כחלון: המגמה התהפכה. אף אחד לא יעצור את ירידת מחירי הדיור"
"בשבוע שעבר, התבשרנו על ירידה נוספת במחירי הדיור. לראשונה זה למעלה מעשור – ירידת מחירים שנתית. מתחילת השנה מחירי הדירות ירדו ב-2.7%. אם הקצב הנוכחי יימשך אנחנו מדברים על קצב שנתי של כ-8%. אני מודיע כאן, גם לזוגות הצעירים, הירידה הזו יציבה", כך אמר היום משה כחלון שר האוצר.
"לצערי, יש כל מיני גורמים שלא שותפים לשמחה. גורמים אינטרסנטיים שמנסים למכור לציבור ספינים ואשליות. לספר לצעירים שמדובר רק במגמה זמנית, ועוד מעט המחירים כבר יחזרו לעלות, שמדובר ב"ביקושים כבושים" וכל מיני סיסמאות. אין להם שום קשר למציאות", אמר כחלון.
"הם מספרים שהנה, תיכף הממשלה תיפול והמחירים יחזרו לבעור. הם לא מוכנים להסתגל למצב החדש. לאחר למעלה מעשר שנים המגמה התהפכה. הרכבת הזו עלתה על המסילה ואף אחד לא יעצור אותה: לא האינטרסנטים, לא הקבלנים ולא הבנקאים. היא תגיע ליעד הסופי שלה – פתרון משבר הדיור".
- 12.רפי 21/05/2018 23:56הגב לתגובה זואם תהיה ירידה כל עם ישראל יאכל אותה.לאורך זמן המחירים יעלו מדינה קטנה ביקוש גדול
- אדוני קבלן או בא כוחו? (ל"ת)אורי 22/05/2018 11:36הגב לתגובה זו
- 11.שט 21/05/2018 22:15הגב לתגובה זוהלינק שבו מדובר כביכול על ירידות מחירים מצביע רק על ירידת מחירים אפסית של 0.2 אחוז בשנה האחרונה. בקצב המגוכח הזה המחירים ירדו ב 4 אחוז תוך 20 שנה. השר משה כשלון הוא קומיקאי שצריךלהופיע כסנדפיסט. הבעיה הכי חמורה היא שהקומיקאי משה כשלון מריץ בדיחה על חשבון חסרי הדיור, הוא עושה מהם צחוק וגורם לאובדן כספים נוספים מקופתם הדלה. המאמר של ירידת מחירים של 0.2 אחוז הוא ליקוט דובדבנים בהם צירפו מספר מפה ומספר משם כדי להראות על ירידה גדולה יותר מ- 0.2 אחוז. משה כשלון הוא שקרן במצח נחושה.
- 10.מעניין שבתקופה של כחלון עלו המחירים בעשרות אחוזים שיורד (ל"ת)666 21/05/2018 21:26הגב לתגובה זו
- 9.דב 21/05/2018 19:20הגב לתגובה זוחוסר הבנה יסודית ב:א-ב של כלכלה. אלוהים ישמור על מדינת ישראל אם זה שר האוצר. קיים יחס ישיר בין החיוך לאי-היכולת להוציא משפט מסודר מהפה.
- כחלון משכיל 2 תארים אקדמיים למד בהארוורד (ל"ת)אריה 21/05/2018 23:45הגב לתגובה זו
- 8.בבר 21/05/2018 18:21הגב לתגובה זוקבלן שלא ישתלם לו ליבנות לא יבנה .מה ההיגיון להישתלח כך בקבלנים
- עומר 22/05/2018 00:30הגב לתגובה זועל חברות הבניה. תקרא דוחות ותבין איז רווח עצום הם הרוויחו על האזרח המסכן. רכשו קרקעות הזול ומכרו דירות ברווח של מאות אלפי שקלים לדירה. כחלון עושה עבודה מצויינת. זיהה את הבעיה , טיפל בה ועכשיו מתחילים לראות פירות
- הקבלנים הקטנים גודלים עכשיו והגדולים העקשנים נופלים (ל"ת)רועי 21/05/2018 23:48הגב לתגובה זו
- 7.Hguy 21/05/2018 17:36הגב לתגובה זולבנות בגלל התוכנית של כחלון. התוצאות בקרוב.
