שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: הדאו טיפס 0.5%, טבע איבדה 2.8%

יום תנודתי במיוחד הסתיים במגמה מעורבת, הדולר זינק, המתכות ירדו,עליבאבא זינקה 3.4%

עמית טל | (2)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת כאשר נראה שגם הערב מילת המפתח בשווקים היא תנודתיות. ברקע למסחר, החשש ממלחמת סחר בין ארה"ב לסין המשיך להשפיע על המסחר ולהביא לתנודתיות גבוהה. בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 2.8% והמשיכה לרכז עניין ברקע לנפילה של 3.8% במהלך המסחר אמש, והצניחה במחירי האג"חים של החברה בימים האחרונים.

מדדי וול סטריט

נאסד"ק -0.21%

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

החשש מהתלקחות של מלחמת סחר בין 2 המעצמות הגדולות בעולם ימשיך כאמור ללוות את המסחר גם הערב. בימים האחרונים דווח כי הממשל האמריקני איננו מסתפק בהטלת המכסים על ייבוא פלדה לאלומיניום, אלא שואף להטיל מכסים בסכום של 60 מיליארד דולר על ייבוא סיני, וזאת במטרה לצמצם את הגרעון הממשלתי של ארה"ב מול סין. הדיווחים על מכסים חדשים מגיעים לאחר שטראמפ חתם מוקדם יותר השבוע על צו נשיאותי שמונע השתלטות של חברות סיניות על חברות טכנולוגיה אמריקניות, וזה מטעמים של ביטחון המולדת. המשמעות הקרובה ביותר לצו היא ביטול של עסקת הרכישה של קוואלקום (סימול:QCOM) על ידי חברת ברודקום (סימול:AVGO) הסינגפורית. לפי שעה, הממשל הסיני איננו מגיב לצעדים של ארה"ב, אך במידה ויהיו כאלה השוק יושפע מכך במהירות.

סקטור הבנקאות עמד הערב במרכז הבמה, זאת לאחר שהסנאט אישר אמש את החקיקה שתסיר מגבלות על הסקטור (חוקי דוד פרנק). נזכיר כי המגבלות הוטלו על הבנקים בעקבות המשבר הפיננסי הקשה ב-2008, ונועדו למנוע מהבנקים לבצע הימורים מסוכנים שעשויים לערער את יציבות המערכת הפיננסית. ההצעה צפויה לעבור עכשיו לבית הנבחרים שם צפוי התנגדות רבה לחוק. בהקשר זה נציין את מניות הבנקים הגדולים: מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), מניית סיטי בנק (סימול:C) ומניית גולדמן זאקס (סימול:GS).

שוק האג"ח האמריקני התנהל ביציבות ברקע לתנודתיות החדה במהלך המסחר אמש, כאשר התשואות לטווחים הקצרים זינקו לרמות שיא חדשות, אך התשואה לטווחים הארוכים ירדו בחדות. התשואה לתקופה של 10 שנים עומד כעת על 2.82%.

בגזרת המטח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) התחזק הערב בכ-0.5%.

שוק הסחורות המשיך גם הערב לרכז עניין ברקע לתנודתיות החדה במחיר הנפט בשבוע האחרון. מחיר הנפט טיפס הערב כ-0.5% ונסחר ברמה של 61 דולר לחבית. נציין כי שבירת רמת 60 דולר הפסיכולוגית עשויה להוביל לסחרור של הסקטור (לכתבה המלאה). הזהב איבד 0.7% ונסחר ברמה של 1,315 דולר לאונקיה.

מבחינת נתוני מאקרו, מדד מחירי הייבוא עלה בחודש פברואר עלה בכ-0.4%, לעומת צפי לעלייה של 0.3%, מדד מחירי הייצוא עלה בחודש שעבר בכ-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.3%. נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה הסתכם השבוע בכ-226 אלף, נמוך במעט מהצפי שעמד על 230 אלף תביעות. מדד האמפייר סטייט לחודש מרץ, שבו 200 בעלי מפעלים צריכים להערך את מצב העסקים, הראה על 22.5 נק', גבוה מהצפי ל-15.2 נק' בלבד.

מניות במרכז

מניית טסלה (סימול:TSLA) ריכזה עניין ברקע לנפילה של 4.5% במהלך המסחר אמש. הירידות החדות מגיעות ברקע להתפטרות של מנהל כספים שני בתוך שבוע, וברקע לדיווחים על פגמים בחלק גדול של מוצרים של החברה.

חברת הפארמה יורוג"ן (סימול: URGN) עדכנה היום במעמד פרסום תוצאותיה הכספיות על מועד שיווק MitoGel לשוק, שתוצאות הניסוי המכריע בה בחולים עם סרטן בדרכי השתן ישוחררו רק ברבעון השלישי (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוסי 15/03/2018 20:12
    הגב לתגובה זו
    אני חדש בתחום אני בודק ארביטראז מעודכן והאם מה שמצאתי 0.82 אדום הוא המעודכן כרגע ,ועוד שאלה קטנה ליום ראשון החישוב של הארביטראז להשפעה על המנוף מתייחס ליום חמישי לשישי ?
  • 1.
    אלכס 15/03/2018 15:26
    הגב לתגובה זו
    הברקזיט זה דבר באמת כל-כך קריטי מבחינתו? הרי גם הוא וגם הסיטי אלו בנקים שמושקעים בכל העולם, אז למה ההבדל? (אם כי, גם הסיטי די נמוך)
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: