שנגחאי סין אסיה
צילום: Istock

ברקע לזינוקים הערב בוול סטריט: המהלך החד של הבנק המרכזי בסין שמשנה את כללי המשחק

המדדים  בוול סטריט מזנקים הערב עד 1.6% וקרובים לרמות שיא כל הזמנים,  זאת כנראה הסיבה
עמית טל | (16)
נושאים בכתבה סין

יום המסחר בוול סטריט התנהל הערב בעליות שערים חדות בהובלת מדד הראסל 2000 ומדד הנאסד"ק שעולים כעת עד 1.5%.  המסחר החיובי הערב קוטע רצף ימים שלילים מסביב לעולם, כאשר בורסות אירופה השלימו אמש 7 ימי ירידות רצופים. ברקע למסחר, בית הנבחרים האמריקני אישר הערב את רפורמת המיסים שהממשל הנוכחי מנסה לקדם בחודשים האחרונים. אבל לא רק, מסתבר שהבנק המרכזי בסין הזריק כמות אדירה של מזומנים למערכת הפיננסית היום, ההזרקה הגדולה ביותר מאז תחילת ינואר. שימו לב למספרים: הבנק המרכזי בסין הזרים קרוב ל-330 מיליארד יואן הבוקר לשווקים במדינה ( מעל 50 מיליארד דולר), ההזרמה הבוקר מצטרפת להזרמה של 150 מיליארד יואן ביום שני, 140 מיליארד יואן ביום שלישי ו-220 מיליארד יואן במהלך המסחר אמש. בסה"כ הזרים הבנק המרכזי במדינה מתחילת השבוע 840!! מיליארד יואן לשווקים.  קרוב ל-130 מיליארד דולר זרמו לשווקים ב-4 הימים האחרונים.( לשם השוואה הבנק המרכזי באירופה הזרים עד מתחילת 2017 660 מיליארד אירו, ובמילים פשוטות מדובר ב"מיני תוכנית רכישות" שהבנק מבצע בזמן קצר מאוד) המהלך החריף של הבנק המרכזי בא במטרה לעצור את הדרמה שהתחוללה בשוק האג"ח הסיני והשפיע על כלל העולם: מסוף ספטמבר זינקה התשואה על אג"ח של סין ל-10 שנים מרמה של 3.6% לרמה של מעל 4%, הרמה הגבוה ביותר מאז 2014. הזינוק בתשואות שוק האג"ח בסין כמובן השפיעו על כלל שוקי האג"ח בעולם, וברמות החוב היום הדבר מהווה סכנה ליציבות הכלכלית ולכן הבנק התערב. ההזרקה היום משפיעה גם על שוקי האג"ח זבל (JUNK BONDS) שסער בתקופה האחרונה והשפיע על שוקי המניות באירופה ובוול סטריט. התעודות סל העוקבות אחרי השוק (סימול:HYG;JNK)  בזינוק החד ביותר זה 3 חודשים. נזכיר כי, הבנק המרכזי בסין מנסה  בתקופה האחרונה "ללכת בין הטיפות", מצד אחד הבנק מזרים כמויות כסף אדירות לשווקים על מנת למנוע עלייה של התשואות בשוקי האג"ח, מנגד הבנק מנסה לשמור כי רמת הנזילות בשוק לא תיהיה גדולה מידי. לאחרונה התבטא יו"ר הבנק המרכזי במדינה וטען כי השווקים בסין הפכו לבועתיים במיוחד (לכתבה המלאה). ובמילים פשוטות: הבנק מאפשר מצד אחד את ניפוח בועת האשראי במדינה, ומצד שני מזהיר מפניה.