- 6.כול הכבוד לכחלון היחד בממשלה שיש לו רצון להוריד מ (ל"ת)דודי 21/05/2018 17:22הגב לתגובה זו
- דב 21/05/2018 20:23הגב לתגובה זואוי, דודי, דודי. מה יהיה? אתה באמת מבין המשמעויות, או שאתה סתם נער פוסטר? בעוד חמש שנים, המחירים יעלו הרבה יותר, כי אין התחלות בנייה. הבנת? אני בטוח שלא.
- אז רוץ תקנה... (ל"ת)קרעת אותנו 22/05/2018 15:39
- 5.רוכש דירה 21/05/2018 17:17הגב לתגובה זובתור זוג צעיר שכבר שנים יושב על הגדר, וממתין לירידת מחיר, אני יכול לומר כי חלון רק נזק עושה דירות מחיר למשתכן זה פח, יהיו מוכנות עוד 5 שנים אם בכלל, המפרט הטכני נמוך ואז צריך לשדרג ולהשקיע עוד כמה מאות אלפים דבר שני זה לא באיזור המרכז אלא בפריפריה. מי שרוצה לגור במרכז ירושלים וכו לא יעזור כלום המחירים לא ירדו כמו שחושבים אחרי עלייה של מאה אחוז או חמישים אחוז , ירידה של 3 אחוז זה טיפה בים!! אל תאמינו לפוליטיקאים ולממשלה.. הכל כלכלת בחירות, רק מיסים מנסים לשים עוד ועוד ועוד..
- 4.שי 21/05/2018 17:12הגב לתגובה זוומחירי הדירות יעלו שוב...
- מס הכנסה ב5 דירות ומעלה בודק הכרזתן כעסק 51% מס+ב.לאומי (ל"ת)גד 21/05/2018 23:43הגב לתגובה זו
- שט 21/05/2018 22:20הגב לתגובה זוההשקעות של כספים יעברו לחו"ל כי לא משתלם לעשות עסקים עם שר אוצר דפוק בשכל. השר משה כשלון מבריח משקיעים רציניים כי משקיעים רציניים לא מוכנים לעבוד עם דביל כמוהו. בקרוב מיתון.
- הצדיק מסדום 21/05/2018 19:28הגב לתגובה זומחיר דירה יורד..שכירות יורדת..
- דב 21/05/2018 20:24אתה באמת מסדום, וגם מעמורה. למעלה יש קש
- 3.הציבור לא מטומטם! שינוי נוסחת החישוב של הלמ"ס לא מורידה (ל"ת)מחירים!! מחפשת דירה 21/05/2018 17:06הגב לתגובה זו
- 2.שלוי 21/05/2018 16:52הגב לתגובה זוזה לא סלולר, 8% בשנה ? חסר לך הבנה, צריך לבנות והרבה כדי שהמחירים ירדו
- כן! המחירים יורדים חביבי (ל"ת)א 21/05/2018 21:23הגב לתגובה זו
- 1.או שהוא עבם או שקרן 21/05/2018 16:37הגב לתגובה זוכמו כן איפשרת לרשויות להטיל היטלי השבחה חזיריים שבעצם הולך למשכורות למושחתי העיריות היטלת מיסים על שכר הסיניים
הנה באה הרכבת: איך יושפעו מחירי הנדל"ן מהתקדמות העבודות?
שנתיים וחצי לאחר תחילת העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן, מבקר המדינה הזכיר לנו לאחרונה כי קו הסיום מתרחק, וזה הזמן לבדוק את ההשפעה של תוואי הרכבת על שוק הדיור שבאזור.
'הקו האדום' של הרכבת הקלה, שמתחיל בפתח תקווה עובר דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ועד לבת ים, אמור להתחיל לפעול באוקטובר של 2021 במידה ולא יירשמו עיכובים. עם זאת, לפי מבקר המדינה ההשקה תידחה לפחות בשנה לשנת 2022. את עבודות "הקו הירוק' ו'הקו הסגול' יחלו עד סוף 2019.
