לאחר זינוק במאזנו בשבוע האחרון, הפד' בדרך לזעזע את השווקים?

בעולם שהבנקים המרכזיים משפיעים על השווקים, מעקב אחר המאזנים שלהם מסביר כמעט כל תנועה
עמית טל | (5)

שבוע המסחר אמנם לא נסגר עדיין, אך ניתן כבר להגיד כי המאפיין העיקרי בימי המסחר האחרונים בוול סטריט הוא התנודתיות. בכל יום במהלך השבוע האחרון ביצעו המדדים תנודות חדות תוך יומיות, אך הכרעה למהלכים משמעותיים טרם התקבלה במדדים. השבוע הבנק המרכזי ביפן חשף כי הוא קנה כ-75% מכלל האג"ח הממשלתי שהונפק במהלך השנה האחרונה (לכתבה המלאה), ולכן בעולם שבו הבנקים המרכזיים מהווים תפקיד מרכזי בשווקים, מעקב אחרי המאזנים של הבנקים המרכזיים הוא לפעמים הדבר היחידי שמשפיע.

כפי שצפינו במהלך השבוע שעבר (לכתבה המלאה), מאזן הפד' זינק השבוע בכ-8.5 מיליארד דולר, ובסה"כ השלים עלייה של קרוב ל-10 מיליארד בשבועיים האחרונים. למרות העלייה המרשימה, יש לציין כי "שבוע הרכישות מחדש" של הפד' היה נמוך משמעותית מהחודש הקודם. בפברואר זינק המאזן בלמעלה מ-21 מיליארד דולר במהלך "שבוע הרכישות", מהלך שעזר למדדים להתאושש מהנפילות בתחילת פברואר (לכתבה המלאה). ובמילים פשוטות: הפד' צמצם משמעותית את התמיכה שלו בשווקים אך עדיין תמך בשוק, דבר המסביר את "חוסר ההחלטיות במדדים".

מדוע יש שינויים כה גדולים במאזן הפד'?

בניגוד לתוכנית הרכישות של הפד", תוכנית צמצום המאזן לא עובדת ברצף קבוע. הפד" איננו מוכר את האג"ח, אלא מקטין את השקעותיו מחדש של האג"חים שנפדים, ולכן ירידה במאזן מתרחשת רק כאשר יש  פדיונות גדולים, בשאר הזמן הפד" רוכש משקיע מחדש  בשוק, כאשר עיקר הרכישות מחדש מתבצעות סביב ה-13 לחודש (זו הסיבה שפרסמנו בשבוע שעבר כי מאזן הפד' צפוי לקפוץ השבוע).

התוכנית הנוכחית של הפד" צמצום נוסף של 20 מיליארד נוספים במרץ, והגדלה ל-30 מיליארד דולר ב-3 החודשים שלאחר מכן. לקראת הרבעון האחרון הפד" צופה כי כל חודש הוא יקטין בכ-50 מיליארד דולר.

מה קורה בחודשיים הקרובים?

 

התחזית לעתיד מבחינת צעדי הפד' איננה מעודדת לשווקים. בשבועיים הקרובים הפד' צפוי לצמצם משמעותית את מאזנו, והלחץ על השווקים צפוי להתחדש. נציין כי הפד' מאחר ובגדול בינתיים את הלו"ז שלו בנוגע לצמצום המאזן (צמצם בפחות מ-25% את אחזקותיו באג"ח מגובה משכנתאות).

נציין כי רוב הפדיונות שהפד' מצמצם בהם מתרחשים בסוף כל רבעון. ולכן, למרות צמצום המאזן המאזן בשבועיים הקרובים, האירוע המשמעותי ביותר צפוי לקראת סוף אפריל-תחילת מאי. בתאריכים אלו צפוי הפד' לצמצם בדומה לצמצום שביצע בתחילת פברואר.

מאזן הפד' השבוע: זינוק של 8.5 בחודש האחרון, הצפי לסוף מאי נותר דמיוני למידי.

הפד' צפוי להתכנס במהלך השבוע הבא ולהכריז על העלאת ריבית נוספת ברמה של 0.25%, אך הנתון הקריטי לשווקים יהיה ההתייחסות למאזן הפד'. נכון לעכשיו, צעדיו של הפד' צפויים כמעט בוודאות להביא לירידות חדות בחודשיים הקרובים, את מי יאשימו? טראמפ מספק לאחרונה כותרות רבות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ברבור 18/03/2018 17:06
    הגב לתגובה זו
    מוטל בספק
  • 3.
    קונה הכל בחינם ועוד משלמים לו שיקח הזבלה (ל"ת)
    קוקו 16/03/2018 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 16/03/2018 18:06
    הגב לתגובה זו
    זהירות מרבית .
  • 1.
    אני והם ואנחמו 16/03/2018 17:19
    הגב לתגובה זו
    כתבה טובה מאד. זה יבוא הרבה יותר מהר "מהעתיד הקרוב"!!!תומך בהדעתנו עמיתו של פרופ' אבירם שלנו הפרופסור העילוי ג'יימס האריס סימונס מקים הקרן המובילה בעולם בתשואותיה מזה 30 זנה מדליון רנסאנס.
  • עובדות 17/03/2018 21:59
    הגב לתגובה זו
    סימוכין?
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: