איציק בנבנישתי פרטנר TV
צילום: אלכסנדר כץ

אנליסטים - "שוק התקשורת עומד בפני זעזוע נוסף - המניות הופכות למסוכנות"

חברת התקשורת השיקה אתמול לראשונה את שירות ה-TV שלה והטילה את הפצצה - המחיר הנמוך ביותר בישראל. עד כמה המהלך דרמטי? הנה התשובות
נדב לוי | (4)

רק אתמול השיקה חברת התקשורת פרטנר את 'Partner TV' ואותתה לשחקנים בשוק כי כניסתה היא בגדר "שינוי חוקי המשחק". החברה הגיעה להשקה עם בשורה מעניינת שעשתה הדים - מחיר אטרקטיבי והזול ביותר בישראל - 69 שקל בלבד לחבילה הבסיסית כאשר המחיר הוא מעין 'שובר שוק', בייחוד ביחס לעלויות שגובות 'הוט' ו'יס' שמגיעות לסכומים של מאות שקלים בחודש. 

אבל עד כמה דרמטי באמת המהלך והאם מדובר בנקודת מפנה של חברת התקשורת? הנה ההתייחסויות של האנליסטים מגופי ההשקעה השונים:

ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר

 

"פרטנר השיקה אתמול את מוצר התוכן שלה – פרטנר TV ובעצם ירתה את יריית הפתיחה במלחמה שעומדת להיות קשה מאד בעתיד הקרוב. למרות ששירות מסחרי יפעל רק בעוד כחודש בתכונת מצומצמת, ניתן להניח כי שוק התקשורת עומד לפני טלטלה וכתבנו במסמכים הקודמים שחובת ההוכחה על פרטנר שנמצאת בפיגור בתחום החם ביותר בענף התקשורת – התוכן. אם להקדים את המאוחר, אנו חושבים שחובת ההוכחה הפכה לנטל הוכחה ולא משוכנעים שפרטנר יוצאת לקרב עם תחמושת מספקת".

 

"אנו מתריעים מזה זמן ששוק התקשורת עומד בפני זעזוע נוסף, אם כי קשה לנחש כרגע את עוצמתו. השקת הטלוויזיה של פרטנר על כל המשתמע ממנה כפי שתיארנו עד כה, מחזקת את דעתנו כי מניות הענף הופכות יותר ויותר מסוכנות. נדמה שפגה האופוריה לגבי המניות שהחלה בתחילת השנה עם עזיבתו של מיכאל גולן את הענף".

"ניתן לראות את המבצעים המפורסמים בכל מקום לגבי חבילות הסלולר ואפשר גם לחלץ מתוך חבילות הטריפל את ה- ARPU הסלולרי, כביכול, תוך הפנמה כי מתחרה נוסף בדרך, כדי להבין שממחירי שירותי הסלולר, המשקיעים לא יראו מזור בעת הקרובה. נוסיף על כך את הצרכים התזרימיים של החברות כתוצאה מהתחרות בטלוויזיה על מנת להמחיש את הסיכון בהשקעה במניות. מי שהחליט בכל זאת להחזיק בפוזיציה, מבין בוודאי, לאור הכתוב בסעיף הקודם, כי יש לתת עדיפות בכל קונסטלציה לסלקום. בשלב הזה, אנו מסירים את השווי ההוגן שהצבנו עד כה למניית פרטנר (21.5 ש"ח), על מנת לחשב מחדש EBITDA ותזרים פנוי בשנתיים הקרובות לאור ההנחות הכתובות עד כה ונעדכן בקרוב".

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון

 

"לאחר עיכוב ארוך ולא מעט ביקורת, פרטנר השיקה את שירות הטלוויזיה שלה. כוונת החברה, כפי שאנו רואים אותה, היתה לספק מוצר תחרותי, ובמקביל להגביל את רמת ההוצאות. לדעתנו היא הצליחה לעשות זאת".

"תמחור - המוצר הבסיסי שהחברה מציעה יעלה 69 ש"ח לחודש, אולם לדעתנו יותר רלוונטית תהיה החבילה שכוללת מנוי לשירות נטפליקס ב-89 ש"ח לחודש (מי שמעונייןן לעשות מנוי לשירות יכול לעשות זאת כבר היום אך בעלות גבוהה יותר, של כ-10 דולר לחודש). בנוסף, פרטנר תציע חבילת טריפל שתכלול גם אינטרנט וטלפוניה ב-129 ש"ח בלי נטפליקס, ו-149 ש"ח עם. השירות יסופק דרך קופסת אנדרואיד המסוגלת לספק רזולוציה בגובה 4K. כל מכשיר נוסף יעלה 29 שקל לחודש".

