ראיון

עמיר שאלתיאל על כיוון מחירי הדירות: "לא יודע איך בכלל אפשר לדבר על אפשרות של ירידה"

7 שאלות ליו"ר קבוצת אלדר. מהמהלכים של כחלון, דרך הסיטואציה כיום מבחינת היזמים - ועד תחזית לכיון המחירים

ענת דניאלי | (36)

שוק הדיור ממשיך להיות במוקד תשומת הלב הציבורית. בעדכון הלמ״ס האחרון מה-15 בדצמבר, הנתונים הראו כי בשנה האחרונה נרשם זינוק של 8.7% במחירי הדיור בישראל, זאת לאחר ששנת 2015 נסגרה עם עלייה של 7.9% במחירי הדירות. שנת 2017 החלה ומציבה אתגרים בענף. Bizportal בראיון עמיר שאלתיאל, יו״ר ומייסד קבוצת אלדר הפועלת בשיווק פרויקטים ועל כן רואה את רוכשי הדירות בפועל וגם את היזמים המעוניינים למכור או שפחות מעוניינים למכור - כך לפחות מסתבר. 

2016: ״שנה מורכבת ושנה קשה במיוחד לתחום הביצוע. גם מבחינת נושא הרגולציה הייתה שנה עם המון אי וודאות. יש בתחום הזה לחצים מנוגדים. מצד אחד, המחירים עולים ואנשים בהחלט מבינים שלא שווה להם לחכות ובמקביל המשכנתאות עולות בשנה האחרונה וזה עוד ׳קטליזטור׳ חמה לא לחכות. מצד שני יש כאלה שמאמינים שיזכו בהגרלות משרד השיכון, אז הם מחכים. יש לחצים מנוגדים בשוק״. 

תוכניות הממשלה והציבור: ״רוב הלקוחות שמגיעים למשרדים לא חושבים שיקרה משהו שיוריד את המחירים. אני גם לא מתרשם שמנסים להוריד את המחירים. אני מתרשם שמנסים להביא למצב שכ-60 אלף צעירים יקבלו דירה בפרויקטי מחיר למשתכן ולכל השאר, אלה שלא זכו ולא יזכו ולא זכאים בכלל, יש בעיה חמורה. יש סקטור מסוים שסובל מהקטנת היצע ויש סקטור שמחכה לזכות ובגדול. מי שזוכה מרוויח ומי שלא זוכה סובל״. 

המצב כיום מבחינת הבניה? ״היזמים פחות ממהרים למכור. אפשר לעשות חשבון פשוט. יזם שיש לו פרויקט של 250 יח״ד, ואחרי שיסיים אותו הוא לא ידוע מה יהיה הפרויקט הבא שלו כי פשוט אין קרקע שהוא יכול לקנות. אם היזם הזה התכוון לעשות פריסייל של 20%-30% מהפרויקט, כעת הוא יסתפק בפריסייל של 10%. בשורה התחתונה, כשחברות פעילות הן מאיצות את המכירות בפרויקט הקיים כדי להמשיך לדבר הבא. כשזה לא ככה, בגלל המחסור בקרקעות שהן לא למחיר למשתכן, הן לא ממהרות למכור. לכן יש פחות לחץ בחברות היזמיות לנקות את המדפים ולהמשיך לפרויקטים הבאים ורואים קצת יותר דירות על המדף בנתוני הכלכלן הראשי באוצר. התהליכים האלה בסוף יובילו לעליות מחירים כי יש מערכת יחסים בין מכירות למחירים, כשיש יותר 'פריסיילים' יש דירות במחירים יותר אטרקטיביים."

מלאי הדירות בשיא, גבוה אפילו יותר מבשנות ה-90: ״אני לא יודע במה מדובר. לוקחים נתונים ועושים חיתוכים חלקיים. שוק הביצוע הולך להתארכות משמעותית של משך הביצוע ולהגיד שכל שנה מספר הדירות בביצוע הוא בשיא זה רק בגלל שמשך זמן הבנייה עלה ל-4 שנים מרגע התחלת הבנייה. איך אפשר לדבר על מחיר והורדת מחירים כשהתחרות בתחום הביצוע מדרדרת. איך אפשר לדבר על זה? המחיר של המוצר, הדירה, הוא הקרקע והביצוע. אם עלויות הביצוע יעלו לאור קריסות החברות, איך בכלל אפשר לדבר על ירידת מחירים".

