בהמשך השבוע: אירועי המאקרו שצפויים להשפיע על כיוון השווקים - פתחו יומנים

השבוע הקרוב צפוי להביא עמו מספר הכרעות דרמטיות - רוח גבית לעליות או שינוי כיוון? הנה האירועים המרכזיים
נדב לוי | (2)

בשבוע שעבר נרשמו מספר אירועים בשוקי העולם עם עדכון הריבית בגוש האירו, דרך דו"ח התעסוקה בארה"ב ועד להורדת תחזית הצמיחה בסין. כעת, רגע לפני פתיחת שבוע המסחר מעבר לים, הסוחרים ממתינים בדריכות לקראת שבוע עמוס באירועי מאקרו משמעותיים שיתפסו את מרב הפוקוס השבועי. 

נציין כי האירועים הכלכליים השבוע ירשמו ברקע לחשש הגובר אצל המשקיעים מפני "התיקון שבדרך" לאור רמות השיא בהם נמצאים המדדים המובילים מעבר לים. האם המומנטום החיובי יימשך או ששוקי המניות לקראת היפוך מגמה? לפניכם האירועים שצפויים להכריע את הכיוון.

הכרזת הפד' בנוגע לריבית בארה"ב - יום רביעי

ביום שישי האחרון פרסם משרד העבודה האמריקני את דו"ח התעסוקה של חודש פברואר. כאשר הדו"ח הציג תוספת של 235 אלף משרות, תוצאה גבוהה מתחזיות מוקדמות שצפו תוספת של 200 אלף משרות. בד בבד, שיעור האבטלה במדינה המשיך לרדת והסתכם ב-4.7% בלבד בחודש האחרון. בעקבות התוצאות הטובות של הדו"ח, מתמחר השוק בארה"ב סיכוי של כ-93% להעלאת ריבית כבר בישיבת הפד' בת היומיים שתחל ביום שלישי ותסתיים ברביעי עם עדכון הריבית.

עם זאת, ולמרות שנראה שהעלאת הריבית אינה נמנעת, המשקיעים יהיו דרוכים לקראת שחרור ההצהרה המצורפת להחלטת הבנק המרכזי בארה"ב (כ-30 דקות לאחר ההכרזה) וינסו לדלות מהדברים של יו"ר הפד', ג'נט יילן, רמזים לגבי המשך המדיניות, תחזיות הצמיחה וקצב העלאת הריבית להמשך השנה. כזכור, בפעם האחרונה הודיע הפד' כי לפחות שלוש העלאות ריבית צפויות במהלך השנה הנוכחית כאשר ההערכות הן כי השתיים הבאות צפויות להגיע בחודש ספטמבר ולאחר מכן בדצמבר.

מלבד ישיבת הפדרל ריזרב, במהלך השבוע ישוחררו נתונים חשובים בארה"ב על גובה האינפלציה, המכירות קמעונאיות, היתרי הבנייה, התחלות הבנייה והתביעות הראשוניות לדמי אבטלה. כמו כן ביום רביעי צפוי מדד 'האמפייר סטייט', הבודק את מגזר הייצור באזור ניו-יורק, להתפרסם ועל פי ההערכות להצביע על קריאה של 15.7 נקודות לעומת קריאה של 18.7 בחודש הקודם.

המשקיעים גם ימתינו לכותרות מוושינגטון שיספקו פרטים נוספים על מדיניותו הכלכלית של הנשיא דונלד טראמפ ובייחוד על הרפורמה במס וההשקעה בתשתיות.

הכרזת הריבית ע"י הבנק המרכזי בבריטניה - יום חמישי

הבנק המרכזי של בריטניה (BOE) צפוי לפרסם את עדכון הריבית כאשר תחזיות האנליסטים המוקדמות מצביעות על כך שלא צפוי שינוי במדיניות המוניטארית של הבנק וכי הריבית, בדומה לפעמים הקודמות, תיוותר על כנה (0.25%). כמו כן הבנק המרכזי הבריטי צפוי לרמוז גם לגבי צעדיו העתידיים בנוגע לקביעת רמת הריבית ולרכישת האג"ח שמבצע. 

כזכור, הבנק המרכזי בבריטניה העלה את תחזיות הצמיחה והאינפלציה בחודש שעבר אך עם זאת לא ממהר להעלות את רמת הריבית. כמו כן, על פי ההערכות עד סוף החודש הנוכחי צפויה ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, להתניע את תהליך היפרדות הממלכה מהאיחוד האירופי ('ברקזיט').

קיראו עוד ב"גלובל"

מלבד זאת, המשקיעים יתמקדו בנתוני האבטלה החודשיים שישתחררו ביום רביעי כאשר אלו ירמזו לגבי ההשפעות של היציאה מגוש האירו על הכלכלה במדינה. 

פגישת ה-G20 - יום שישי

שרי האוצר וראשי הבנקים המרכזיים בכלכלות המפותחות והמתפתחות בעולם צפויים לקיים פגישה בת יומיים (שישי-שבת) בעיירה הגרמנית באדן-באדן בה ידונו הבכירים במספר נושאים הקשורים בכלכלה הגלובאלית.

הייחודיות במפגש זה לעומת הקודמים לו, יהיה לאור העובדה כי בפגישה צפויים להשתתף נציגים ממשל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שכידוע דוגל במדיניות סחר שמרנית עם מדינות העולם כשהצהיר לא פעם כי "אמריקה לפני הכל". כמו כן, מלחמת המטבעות בעולם תעמוד במרכז הפגישה כאשר המטרה היא להביא ל"מערכת סחר בינלאומית פתוחה והוגנת".

החלטת המדיניות המוניטארית של הבנק המרכזי ביפן - יום רביעי

הבנק המרכזי ביפן (BOJ) צפוי להכריז ביום רביעי הקרוב על גובה הריבית, כאשר ההערכות הן כי צפויה להתעדכן מרמתה הנוכחית (0.1%-) בטווח הקצר. בנוסף, צפוי הבנק המרכזי לעדכן בדבר תכנית רכישות אג"ח ממשלה שמבצע מדי שנה, כאשר רק לאחרונה הצהיר כי יגדיל את סכום הרכישות להיקף של כ-80 טריליון ין (כ-725 מיליארד דולר).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אריק חיפה 13/03/2017 07:46
    הגב לתגובה זו
    הזמן של הזהב לעלות. זאת השקעה הבטוחה ביותר לשנה זאת.
  • 1.
    רביעי הפסקת חשמל בשכונה שלי (ל"ת)
    יום רביעי 12/03/2017 19:42
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.