סוחר מסחר בורסה שוק ההון טלפון מניות שווקים גלובליים וול סטריט
צילום: Istock

קרן העושר הנורבגית עם רווח שיא של 131 מיליארד דולר ב-2017

הניסוי הכלכלי של ממשלת נורבגיה שמספק תמיכה גדולה לשוקי וול סטריט הצליח ב-2017 בצורה מסחררת, האחזקות הגדולות של הקרן: אפל ומייקרוסופט
עמית טל | (8)
הניסוי הכלכלי של ממשלת נורבגיה הצליח בצורה מסחררת במהלך 2017. קרן העושר של המדינה דיווחה אמש כי הרוויחה בשנה האחרונה סכום של 131 מיליארד דולר מהשקעותיה בבורסות השונות, הסכום הגדול ביותר ב-20 שנות קיומה. כזכור, שר האוצר הנורבגי הכריח את קרן העושר של המדינה להגדיל באוגוסט האחרון את הקצאת הקרן להשקעה במניות, ובמיוחד במדדי וול סטריט ל-70% ו-75% (עדיין לא הגיעו לרמה הנ"ל). הסיבה: חלק ניכר מתקציבה של המדינה הסקנדינבית מבוסס על אוצרות טבע. נפילת מחירי הנפט בשנים האחרונות יצרה גרעון גדול בתקציב המדינה, ושר האוצר סבר כי המדינה תוכל לכסות את הגרעונות באמצעות הגדלת הסיכון והשקעה אגרסיבית בשוקי המניות. בחודש ספטמבר האחרון רשמה הקרן ציון דרך חשוב, כאשר שווי הנכסים ברשותה עקף את רף טיליון הדולר. קרן העושר משקיעה היום בכ-9,146 חברות מסביב לעולם,  כאשר האחזקה הגדולה ביותר של הקרן היא בענקית הטכנולגיה אפל (סימול:AAPL) . הקרן מחזיקה כ-0.9% מהמניות באפל, והזינוק של 46% במחיר המניה ב-2017 מהווה חלק נכבד מהרווחים. 2 האחזקות הבאות לאחר אפל הן בענקית הטכנולוגיה מייקרוסופט (סימול:MSFT), וענקית הטכנולוגיה הסינית Tencent. בסוף רשימת האחזקות עומדות חברת ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) וחברת התרופות הישראלית טבע (סימול:TEVA). נראה כי תיק ההשקעות של הקרן נוטה בצורה מובהקת לטובת סקטור הטכנולוגיה. בנובמבר האחרון פרסמנו באתר את הרווחים האדירים של הבנק המרכזי בשוויץ, שהפך בשנה האחרונה להיות בעל המניות ה-8 בגודלו בוול סטריט (לכתבה המלאה). בדומה לקרן ההשקעות הנורבגית, תיק ההשקעות של הבנק השוויצרי נוטה בעיקר לענקיות הטכנולוגיה, וזה ההסבר לפער הגדול לטובת הטכנולוגיות בשנים האחרונות. התיק של הבנק השווצרי: נטייה בולטת לסקטור הטכנולוגיה נציין כי לאחרונה, הודיעה הקרן הנורבגית כי היא שואפת להוריד את כמות ההשקעות בסקטור האנרגיה, במטרה להוריד את התנודתיות בתיק ההשקעות שלה. זוהי השנה השנייה שממשלת נורבגיה מצליחה למשוך רווחים משוקי ההון לטובת כיסוי הגרעון הממשלתי.  נכון להיום, תיק המניות של החברה מסתכם בכ-67% מכלל תיק ההשקעות (אג"חים, נדל"ן), והמשמעות היא שהקרן  תספק לפחות בשנה הקרובה ביקושים רבים למניות. השאלה המעניינת מה יקרה לתקציב המדינה במידה והשווקים ירדו כפי שירדו במהלך תחילת חודש פברואר.  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה רבנו 06/03/2018 21:31
    הגב לתגובה זו
    מעניין מי יגרוף את הכסף
  • 4.
    בנק ישראל היקר - בוא תלמדו איך לא מפסידים 60 מיליארד שח (ל"ת)
    הנצ 06/03/2018 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ים של כסף (ל"ת)
    מצאו 06/03/2018 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רוני 06/03/2018 17:48
    הגב לתגובה זו
    נורווגיה תקנה אותם...היא לא מוכרת אלא קונה ולכן הניפוח הגדול של אמזון, אפל, מיקרוסופט ועוד. פשוט קוראים לזה ניסוי ושאר מילים מטוייחות אבל אם תממשו את המניות האלו עכשיו, והירידה הקרובה תגיע אז היא תפסיד מיליארדים. נורווגיה לא יכולה להחזיק את השוק למעלה למשך חצי שנה או יותר. מתישהו יגיע זמנה...תסמונת בועה!
  • 1.
    הלואי עלינו אנשים ישרים כמו שם ינהלו את הקרן שתקום (ל"ת)
    תום 06/03/2018 16:34
    הגב לתגובה זו
  • חזי 07/03/2018 08:23
    הגב לתגובה זו
    החרדים צריכים כסף נחלק להם
  • אריאל 06/03/2018 22:13
    הגב לתגובה זו
    יתנו לגנב כמו תשובה לגנוב אותנו
  • אמן! (ל"ת)
    פתאל אפרים 06/03/2018 19:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.