"הצעה -  מן הסתם, הטלוויזיה של פרטנר תציע פחות תוכן לעומת המוצרים של הוט ויס, ונכון לעכשיו יש לה כמה נקודות חולשה בהשוואה למתחרים, כגון ספורט וסרטים. עם זאת,, ובהתחשב בנושא המחיר ומגוון התוכן ההולך וגדל של שירות נטפליקס, לדעתנו מדובר בחלופה ראויה. בעתיד, יותר צרכנים  יבחרו בחבילות בסיסיות, ויעשו השלמות על פי בחירתם עם שירותים שמוצעים דרך האינטרנט על ידי חברות ענק כגון נטפליקס, אמאזון, HBO וגוגל. השירות של פרטנר מתחבר למגמה הזו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"הוצאות - מבנה העלויות אינו ידוע, אך כפי שנראה כעת הוא יהיה נמוך משמעותית מזה של סלקום (ייתכן שבעתיד העלויות יגדלו אם החברה תוסיף תכנים). אנו מעריכים, כי פרטנרר תידרש להשיג נתח שוק של כ-5% על מנת להגיע לנקודות האיזון (סלקום כבר הגיעה לנתח שוק של כ-8%). לדעתנו מדובר ביעד בר השגה בפרק זמן קצר יחסית.

"השורה התחתונה - לדעתנו החברה יצרה איזון נכון בין עלות לאיכות. מוצר הטלוויזיה שלה יאפשר לה להתחרות באופן יותר אפקטיבי מבלי להיכנס להשקעות כבדות מדי בשוק שקשה ליצור בו ערך כלכלי משמעותי. בסופו של יום, המפתח לאפסייד כלכלי בחברות הסלולר נמצא בעליית מחירי הסלולר, ועד שהדבר יקרה, הן צריכות להישאר רזות ככל שניתן. עם זאת, אין ספק שלסלקום יותר ניסיון בשוק הזה, והיא גם השקיעה יותר בהצעת התוכן שלה. ולמרות זאת, לדעתנו הטלוויזיה של פרטנר תהווה אתגר לפוטנציאל הצמיחה של סלקום TV. בנוגע להשלכות על בזק - שוק הטלוויזיה בעולם משתנה, הן בדפוסי הצריכה, והן בערוצי ההפצה, מה שמהווה אתגר לא קטן עבור החברות הוותיקות. מהבחינה הזו, השקת פרטנר TV אינה חידוש, אלא תזכורת לשינויים המתרחשים". 

לירן לובלין, IBI  בית השקעות

 

"הטלוויזיה של פרטנר: סטארט אפ במחיר תחרותי עם צפי לחבלי לידה. בשורה התחתונה זה לא מצליח לשנות את הנחות הבסיס שלנו: אנו שומרים על המלצת תשואת יתר במחיר של 22.5 שקל למניה"

 

"בדומה ליציאה לדרך של סלקום, פרטנר מציגה מוצר במחיר תחרותי כאשר המטרה להערכתנו הלקוחות הפוטנציאלים הראשונים הם אלו שאין להם שירות טלוויזיה, לקוחות עידן פלוס ולקוחות סלקום TV. אנו סבורים כי כמו בכל השקה של מוצר חדש צפויים לחברה חבלי לידה (סלקום לימדה אותנו שאי אפשר להימנע מזה) והחדירה לשוק צפויה להיות לא פשוטה.

בצד החיובי, שיתוף הפעולה עם נטפליקס עשוי להיות מאוד טוב להשקה והצעת הטריפל תיצור קשרים עמוקים יותר עם לקוחות הסלולר ותוריד את אחוזי הנטישה (שגם ככה במגמת ירידה בפרטנר)".

"מבחינת עלויות לחברה אנו סבורים כי עלויות ההשקה בתוספת עלויות התוכן יכבידו על מבנה ההוצאות של פרטנר לפחות בהתחלה ועד לנקודת האיזון לראיה הנפקת המניות האחרונה. לסיכום התמחור האגרסיבי של הטלוויזיה לא משנה את הנחות הבסיס שלנו במודל אנחנו עדיין חושבים שמגזר הסלולר ימשיך להוביל את המומנטום החיובי או השלילי במניה ונכון להיום מיזם הטלוויזיה הוא בגדר סטארט-אפ".

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אדי 28/06/2017 19:16
    הגב לתגובה זו
    שער מאוד נמוך, היחידות שיכולות להציע חבילה מרובעת ,לדעתי עדיפות על בזק ועל הוט שמחקה את עצמה בזמן מהמסחר.
  • 3.
    הבודק 28/06/2017 19:00
    הגב לתגובה זו
    המודם של פרטנר גונב לך את השידור ה-hD וגם ה-4K ואז דורש מהלקוח לשלם עבור הביצועים הקיימים במקלט הטלויזיה. שדור hd יחייב 184 שח. אין הוגנות בארץ היית משקיע במקלט הטלויזיה ורוכש מנוי נטפליקס,ְ אשר מאפר חיבור של 5 אנשים על אותו מנוי. התחרות בין חברות הסלולר מדומה מאוד
  • 2.
    נעמי 28/06/2017 17:44
    הגב לתגובה זו
    אחרי חיפוש מייגע של 5 דקות באינטרנט אחר מספר טלפון להצטרפות שלא נמצא, וטופס לידים שלא עבד, מצאתי בקלות את הטלפון של סלקום להצטרפות
  • 1.
    סלקום ממש אחלה. לא מחליף בשביל אף אחד (ל"ת)
    שולמן 28/06/2017 14:29
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.