שילר משגר אזהרה חריפה לשווקים: "השקט שלפני הסערה"

גיא בן סימון | (6)
נושאים בכתבה רוברט שילר

הכלכלן הנודע וזוכה פרס נובל לכלכלה רוברט שילר, שידוע כמי שחזה את בועת הדוט קום ב-2001 ואת בועת הדיור טרום משבר הסאב פריים, שוב מודאג. בראיון ל-CNBC בסוף השבוע האחרון הביע שילר חשש מפני מפולת אפשרית בשווקים על רקע הטענה כי מצבם דומה לזה שנראה ב-1929 וסביב שנת 2000 עם היווצרות בועת הדוט קום.

לדבריו, הצניחה של מדד הפחד (VIX) לשפל, מה שמשקף תנודתיות נמוכה על האופציות הגלומות על מדד S&P 500, מדירה שינה מעיניו וייתכן שמדובר "בשקט שלפני הסערה". שילר מבסס את החשש על מדד מכפיל הרווח שיצר (CAPE), לפיו מכפיל הרווח הנוכחי בהתבסס על הרווח הממוצע המותאם לאינפלציה ב-10 השנים האחרונות נמצא ברמה של מעל 30. שילר מציין כי רמה זו לא נראתה מאז השפל הכלכלי הגדול בשנת 1929 ובין אמצע 1997 עד אמצע 2001, עם התפתחות בועת הטכנולוגיה.

בזמן שהמדדים המובילים בוול סטריט נסחרים כעת ברמות שיא, ויש שיגידו כי מדובר בתמחור גבוה מדי, שילר מבהיר כי מדובר בדאגה כנה. נזכיר כי במארס האחרון שילר הביע דאגה מפני 'ראלי טראמפ' שנרשם לאחר הניצחון בבחירות בארה"ב על רקע התכנית השאפתנית של טראמפ, אותה הגדירו רבים כבלתי ניתנת ליישום. בשבועות שלאחר מכן מדד S&P 500 רשם ירידה של 2% בטווח הקצר (עד אותו סוף מארס), אך לאחר מכן פתח במגמת עלייה שנמשכה עד השבוע שעבר. באמצע חודש ספטמבר של 2015 שילר הזהיר מפני בועה בשוק המניות. אחרי אותה אזהרה מדד S&P 500 רשם תיקון של 4% מטה בטווח הקצר (עד סוף אותו חודש). מוקדם יותר באותה שנה, ה-18 בפברואר, שילר הכריז בראיון ל-CNBC כי הוא שוקל לצאת משוק המניות בטענה לתמחור יתר וכי שוקי אירופה נראים אטרקטיביים יותר. ואכן, ב-12 החודשים שלאחר מכן מדד S&P 500 רשם ירידה של יותר מ-13%.

בהתחשב בנתוני המאקרו הכלכליים שפורסמו מעבר לים, והמשך התמיכה של הבנקים המרכזיים בשווקים, אלו יחד תומכים בהמשך מגמת העלייה של המדדים בוול סטריט. מנגד, על רקע הטענה כי יכולת ההשפעה של בנקים מרכזים על השווקים באמצעות מדיניות מוניטרית נעלמת, עולה השאלה בדבר סיום תקופת הכסף הזול שמוזרם לשוק בעוד ה-ECB צפוי להיתקל בקרוב במכשול שיפריע להמשיך מדיניות הרכישות.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ר.ב 31/07/2017 23:43
    הגב לתגובה זו
    אבל ברצוני לאומר לכם בתעודות הנל אם אתה טועה במגמה אתה מפסיד הרבה הם מסוכנות וכמובן הפוך אם תפסת את המגמה אתה מרוויח הרבה ... תמיד כדאי להיות זהירים ולא להשקיע הרבה כסף בתעודות בעלי סיכון גבוה
  • 4.
    ע 31/07/2017 21:56
    הגב לתגובה זו
    קנו זהב
  • 3.
    עוד לא הבנתם ??!! הולכים להפיל את הבנקים בישראל !!! (ל"ת)
    sha007 31/07/2017 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בבם 31/07/2017 15:17
    הגב לתגובה זו
    הדאו ונסד"ק כמעט לא מתממשים. יש אמנם נתונים כלכליים אבל זה נראה מוגזם שלא לוקחים רווחים. מזכיר מה שקרה בארץ ב1993 ובשנים קודמות בארה"ב. בקיצור, המצב עלול להשתנות בזמן קצר, אולי עוד פחות מחודש. אירוע עם צפון קוריאה, אירן או כדומה. הלוואי שאני טועה...
  • אתה לא טועה SP500 לקראת 700 נק. (ל"ת)
    אבי 31/07/2017 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קותי 31/07/2017 14:02
    הגב לתגובה זו
    מתכוון להתבצר במט"ח.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.