התפישה הרווחת היא כי כניסתה של רכבת קלה לאזורי מגורים מביאה לשיפור בתשתית התחבורה ובכך מגדילה את הנגישות של האוכלוסייה למוקדי התעסוקה, המסחר והבילוי. אחת ההשפעות החשובות שבאות לצד השיפור התחבורתי היא על מחירי נדל"ן בסביבת האזור שנהנה משירותי הרכבת ואף בנכסים הסמוכים לתחנות ולתוואי הרכבת. אך מה קורה בזמן העבודות והאם העלייה במחירי הנדל"ן שבאיזור כבר מגולמת?
"הדירות עלו, הנכסים המסחריים בהמתנה"
"כאשר מדברים על הנכסים במתחמי הבנייה של הרכבת הקלה נכון להפריד בין נכסים מניבים לנכסי מגורים וצריך להבחין בין העבודות המתבצעות בתל אביב לעבודות ברמת גן, בני ברק או פתח תקווה", אומר יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, בשיחה עם Bizportal.
לדבריו, "בתל אביב, בעלי הנכסים המניבים בטבעת הראשונה לעבודות נאלצים לספוג ירידה בדמי השכירות. שיטוט באזור תחנת קרליבך מגלה שטחי מסחר רבים שעומדים ריקים ללא דורש כבר תקופה ארוכה. אני מניח שהמגמה הזאת תסתיים רק סמוך לסיום העבודות שהכבישים באזור ייפתחו לתנועה. שטחי המסחר שכן פעילים מושכרים בדמי שכירות נמוכים משמעותית ממה שהיה לפני תחילת העבודות. ישנם שטחי מסחר שמשלמים היום 30% פחות. עם זאת, המגמה תגיע לקיצה בסיום העבודות. בעוד שנתיים וחצי אם נ.ת.ע תעמוד בלוחות הזמנים, מחירי הנכסים יזנקו וככל שהקו האדום יתפוס תאוצה גם שווי הנכסים ודמי השכירות יעלו".
"בתחום המגורים המצב שונה", אומר מסילתי. "אני לא מזהה ירידה גורפת במחירי השכירות באזורים הללו בלבד באמת מקומות מאוד נקודתיים. מבחינת ערך הדירות, ניתן לומר שהם אפילו עלו בגלל הפוטנציאל שלהם בעוד שנתיים וחצי שלוש. יכול להיות שמדובר בעלייה מתונה יחסית בשל העבודות אבל עדיין ניתן לראות שדירה ממוצעת נמכרת סביב 3-3.1 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל לפני שנתיים וחצי".
"כמובן מדובר על מחירים ממוצעים. בשנה האחרונה נסגרו עסקאות גם במחירים גבוהים יותר. למשל דירת 4 חדרים ברחוב מזא"ה, בחלק שקרוב לעבודות, נמכרה לפני כשנה תמורת 3.6 מיליון שקל, דירת 2 חדרים בלינקולן נמכרה תמורת 2.3 מיליון שקל. בימים אלה מוצעת למכירה דירת 4 חדרים ברחוב סעדיה גאון תמורת 4.7 מיליון שקל ומזא"ה הסמוכה 2 חדרים ב-2.5 מיליון שקל. מבלי להיכנס לשווי הריאלי של הנכסים הספציפיים האלה, בהחלט ניתן לראות ששוק הנדל"ן למגורים נשאר יציב למרות העבודות".
נתון נוסף: מאז תחילת העבודות להקמת הרכבת הקלה בשנת 2017 נרשמה עליה במחירי הדירות הסובבות את תחנת הרכבת הקלה בקרליבך. בפרויקט גינדי TLV שבין הרחובות חשמונאים וקרליבך, דירת 100 מ"ר נמכרה במחיר 3.5 מיליון שקל בסוף שנת 2014 (ובטרם תחילת העבודות) ואותה דירה בדיוק נמכרה במחיר 5 מיליון שקל בסוף שנת 2017 (לאחר תחילת העבודות).
האם המחירים כבר מגלמים את השפעות תוואי הרכבת?
