ההסלמה בין ארה"ב לצפון קוריאה דועכת - תראו את החוזים
אם השווקים הפיננסיים הם אינדיקציה, אז נראה שסבב ההסלמה הנוכחי בין ארה"ב לצפון קוריאה הולך ודועך. מדד הקוספי הדרום קוריאני שצלל 3.2% בשבוע שעבר בשל החשש מהתנגשות בין ארה"ב לצפון קוריאה (שתוביל באופו מידי לטילים על סיאול), עלה הבוקר 0.65%. המדד בהונג קונג שצלל כ-2% בשבוע שעבר עלה הבוקר 1.35%. מדד הניקיי היפני אמנם ירד 1% אבל זה אחרי שהמדד היה סגור במשך מספר ימים (במהלכן השווקים איבדו גובה) בשל חג. החוזים בוול סטריט נסחרים בשעת בוקר מוקדמת זו בעליות של עד 0.55%, זאת לאחר סגירה חיובית ביום ו'. באירופה הדאקס מזנק 1.1% ובבורסה בת"א מדד המעו"ף מטפס 1% אחרי עליות קלות אתמול.
הסיבה לאווירה החיובית בשווקים היא ההבנה כי אחרי ההצהרות הלוחמניות ("הם ייענו באש וזעם"), נראה שממשל טראמפ מחפש דרכים דיפלומטיות לסיום סבב ההסלמה. כך לדוגמה, ביום שישי שוחח טראמפ עם מקבילו הסיני בניסיון לדחוק בו לעשות יותר בכל הקשור בעצירת פרויקט הגרעין של צפון קוריאה. בתוך כך, סוכנות הידיעות AP דיווחה ביום שישי כי בצד האיומים הקולניים, ממשל טראמפ מנהל כבר חודשים הידברות עם הממשל הצפון קוריאני באפיק נסתר מהעין.
דבר נוסף הוא שסגן שר ההגנה של דרום קוריאה מסר היום כי לידיעתם צפון קוריאה עדיין לא מחזיקה בטילים בעלי יכולת לאיים על יבשת אמריקה. הדיווחים לפיהם צפון קוריאה הצליחה להגיע ליכולת של הרכבת פצצת גרעיניות על גבי טילים היו אלו שדחפו את טראמפ להעלות את גובה הלהבות. כעת, מהדיווח של דרום קוריאה, עולה כי ייתכן שיכולת זו הושגה אבל היכולת לשגר טילים בליסטיים בין-יבשתיים עדיין לא הושגה, ומשמעות הדבר שעדיין יש זמן לדיפלומטיה. יותר מכך, הרמטכ"ל האמריקני שנפגש היום עם נשיא דרום קוריאה בסיאול אמר בפגישה כי האופציה הצבאית מוכנה, וזאת במקרה שהסנקציות לא ישיגו את מטרתן. כלומר גם ראש המטות המשולבים של ארה"ב הבהיר שכרגע לאופציה הצבאית אין כל קדימות.
באופן כללי נציין כי שלצד האיומים הקשים שהשמיע טראמפ, הוא הקפיד להזכיר כי קיימת אופציה אחרת. "הפתרונות הצבאיים מוכנים וחמושים למקרה שצפון קוריאה תפעל בחוסר זהירות. נקווה שקים ז'ונג און יבחר בנתיב אחר", כך כתב באחד הציוצים האחרונים שלו, רמז לכך שקיים נתיב נוסף שנמצא על הפרק.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין, הכדור כעת בידיים של שליט המדינה המבודדת. בצפון קוריאה הודיעו השבוע בתגובה לאיומיו של טראמפ כי שיגור של 4 טילי Hwasong-12 לאזור הטריטוריה האמריקנית בגואם יהיה מוכן לשיקול דעתו של קים ג'ונג איל בתוך ימים וזאת כאזהרה לאמריקנים. הטילים, אם ישוגרו, יחלפו מעל יפן ולמרחק של מעל 3,000 ק"מ ואמורים יהיו לנחות בסמוך לאי גואם, שהינו בסיס צבאי מהחשובים ביותר של ארה"ב באזור האוקינוס השקט. מהלך שכזה מצד צפון קוריאה עלול להגביר בחזרה את רף המתיחות.
- 3.באתר וואלה דווקא ההסלמה לא דועכת ארה"ב מתכוננת (ל"ת)הסלמה 14/08/2017 16:04הגב לתגובה זו
- 2.כותרת אחרת על המצב. שום דבר לא נפתר (ל"ת)מחר 14/08/2017 11:13הגב לתגובה זו
- 1.אובמה היה גרוע לעולם ולאמריקה (ל"ת)חן 14/08/2017 09:57הגב לתגובה זו
- ??? (ל"ת)גוגו חלסטרה 14/08/2017 11:22הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
