אחריות לרכב חדש - אצל מי האחריות הכי מקיפה?

קונים רכב חדש? יש הבדלים גדולים במשך האחריות שמציעות היבואניות, בדקנו בשבילכם מי מציעה את האחריות הטובה ביותר

אחד הטיעונים הנפוצים בעד קניית רכב חדש הוא האחריות, והשקט הנפשי שהיא נותנת לגבי הוצאות על תיקונים, במקרה שידרשו. הפתעות זה אולי דבר טוב בימי הולדת – לא במוסך.

 

האחריות לרכב חדש אינה תלויה רק ביבואניות – על פי חוק, יבואנית הרכב מחויבת להעניק לפחות שנתיים אחריות על רכב חדש (ללא הגבלת נסועה), ובנוסף – האחריות אינה יכולה להיות קצרה יותר מזו שמעניקה היצרנית לרכב (אם כי יש לשים לב כי לא תמיד היצרניות מציעות את אותה אחריות בכל המדינות).

מכאן, העניינים נעשים מורכבים יותר. יש יבואניות המעניקות רק את המינימום הנדרש בחוק, בעוד אחרות מעניקות אחריות ארוכה ומקיפה בהרבה, כשהרוב נותנות את מה שהפך לסטנדרט דה-פקטו בתחום – שלוש שנות אחריות ומאה אלף קילומטרים. אך יש לשים לב כי לפעמים האחריות המוארכת היא רק על חלק מרכיבי הרכב, לכן יש לקרוא בתשומת לב את הגדרת האחריות, ולא לשים לב רק למספר הגדול.

 

כדי לעזור לכם להתמצא בסבך הפרטים וההגדרות, ריכזנו עבורכם את הצעות האחריות הטובות ביותר שמוצעות כיום – ואת המאכזבות. שימו לב כי הכתבה רלוונטית לרוכשי רכב פרטיים בלבד, משום שלא פעם תנאי האחריות לכלי רכב שהתחילו את חייהם בצי רכב (כולל עסקאות '0 ק"מ') שונים מאשר אלו שנמכרו ללקוח פרטי.

 

צל"ש האחריות

סובארו (כל הדגמים מלבד דגמי טורבו ו-BRZ) –  אחריות ל-5 שנים מלאות (שלוש שנים אחרונות - עד 150,000 ק"מ)

יבואנית סובארו מעניקה את האחריות המורחבת לכל דגמי סובארו למעט מספר חריגים- האחריות המורחבת אינה מוצעת בדגמי הטורבו למיניהם ובדגמי BRZ. האחריות לשנתיים הראשונות היא ללא הגבלת ק"מ ושלושת השנים הנוספות הן בתנאי שהרכב לא נסע יותר מ-150,000 ק"מ.

סיטרואן (דגמי קקטוס ו-C3 בלבד) – אחריות ל-5 שנים מלאות (עד 120,000 ק"מ)

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

יבואנית סיטרואן מציעה את האחריות הארוכה ל-C3 וקקטוס. האחריות לשנתיים הראשונות היא ללא הגבלת ק"מ, ולאחר מכן היא מוגבלת לעד 120,000 ק"מ.

קיה (דגמים מסוימים) – אחריות מלאה ל-3 שנים ועוד 4 שנים חלקית (למכלולי מסוימים ועד 150,000 ק"מ)

יבואנית קיה מעניקה את האחריות הארוכה לרוכשי דגמי הבנזין של דגמי פיקנטו, ריו, סיד, סול ופורטה. האחריות מורכבת מאחריות מלאה ל-3 שנים ללא הגבלת ק"מ ומאחריות נוספת – חלקית, על המנוע ותיבת ההילוכים בלבד – לתקופה נוספת של עוד 4 שנים ועד 150,000 ק"מ.

 

פורד (דגמים מסוימים) – אחריות מלאה ל-3 שנים ועוד שנתיים אחריות חלקית (עד 100,000 ק"מ)

יבואנית פורד מציעה את האחריות המורחבת לכלי רכב שמיובאים על ידה מצפון אמריקה – אדג', אקספולרר,  F350 וטרנזיט 3.2 אוט'. האחריות מורכב מאחריות מלאה ל-3 שנים ועוד שנתיים של אחריות חלקית על מערכת ההנעה (מנוע, תיבת הילוכים, תיבת העברה אם יש וסרנים מונעים) עד לרף נסועה כולל של 100,000 ק"מ.

יונדאי (איוניק וסונטה) – אחריות מלאה לחמש שנים ועוד שנתיים אחריות חלקית, עד 150,000 ק"מ

יונדאי נותנת למכוניות ההיברידיות מתוצרתה אחריות מורחבת של 5 שנים על כלל הרכב, ושבע שנים על המערכת ההיברידית – מנוע חשמלי, גנרטור, סוללות ובקרים. בכל מקרה, האחריות מוגבלת ל-150,000 קילומטרים.

 

טר"ש האחריות

אבארט, אלפא רומיאו, מרצדס, סמארט, סיאט, סקודה – אחריות לשנתיים

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    השקולה 05/11/2017 11:57
    הגב לתגובה זו
    לא כתבת על טויוטה וחבל. פניתי אליהם בעניין מים גשם שנכנסים לאוטו, כשפותחים את הדלת. קבלתי תשובה, שזה המבנה של האוטו, ואין מה לעשות. האם לדעתך זו גישה סבירה, או שהם צריכים להציע פיצוי?
  • יא יא 15/11/2017 12:14
    הגב לתגובה זו
    צריך לסגור את הדלת , גשם בחוץ
  • 3.
    מה לגבי אחריות של טויוטה? (ל"ת)
    יורם 05/11/2017 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 3 שנים, דומני. (ל"ת)
    השקולה 05/11/2017 11:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שומר נפשו ירחק מהיבואן צמפיון (ל"ת)
    טלטל 05/11/2017 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חיים 05/11/2017 09:49
    הגב לתגובה זו
    בושה לסייאט סקודה ודומיהם.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.