טיפ לכחלון: ״במקרה נפגשתי עם כחלון לא מזמן. אמרתי לו, שחייבים לשנות את ההקצאה בקרקעות מנהל מקרקעי ישראל, שיהיה אחוז מסוים שיוקצה לקהל הרחב. שאל אותי כמהה אני חושב שצריך להיות, השבתי לו ש-40%. לדעתו זה גבוה. אבל לדעתי הוא מבין את הצורך הזה. אני אישית חושב שהכיוון צריך להיות אחר. הכיוון הוא שינוי משמעותי בתהליך הרישוי בישראל שהוא תהליך ארוך וקשה ללא וודאות ומסורבל ובדבר הזה לא נוגעים ולא מטפלים. כחלון מטרתו היא ש-60 אלף יקבלו דירה מוזלת וזה הפוקוס שלו. אני מסתכל על כל הצעירים וכל השוק וגם משפרי הדיור״. 

מיסוי דירה שלישית ובריחת המשקיעים: ״לדעתי זו חקיקה שערוריתית שפוגעת בחופש הפרט ותכנון הפנסיה של אנשים ובמיוחד נוכח עליית תוחלת החיים. מס הרכישה עלה לפני כשנה וחצי ואז ראינו שינוי בעוגת הקונים וירידה של כמות המשקיעים. אני חושב שכל הירידה כבר התרחשה  שם ולכן אם תהיה ירידה נוספת היא תהיה מינורית. מי שנשאר בשוק הזה הם אלה שיהיו יצירתיים. אנחנו נראה מגמה מעניינת. בכדי לחמוק מהמיסוי נראה גם מודלים חדשניים של הסטת רכישות דירות לפריפריה, קבוצות שקונות דירות יחד, נניח 3 חברים קונים 2 דירות ואולי אפילו 3 וזה לא ייחשב להם במיסוי. לדעתי בממשלה הבאה המס הז  יבוטל. יהיו מספיק מפלגות שירוצו על הביטול של המס הזה כי כל המדינה שונאת את החוק הזה. יהיה הרבה שינויים בשוק בעקבות החקיקה אבל לא מהותיים ברמה שתוריד מחירים בשוק״.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תחזית 2017: ״ב-2017 אני צופה שהמחירים יעלו בצורה מתונה של 5%-7% בשל התייקרות מחירי הקרקעות הפרטיות, ייקור מחירי הביצוע והמשך אי הוודאות בכל הקשור להתחדשות עירונית והיטלי השבחה. עלייה חדה יותר צפויה באזור רצועת החוף במרכז הארץ. כמעט ולא נותרו עתודות קרקע לבנייה על רצועת החוף והמחירים יעלו בהתאם״.

