הפרשנות המטרידה בעניין מנכ"ל טבע החדש

יוסי פינק | (6)
נושאים בכתבה אסטרהזניקה

ביום רביעי בערב נפוצו דייוחים כי פסקל סוריו מענקית התרופות אסטרה-זניקה הוא המנכ"ל החדש של טבע הישראלית. בתגובה לדיווחים מניית טבע רשמה תנודה חזקה מעלה ובמקביל מניית אסטרהזינקה החלה מאבדת גובה. בסה"כ צללה מניית החברה האנגלית-שבדית בשיעור של 5.2% מאז נפוצו הדיווחים, ובמבט ראשון הדבר התפרש כאיתות לכך שסוריו הוא מנכ"ל מוערך מאוד וייתכן שפרשנות זו עמדה ברקע לראלי הגדול במניית טבע מאז נפוצו הדיווחים על הגעתו.

אלא שהאנליסט של ברקליס מציע פרשנות נוספת. לדבריו, עד כמה שסוריו הוא מנכ"ל ראוי, ייתכן שתגובת המניה לעזיבתו המפתיעה קשורה יותר לניסוי הקריטי שמקיימת החברה ותוצאותיו צפויות להתקבל בימים אלו. מדובר בניסוי שלב 3 בתרופה בשם Imfinzi שבשוק רואים אותה כסוג של "make or break" עבור אסטרה-זניקה. 

יותר מזה, תוצאות הניסוי בתרופת ה-Imfinzi הן לפי רבים הדבר הכי גדול בתעשיית התרופות השנה. זו תרופה לטיפול בסרטן ריאות שאמורה להגיע להכנסות שנתיות של כמעט 7 מיליארד דולר בתחילת העשור הבא ולהקנות לאסטרהזניקה מעמד מוביל בתעשייה. בבלומברג העריכו לאחרונה כי הראלי הגדול במניית אסטרהזניקה בחודשים האחרונים היה בציפייה לתוצאות הניסוי בתרופה ובמידה והניסיי יסתיים בכישלון - הדבר צפוי למחוק כ-15 מיליארד דולר משווי השוק של החברה. 

בתוך כך, הציפייה לניסוי הקריטי בתרופת ה-Imfinzi היא ככל הנראה גורם מרכזי לכך שב-2014 התעקש סוריו בסירובו להצעת הרכש מצד פייזר בסכום עתק של 117 מיליארד דולר(!). ונזכיר כי כיום נסחרת אסטרהזניקה סביב שווי של 80 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אבי 16/07/2017 07:54
    הגב לתגובה זו
    9למה הרשות לא עצרה את המיסחר בטבע ביום חמישי עד שתקבל תשובה מחברת טבע..........
  • 4.
    אבי 15/07/2017 21:47
    הגב לתגובה זו
    למה הרשות לניירות ערך לא עצרה את המיסחר בטבע עד שחברת תודיע תגובה תאשר או תכחיש לא מובן און שלטון אמרנו מקורבים אמרנו מושחתים אמרנו כל פעם זה חוזר וחוזר על עצמו
  • 3.
    ' 14/07/2017 17:24
    הגב לתגובה זו
    אל תנסו סתם לעשות רעש שלא קיים...זה מיותר ולא מוסיף לכם.
  • 2.
    יהודה 14/07/2017 17:09
    הגב לתגובה זו
    ממנים מנכ"ל בלי לבדוק לעומק , בלי לבצע שום התאמה סתם רק כדי לסתום את הפה לבעלי המניות . הוא בורח בזמן קריטי לחיי החברה שהוא מנהל וחושש מהתוצאות שעלולות להפיל את החברה שלו לתהומות ובמקום זה מצא פריירים שיעסיקו אותו
  • רק טבע ? זה ה-DNA הישראלי שלנו :-( (ל"ת)
    גוגו הטברייני 14/07/2017 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בלה בלה בלה (ל"ת)
    אייל 14/07/2017 16:06
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.