לחץ מכירות כבד בבורסות אירופה - יום אדום 7 ברציפות

הדאקס משלים ירידה של 4% תוך 12 ימים, הקאק הצרפתי יורד 0.4%
נועם בראל |

בורסות אירופה ממשיכות להיסחר תחת לחץ כבד כאשר המדדים מאבדים גובה כבר 7 ימי ברציפות. הדאקס הגרמני יורד כעת 1.4% ומשלים נפילה של כמעט 5% תוך 6 ימים בלבד לשפל של חודש וחצי (ראו גרף בתחתית הכתבה), זאת בעיקר ברקע להתחזקות האירו שמטפס כעת 0.5% לשיא של 3 שבועות מול הדולר. בתוך כך, החוזים בוול סטריט נסחרים בירידות של עד 0.6%.  ברקע, נתון הצמיחה אתמול בגרמניה שניפץ את התחזיות כאשר הראה כי הכלכלה הגדולה באירופה מאיצה את קצב הצמיחה. התוצר הגרמני הציג גידול של 0.8% ברבעון השלישי (מול השני), זאת לאחר צמיחה של 0.6% ברבעון השני וכאשר התחזיות היו לצמיחה של 0.6% גם ברבעון השלישי. קצב הצמיחה השנתי כעת עומד על מעל 3%. פרסום הנתון אתמול גרר תנודה חזקה באירו שזינק מעל 1% מול הדולר. הצמיחה בגוש האירו באופן כללי עמדה על 0.6% ברבעון השלישי ונמצאת בדרכה לרשום שנה שניה של צמיחה מהירה יותר מהכלכלה האמריקנית.  בדויטשה בנק חתכו אתמול את ההמלצה שלהם למדד הדאקס הגרמני ל'תשואת חסר' וזאת לאחר הראלי הגדול במדד וברקע לתחזית הבנק בכל הקשור לכיוון האירו.  דאקס CAC 40 0% הפוטסי יורד 0.4% ומשלים מהלך ירידות של 2.2% ב-8 ימי המסחר האחרונים. הקאק הצרפתי יורד בשיעור דומה. מדריד יורדת הבוקר 0.8%, מילאנו יורדת 0.8%, ציריך מאבדת 0.5%, ואמסטרדם משילה 0.5% אף היא.  במבט על מניות בודדות, יצרנית הגומי בגרמנית 'לאנקס' מאבדת כמעט 5% אחרי הדו"חות הרבעוניים החלשים של החברה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016, ומנגד, מניית איירבוס מטפסת כ-3% במסחר בפרנקפורט לאחר שהחברה דיווחה על עסקה בהיקף של 49.5 מיליארד דולר למכירת 430 מטוסים לאינדיגו פרטנרס האמריקאית במסגרת אירוע הסלון האווירי שמתקיים בדובאי, כאשר העסקה תכלול  273 מטוסים מדגם A320neo הקטן יותר ועוד 157 מטוסים גדולים יותר מדגם A321neo. אמש בוול סטריט המדדים המובילים בבורסות וול סטריט סגרו בירידות קלות של 0.2%-0.3%, כאשר מדד דאו ג'ונס ירד 0.1% , הנאסד"ק איבד 0.3% ומדד ה-S&P 500 השיל 0.23%. מדד הדאקס מתחילת השנה, והתיקון מטה בימים האחרונים:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.