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    שמאי מקרקעין 16/01/2017 20:26
    הגב לתגובה זו
    כמה טיפשות יכולה להיות בבנאדם אחד. גם אם המחירים לא יעלו הם לא ירדו . עלויות הבניה, התקנים והדרישות רק עלו ויעלו. לכל תקנה יש מחיר נוסף.
  • 24.
    איציק מנדל 16/01/2017 17:46
    הגב לתגובה זו
    ככה זה אופורטוניסטים !!! ואנליסטים !!!! מומחים גדולים למה שהיה !!! אני רק שאלה כמה כסף אתה מוכן לשים באם אתה טועה ??? ובעיקר מטעה !!!
  • 23.
    אריק בר 10/01/2017 23:41
    הגב לתגובה זו
    ....הוא פשוט מדבר מפוזיציה.
  • 22.
    אני 10/01/2017 13:36
    הגב לתגובה זו
    אבל בסוף..... כמובן יעלה. זה נמשך כבר שנים על גבי שנים הדעה שהמחירים ירדו אך בסוף כמעט תמיד עולים.זה לא אינטרס פשוט זה מה שקורה לבסוף.אלה נתונים לא משאלות נפש.
  • 21.
    הוא לא יודע על מה הוא מדבר!! תהיה עליה של10-15 אחוז. (ל"ת)
    איד 10/01/2017 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    עוד אינטרסנט מפוחד (ל"ת)
    נו באמת 10/01/2017 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    מני 10/01/2017 08:15
    הגב לתגובה זו
    איש הזוי. אם אתה לא יודע ולא מבין - אל תתראיין.
  • 18.
    אחד 09/01/2017 23:51
    הגב לתגובה זו
    מה זאת הדיחה הזאת "פוגעי לאנשים בתכנון הפנסיה" את השומע מה שאתה אומר? המדינה במצב חרון לאומי ואתב מגן על ספסרים שמשספסרים בדור ההמשך למדינה ולכן במדינה... שישקיעו במנגו מה זה מעניין שיעפו את הכסף המטונף שלהם ויפסיקו לשעבד אנשים.
  • 17.
    מ.א 09/01/2017 19:20
    הגב לתגובה זו
    זה כל הסיפור.שכל אחד יסיק את המסקנות שלו.
  • 16.
    איתן 09/01/2017 18:37
    הגב לתגובה זו
    זה כמו לשאול ילד אם הוא רוצה גלידה כמו שכל הילדים רוצים גלידה כל היזמים ירצו שהמחירים יעלו לצערי את כתבות אובייקטיביות לדעתי הטריגר הכי חשוב זה ריבית המשכנתה כמו שהיא עולה ת נראה צמצום בלקיחת משכנתאות חזרה לריבית נורמלית ת תשנה את כל התמונה שום ביקוש והציע לא יוכל לשנות את הבעיה שתהיה נקווה לנחיתה רכה ולא אסון , אשראי זול היה תמיד טריגר לבועות , הבעיה שהמציאות אחרי היא קשה
  • איש 07/03/2017 19:16
    הגב לתגובה זו
    לא עצרו את השוק למה שעליה באחוז אחד במשכנתא תעשה את כל ההבדל? אנשים מייחסים לזה הרבה חשיבות אבל למעשה זה ממש זניח יחסית לשינויים במחירי הדירות. מה שיכול באמת להשפיע זה עליי חדה בריבית במשק מ 0.1% ל 5-6 אחוז מה שיצור אפיקי השקעה חדשים ואלטרנטיבה לנדלן אבל לצערי זה לא באופק ואם לא יהיה איזה משבר עולמי חמור זה לא יקרה בשנים הקרובות.
  • 15.
    נכה מחוסר דיור 09/01/2017 15:30
    הגב לתגובה זו
    כמה דקות אחרי זה מופיעה כתבה ממומנת שאומרת מה פתאום הכל שטויות השוק אש. אנשים נלחמים על הפרנסה שלהם!?
  • 1 07/03/2017 19:18
    הגב לתגובה זו
    זה קורה כבר הרבה שנים ובנתיים הכתבות ה"ממומנות" מסתברות כנכונות.
  • 14.
    אור לגויים 09/01/2017 14:36
    הגב לתגובה זו