"אם בתחילת הדרך ראינו ירידה גורפת בשווי הנכסים באזורי העבודות בשל חוסר האמון שהפרויקט יצא לדרך וחששות שהעבודות יפסקו באמצע וישאירו הרים של עפר, כיום ככל שהעבודות מתקדמות וברור לכל שתהיה רכבת קלה, כך שווי הנכסים דווקא עולה בשל הפונטנציאל. עם זאת, אני לא חושב שהם הגיעו עדיין למיצוי ואנחנו צפויים לראות זחילה של מחירי הנכסים כלפי מעלה גם בשנים הקרובות".
באזורים בהם נכנסת רכבת קלה צפיפות האוכלוסין גדלה, לצד זאת עולה הביקוש למגורים בסמוך לתחנות הרכבת וכתוצאה מכך ייתכן פיתוח מואץ באותו אזור יחד עם עלייה בערכי הנדל"ן. דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים ומרצה בטכניון, אמרה בשיחה עם Bizportal: "השינויים בערכי הנדל"ן משתנים מאזור לאזור, זה תלוי במספר גורמים כגון: רמת הפיתוח המתלווה לכניסת הרכבת, הרמה הסוציואקונומית של האוכלוסייה, מאפייני האזור למשל האם זה קרוב לאזור תעסוקה או לאוניברסיטה ומוסדות חינוך ועוד. אולם, רוב המחקרים שנעשו בעולם מצביעים על עלייה בערכי הנדל"ן הממוקמים בסמיכות לתחנות רכבת קלה. העלייה נצפית בעיקר ברדיוס של כ-500 מטר מהתחנה".
ומה קרה בעולם?
"בעולם הבינו בעשורים האחרונים שהרכב הפרטי לא יכול להיות כלי התחבורה הדומיננטי והחלו לבנות רכבות קלות לשימוש בתוך הערים הגדולות ובמטרופולינים. אם בעבר חשבו שהרכבות נועדו לשמש את האוכלוסיות החלשות ואלו היותר מבוססות ישתמשו ברכבים פרטיים, חשיבה זו השתנתה. המכוניות הפרטיות יצרו פקקי תנועה שרק גדלו והלכו והרכבת הקלה העירונית היא פתרון טוב לפקקים אלה. הרכבת הקלה מגדילה את הנגישות בתוך המטרופולין בצורה משמעותית ומקטינה את זמן ההגעה ממקום למקום".
"בפורטלנד, סקרמנטו, סאן דיאגו, סנטה קלרה, בופאלו, נמצא כי מחירי מגורים הממוקמים בסמוך לתחנות הרכבת גבוהים יותר בין 18%-2%. באזורי תעסוקה ומסחר המחירים גבוהים באזור התחנה בין 4% ל-30% מאזורים מרוחקים מהתחנה, למשל בסנטה קלרה, וושינגטון, דאלאס, אטלנטה, סאן פרנסיסקו. גם בדרום קליפורניה, שם הרכבת נבנתה בשנת 2005. בתקופת התכנון מ-1996-2000 מחירי מגורים עלו ב-23% בגלל הציפייה לרכבת. ומהשנים 2000-2004 נצפתה עלייה של 28%".
"גם בארץ, נראים שינויים במחירי הדירות הממוקמות בסמיכות לתחנות רכבת קלה המתוכננת, בפרט בתחנות הקו האדום שנמצא כבר בהליכי בנייה. בארץ, נערך מחקר אחד בנושא שפורסם בשנת 2008 אותו ערכתי בטכניון בהנחייתה של פרופ' פנינה פלאוט, אשר בדק את השתנות המחירים בתקופת התכנון של הקו האדום. המחקר נערך בתחנת ביאליק ברמת גן והראה ברמת מובהקות גבוהה כי דפוס המחירים שהיה קיים לפני אישור התכנית השתנה והמגמה היא של מחירים גבוהים יותר דווקא בדירות הקרובות יותר לציר ז'בוטינסקי ברמת גן, לעומת מגמה הפוכה שהייתה קיימת לפני אישור התכנית. עם זאת, מחקרים בעולם שנעשו בתקופת הבנייה הצביעו על פגיעה במחירי השכירות בתקופת הבנייה בגלל המפגעים הסביבתיים ופקקי התנועה שנוצרים בסביבה. כל דחייה נוספת בפתיחת הרכבת והתארכות תקופת הבנייה פוגעת בערכי הנדל"ן, הן במגורים והן במסחר ומשרדים".
