השור בוול סטריט
צילום: Istock

לחץ בשווקים: החוזים בוול סטריט צוללים ביותר מ-1%

הדרמה משווקים נמשכת - אחרי הנפילה ביום שישי האחרון, החוזים יורדים בחדות
גיא בן סימון | (5)

החוזים העתידים על המדדים המובילים בוול סטריט צוללים כעת בכ-1%, בהמשך לסגירה הצורמת ביום שישי האחרון בוול סטריט, ברקע לנתוני מאקרו טובים שהעלו את הסיכוי להעלאת ריבית נוספת השנה. החוזה על מדד דאו ג'ונס נופל 1.2%, החוזה על S&P 500 מאבד 0.7% וחוזה על הנאסד"ק יורד 0.8%.

בתוך כך, תשואות האג"ח האמריקאיות ממשיכות לטפס, כאשר התשואה ל-10 שנים עולה ל-2.87%. באירופה המדדים רושמים ירידות, שם מדד הדאקס נופל 1% והקאק מאבד 1.4%. הבוקר אסיה מדד הניקיי היפני נפל 2.5% ומדד ההאנג סאנג איבד 1.1%. 

​הירידות בשווקים מגיעות בהמשך למגמה השלילית שנרשמה בסוף השבוע האחרון וחתמה את השבוע הגרוע בוול סטריט מזה שנתיים. הסיבה מיוחסת לזינוק תשואות האג"ח האמריקאי בעוד נתוני התעסוקה הטובים יחד עם העלייה שנרשמה בשכר הממוצע, תרמו להמשך העלייה בציפיות האינפלציה שכבר נמצאות כעת ברמת שיא של שנתיים.

 

הראל: "אפקט ינואר התחלף מיד בחלוף החודש ופברואר נפתח בירידות למרות הדוחות הכספיים החזקים ונתוני המאקרו החיוביים. לנוכח העובדה ששום דבר מהותי לא השתנה בשווקים ונתוני המקרו ממשיכים להיות חזקים איננו ממליצים בעת הנוכחית להוריד חשיפה למניות בתיקי ההשקעות".

לאומי: "אנו רואים העלייה באינפלציה העולמית והעלייה בסביבת הריביות כתהליך הדרגתי שצפוי להימשך לאורך תקופה. כלכלה העולמית, נתוני המאקרו מצביעים על המשך שיפור, תוך עליה בסביבת האינפלציה הגלובלית, כאמור. מגמות אלו, בשילוב סביבת ריבית שעודנה נמוכה מאוד, הביאו לשיפור ברווחיות הפירמות, תמכו בהתייקרות אפיקי ההשקעה המנייתיים ותרמו לירידה במרווחי הסיכון באפיקים הקונצרניים בעולם ובישראל. ככל שהמגמות החיוביות בכלכלה העולמית תמשכנה, ניתן לצפות למעבר הדרגתי לסביבה מוניטארית מרחיבה פחות בהשוואה לשנים האחרונות. עליה בסביבת הריבית עשויה להביא לאורך זמן לשינוי באופן התמחור של כלל אפיקי ההשקעה בתיקים".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מאיר 05/02/2018 15:28
    הגב לתגובה זו
    זה ההיסטריה של כותב ההודעה.
  • 2.
    נתי 05/02/2018 11:18
    הגב לתגובה זו
    שורט...שורט...שורט......אח. כמה שהם גורפים כסף
  • 1.
    מפוקח 05/02/2018 10:25
    הגב לתגובה זו
    אל תאמינו. זה לא רק תיקון. מניות מנופחות כמו גוגל ואפל ירדו בשבועות הקרובים לפחות 30 אחוז. כמו כן, הגרעון העצום בארה"ב יביא לגל מכירות של אגחי"ם. הריבית תעלה מה שיעמיד בסכנה את הבנקים האיטלקיים שממונפים ומחזיקים ביחס חוב גבוהה מאוד.
  • דב 09/02/2018 11:21
    הגב לתגובה זו
    ירד עוד יום או יומיים לדעתי גם זה לא .מה עושים הסורים הם מוכרים כמות גדולה של סחורה בכל מחיר עם קניות גדולות למטה כיהם חושבים שהציבור מטומטם וימכור להפ ויש להם קניות גדולות למטה כדי הם אלה שיקנו את הסחורה למטה.טריק מוכר אבל זה לא ילך השוק ימשיך לעלות.פה ושם מימושים יהיו.
  • וכל זה יקרה עכשיו? 05/02/2018 12:07
    הגב לתגובה זו
    אל תגיד מה יקרה, תגיד מתי...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.