   

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    הכל באיכות בזיל הזול (ל"ת)
    איקיאה 18/11/2017 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עעע 18/11/2017 05:29
    הגב לתגובה זו
    לא של אתמול חמוד...של ה 8(!!)שנים אחרונות.....
  • 10.
    שמטוב 17/11/2017 12:00
    הגב לתגובה זו
    שמבצעת בימים אילו ארצות הברית. לא משהו חריג כפי שנדמה למשל: ארצות הברית הזרימה בערך 125 מיליארד דולר וסין הזרימה בערך 150 מילארד דולר. ביואנים המספר נשמע יותר גדול בהרבה אבל זה לא: 1 יואן = 0.15 דולר בערך.
  • שמטוב 17/11/2017 20:37
    הגב לתגובה זו
    אינני ניכנס לשאלות אם ההזרמה של סין טובה או לא. אני רק משבץ אותה בקונטקסט הנכון,: לא מדובר בהתפרעות של סין אלא תגובה מחושבת למהלכים הכלכליים של ארצות הברית. אעיר כאן שמלבד ההזרמה האמריקאית בשיעור 150 מיליארד דולר ישנו גם מהלך אמריקאי של הורדת מיסי חברות אמריקאיות ל- 20 אחוז בלבד. סין אינה יכולה שלא להגיב למהלכים האחרונים של ארצות הברית שהם בעצם מלחמה כלכלית.
  • 9.
    100 17/11/2017 11:22
    הגב לתגובה זו
    הפעם לא טוב.."מצד אחד ומצד שני"..ציפיתי להסבר מלומד ומנומק ולא נוסח של יהיה טוב או יהיה רע. לדעתי העניינים הנ"ל מייצגים את שיא העליבות מבחינתם..איבדו את יכולתם אפילו לחשב ולתמרן ולתעל את רצונם וכיוונם ופועלים הפוך מיום ליום כמו עלה נידף ברוח..זהו המצב הגרוע ביותר. שבת טובה.
  • 8.
    שים 17/11/2017 11:09
    הגב לתגובה זו
    הכספים הרבים שמדינות כמו סין ואהב מזרימים יביאו לבועה רצינית ומפולת
  • 7.
    עעע 17/11/2017 11:03
    הגב לתגובה זו
    תעיפו מבט(כולל בעל הטור)בדוחות של סיסקו וולמארט אפלייד מטיריאלס פייסבוק גוגל אפל אנבידיה ועוד ועוד קאטרפילר בואינג ....כל היתר זה רעשי רקע..HYG ירדה אחרי עליות אין סופיות וסגירת ספרדים היסטרית כ 2% מסכנים שאחוז אחד החזירה כבר אמש ובניתם על זה תילי תילים של שטויות דוביות(אתה ומשה שלום בגלובס-אני מוצא קווי דימיון מאוד מעיקים בינכם..מציע לך ללמוד את עברו ולהזהר קצת..מעט יותר צניעות אל מול השור הזועם חחח) שבת שלום
  • ד"ר ניר(איצ100) 17/11/2017 18:16
    הגב לתגובה זו
    ממה שכתבת כאן אני די בספק בכך. מה כוונתך ל"שטויות דוביות" טרם ניתקלתי בתחום התמחותי במושג גדול וחכם שכזה. אני מבין שהעליות של אמש יום ה הרשימו אותך ושאבו אותך פנימה? אז חבל מאד אפילו מאד מאד..
  • אתה תלמיד של גרינברג בקורסים שהוא מעביר (ל"ת)
    ילד מבין בורסה 17/11/2017 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מחלקים כסף טפשים (ל"ת)
    רק למעלה 16/11/2017 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ככ 16/11/2017 21:35
    הגב לתגובה זו
    מידה לגרוע כספים בשבוע הבא. לא על זה המדדים עולים.
  • 4.
    רועי 16/11/2017 21:24
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהנאסדק יגיע ל7000 שערי הגיהינום יפתחו. זה יכאב גם למנוסים.
  • 3.
    sha007 16/11/2017 21:15
    הגב לתגובה זו
    לקרוס...עניין של חודשיים שלושה הכל קורס- הכתובת על הקיר...
  • חולק עליך - יקרסו, אבל עניין של כמה שנים (ל"ת)
    שמואל ברגר 17/11/2017 14:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלוהים ישמור אותנו מהבועה הגדולה בהיסטוריה (ל"ת)
    מגן הציבור 16/11/2017 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סמים למסומם (ל"ת)
    חגי 16/11/2017 20:09
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: