שיגור טיל בליסטי מצד צפון קוריאה שולח את בורסות אסיה לירידות חדות; האנג סנג צולל 1.5%

היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העצמאות האמריקאי. צפון קוריאה שיגרה טיל בליסטי שלפי ההערכות נחת במים הכלכליים של יפן
נדב לוי | (3)
נושאים בכתבה אסיה
מסכים אדומים בבורסות אסיה. יום המסחר ביבשת מתנהל הבוקר לקראת סגירה בירידות שערים חדות בהובלת מדד ההאנג סנג שבהונג קונג שצולל מעל 1.5%. מדד הניקיי היפני מאבד 0.4% ושנחאי (סין) נחלשת בשיעור של 0.5%. נציין כי מוקדם יותר נסחרו המדדים באסיה בעליות אבל התגברות במתיחות האזורית במזרח אסיה העבירה את המדדים לאדום.    ניקיי 225 0.69% האנג סנג -0.92% שנחאי -0.25% המסחר מתנהל ברקע למתיחות הגוברת בין צפון קוריאה לשכנותיה כאשר זו ביצעה במהלך הלילה שיגור טיל בליסטי בין יבשתי שנחת במים הכלכליים של יפן לאחר ששהה כ-39 דקות באוויר ועבר מרחק של 930 ק"מ. לפי דיווחים, הניסוי הנוכחי מתקרב את צפון קוריאה לפיתוח ראש נפץ גרעיני שיגיע עד ליבשת אמריקה.  בתוך כך, הנשיא טראמפ האיץ במדינות האזור לפעול כנגד המדינה ושיגר ציוץ בו הוא כתב כי דרום קוריאה וסין לא יקבלו את התוקפנות של הדיקטטורה הצפון קוריאנית והוסיף: "לבחור הזה (קים ג'ונג און) אין משהו יותר טוב לעשות עם החיים שלו?"   אמש נחתם המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת כאשר מדד ה-S&P500 והדאו סגרו בטריטוריה הירוקה ועלו 0.23% ו-0.6% בהתאמה. מנגד, מדד הנאסד"ק חתם בירידה של 0.5%. נציין כי בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם תשואה שלילית חדה של קרוב ל-2% ברקע להמשך התיקון במניות הטכנולוגיה הגדולות. לאירועי השבוע המרכזיים מסביב לעולם שצפויים להשפיע על כיוון השווקים - לחץ כאן. בגזרת המט"ח, האירו מאבד 0.65% מול היין היפני ונסחר תמורת 128.10 יין לאירו. מגמה זהה נרשמת גם בדולר שנחלש בשיעור של 0.4% מול היין ל-112.919 יין לדולר. על רקע הירידות מאבד הנוזל השחור כ-0.5% מערכו ונסחר תמורת מחיר של 46.83 דולר לחבית. מניות במרכז מניות חברות יצרניות הרכב הסיניות נסחרות ברקע לנתונים שהתפרסמו בארה"ב אמש והצביעו על דעיכה במכירות הרכבים במדינה במהלך חודש יוני.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כותרת לא נכונה. זה לא היה ניסוי גרעיני! (ל"ת)
    מישהו 04/07/2017 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופורציה 04/07/2017 08:52
    הגב לתגובה זו
    לא יזיק לכם. בורסה אחת יורדת ב- 1.5% והיתר עד 0.5% למטה וזה עבורכם אדום כהה ?! לא הגזמתם בכותרות ?! חדש לכם ענין הטילים בצפון קוריאה או שאתם נרגשים יותר מאנשי המזרח הרחוק ?! תרגעו קצת בביזפורטל
  • אמנון 04/07/2017 09:19
    הגב לתגובה זו
    תסתכל קצת מעבר, טראמפ מבקש לתקוף שם ויכול להיות שזו כבר חציית קו אדום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.