. נזכיר כי נפילת ברזיל צפויה להנחית מכה חזקה על הכלכלה האירופאית, וספרד בפרט (לכתבה המלאה). נראה הערב כי הבנק המרכזי הגיע עם כוונה חזקה להשיב את היציבות למטבע, כאשר מפתיחת המסחר הערב הבנק הציף את השוק בדולרים. הריאל הברזילאי התחזק בכ-5.2%, והבורסה המקומית קפצה. העליות הערב הפיגו במעט את החשש ממשבר במדינה, אך השאלה היא כמה הבנק יוכל להמשיך בקצב הזה.

הריאל הברזילאי הערב: אחרי מספר ימים של היחלשות, הבנק החליט לשים לזה סוף

באירופה, משבר החובות מאיים להתפרץ הערב שוב. מספר ימים לאחר דיווחים כי הבנק המרכזי במדינה ידון בתאריך סיום תוכנית הרכישות בשוקי האג"ח, התשואות של המדינות החלשות: איטליה/יווןקופצות. התשואה ל-10 שנים של ממשלת איטליה נסחרת כעת ברמה של 3.1%.

תשואות האג"ח של יוון לתקופה של 5 שנים: עצבנות באירופה לקראת פגישת הבנק המרכזי בשבוע הבא

סקטור הבנקאות, ובפרט סקטור הבנקאות האירופאי צפוי לעמוד הערב במרכז. מניית דויטשה בנק (סימול:DB)  איבדה הערב 2.1%. נזכיר כי אמש הגיעו דיווחים כי הבנק הבעייתי עשוי לבצע מיזוג עם  Commerzbank AG, הבנק השני בגודלו בגרמניה (לכתבה מלאה).  בהקשר של הבנקים, נציין את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), סיטי בנק (סימול:C), גולדמן זאקס (סימול:GS) וג'יי פי מורגן (סימול:JPM).

מניית אפל (סימול:AAPL) השילה 0.9% מערכה ומרכזת עניין לאחר דיווח כי החברה הזהירה את הספקיות שלה בנוגע לירידה חדה בהזמנות האייפונים במהלך הרבעון הקרוב.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    נתי 09/06/2018 12:58
    הגב לתגובה זו
    באפט הולך לרכוש 15 אחוז של טבע..
  • 10.
    למה היא עולה חברות טובות לא זזות ואילו טבע הכושלת עולה (ל"ת)
    טבע 09/06/2018 07:24
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    היכן הדוב מאתמול ? (ל"ת)
    אופיר 08/06/2018 22:54
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רוזן 08/06/2018 20:25
    הגב לתגובה זו
    לעמית טל - בוודאי שמת לב שהמחזור ב EWZ הוא ענק . כך למשל במשך 4 שעות מסחר היום בנסד"ק המחזור הוא כבר 2.5 מיליארד דולר ועד סוף המסחר יגיע לכ 4 מיליארד דולר !!!
  • 7.
    רוזן 08/06/2018 20:17
    הגב לתגובה זו
    לעמית טל שלום- בוודאי שמת לב שה ETF החשוב של ברזיל שהוא EWZ ירד ב 19.4% !!! מ 16.5 ועד 7.6 שזוהי ירידה מוגזמת בצורה מטורפת לעומת ירידת ערך הריאל בכ 7% לעומת הדולר. אני חושב שמתפקידך גם לומר לכלל המשקיעים שיש כאן הזדמנות קנייה גדולה מאד מאד .
  • 6.
    יניב 08/06/2018 19:33
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחח
  • 5.
    היי אתה שם 08/06/2018 18:31
    הגב לתגובה זו
    אנו בתוך האמא של המשברים..ומכאן דרכנו לאי שם מטה מטה..
  • 4.
    צריכים לאזן את המעוף אז מעלים את טבע 6 אחוז (ל"ת)
    אלי 08/06/2018 18:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גדעון 08/06/2018 17:59
    הגב לתגובה זו
    מישהוא יודע למה טבע מזנקת?
  • 2.
    I / א 08/06/2018 16:29
    הגב לתגובה זו
    למחוזות שטרם ידענו מעולם.
  • 1.
    יום ראשון המעוף צולל 2 אחוז (ל"ת)
    עמית 08/06/2018 16:17
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: