ניצחון ששווה 1.3 מיליארד דולר לגוגל בבית המשפט בצרפת

עמית טל |
נושאים בכתבה אפל גוגל נאסד"ק

ענקית הטכנולוגיה גוגל (סימול: GOOG) רשמה אמש ניצחון באחד הקרבות המשפטיים הגדולים ביותר שלה באירופה בשנים האחרונות. בית משפט בפאריס קבע כי החברה לא תצטרף לשלם 1.11 מיליארד אירו (1.27 מיליארד דולר) שרשויות המס של צרפת דרשו. מניית החברה פתחה את יום המסחר בעלייה של 0.5%. ע"פ החלטת בית המשפט, עסקי הפרסום הפומבי של גוגל לא היו חייבים במס בצרפת. ההחלטה, המכסה את השנים 2005 עד 2010, מגבה את עמדתה של גוגל בסכסוך שנמשך למעלה משש שנים, ותשליך ככל הנראה על מאבקים אחרים בנושאי המס באירופה. למרות שההחלטה מתייחסת רק לגבי צרפת, וככל הנראה יוגש ערעור בנושא, זהו ניצחון גדול עבור גוגל וחברות הטכנולוגיה, כאשר הן מתמודדות עם רגולציה שמתהדקת באירופה בתחומי המיסים, תחרות ופרטיות. בדומה לאופן שבו פועלת גוגל במדינות גדולות אחרות באיחוד האירופי, היחידה הצרפתית אינה מוכרת מודעות ללקוחות צרפתיים, אלא מציעה רק תמיכה לוגיסטית ושיווקית ליחידת גוגל באירלנד, שסוגרת את עסקאות הפרסום. חוקי המס הנוחים באירלנד מאפשרים לגוגל לשלם מס מופחת. רשות המסים הצרפתית טענה שהמבנה פיקטיבי, וכי היא סבורה כי העובדים הצרפתים אכן מכרו מודעות בצרפת. הרשות אמרה כי פירוש הדבר שהיחידה האירית של גוגל צריכה הייתה לשלם מסים על הכנסות ומסים כאילו היה לה "מוסד קבע" בצרפת. נושא המיסים עלה לאחרונה לכותרות כאשר פוליטיקאים במדינות כמו צרפת ובריטניה טענו כי ענקיות הטכנולוגיה מכריזות על רווח קטן, ובכך מצליחות להקטין את תשלומי המיסים. נזכיר כי, האיחוד האירופי דרש בשנה שעברה מאפל לשלם סכום של 14.8 מיליארד יורו, זאת בטענה כי החברה השתמשה בחוקי המס של אירלנד על מנת לשלם מס מפוחת בהרבה על ריווחי החברה בגוש האירו. בהקשר של הרגולציה בגוש האירו נזכיר כי, האיחוד האירופי  הטיל לפני כ-3 שבועות קנס שיא של 2.4 מיליארד אירו (2.7 מיליארד דולר) על חברת גוגל בטענה כי זו עיוותה את התוצאות של מנוע החיפוש הפופולארי של החברה.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.