    קראתי את שאמר שאלתיאל, סוף סוף משהו שמדבר במקצועיות לעומת מנכ"לי חברות בנייה גדולו שמגיבים כל הזמן ונדמה שאין להם מושג על מה הם מדברים. אינני מסכים עם המסקנות: 1. אכן היו הטבות מפליגות למשקיעי הנדל"ן וטוב שהעניין נעצר. 2. המס על דירה שלישית יגדיל את היצע הדירות. 3. אין ספק שיש להעלות את התגמול לחברות הביצוע שעומדות בפני פשיטת רגל. 4. היחידים שמרוויחים היום בענף ובגדול הם היזמים, שעובדים על הכסף של הבנקים, והמתווכים, שם לא יהייה מנוס והם יאלצו לקצץ ברווחים או לא למכור. ושאלתיאל הוא מתווך בעל אינטרס מובהק
  • 13.
    מי זה הילד הזה ? סקטור הנדל"ן זו בועה שתתרסק . (ל"ת)
    אנונימי 09/01/2017 12:45
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ישראל ישראלי 09/01/2017 11:58
    הגב לתגובה זו
    אתה ושדומך הם והרוחים שלכם הבעיה של ענף הנדלן וחבל
  • 11.
    אזרח 09/01/2017 11:38
    הגב לתגובה זו
    את הנזקים של כחלון כולם ישלמו ובעיקר הזוגות הצעירים .
  • 10.
    איסור על מתן משכנתאות יביא לנפילה מהירה במחירי הדירות (ל"ת)
    גם בלי קרקעות 09/01/2017 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 1 07/03/2017 19:21
    הגב לתגובה זו
    זה הדבר הכי הזוי ששמעתי. במצב הזה גם אם המחיר ירד ב 50% עדיין רק מליונרים יוכלו לקנות דירה ראשונה.
  • 9.
    הם מ-פ-ח-ד-י-ם !!! (ל"ת)
    סאקו 09/01/2017 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הם מפחדים!!! (ל"ת)
    דודי 09/01/2017 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יש ר א לי 09/01/2017 10:18
    הגב לתגובה זו
    בשנה שעברה בדיוק אותו דבר, מי שאמר שהמחירים יעלו קיבל אותן תגובות שהוא אינטרסנט ושהוא חי על אדים אחרונים והוא הולך להתמוטט וכו', ומה קרה? המחירים ב 2016 עלו "רק" ב 8%, זה המון. אז מה השתנה? כלום. רק זמן הביצוע מתארך ואין שיווקים למעט מחיר למשתכן. תנתחו את הנתונים בצורה ריאלית ואל תגיבו מהבטן ותבינו שהוא צודק. כחלון עושה שטויות.
  • יעקב 17/01/2017 16:25
    הגב לתגובה זו
    גם אני אמרתי לפני 3-4 שנים,שהמחירים גבוהים וחייבים לרדת, ובסוף מה קיבלנו העלאה של 8% רק בשנה האחרונה
  • אמיל 09/01/2017 11:20
    הגב לתגובה זו
    והיו לכולם טיעונים מצוינים , רמת חיים ואוכלוסיה בהודו , סין וכו' עולה , אין מצב שמחירים יירדו. אורז הכי זול בסופר השכונתי עלה אז 12.50. שבוע שעבר קניתי במבצע בסמטי מלא ב-10 ש"ח. והשקל הוא גם לא אותו השקל. שכר המינימום כמעט והוכפל.
  • אז לך תקנה אורז ותלעס לך דירה (ל"ת)
    הודי 10/01/2017 16:55
  • א 09/01/2017 10:51
    הגב לתגובה זו
    לכמה דירה בישראל יכולה לעלות ביחס למשכורת כבר עכשיו ישראל אלופה בנתון זה, כל דירה הרוסה במרכז נמכרת לפחות ב0.5 מיליון דולר עם משכורת ממוצעת בישראל של 10 אלף ש"ח, זה בועה עוד יותר חזקה מבועת 2008 בארה"ב
  • שני 09/01/2017 12:12
    ולא קרה כלום, אלא עולה ועולה. כך שאי אפשר להשתמש בטענה הזו, למרות שבסופו של יום היא נכונה, העליות האלו יבואו יום אחד אל קיצם, אלא ששאלת המיליון דולר היא: אחרי כמה עליות נוספות תבוא הירידה המיוחלת.
  • T 09/01/2017 10:26
    הגב לתגובה זו
    אני רואה פיצוץ
  • 6.
    מיכאל 09/01/2017 09:55
    הגב לתגובה זו
    תמיד לראות במה עוסק המרואיין ואין צורך להמשיך לקרא
  • 5.
    אורן 09/01/2017 09:49
    הגב לתגובה זו
    נחכה ונראה
  • 4.
    יוסי 09/01/2017 09:49
    הגב לתגובה זו
    ראשית, גילוי דעת ולמותר לציין שאני מכיר את עמיר . עמיר מדבר מהפוזיציה ,זה עיסוקו בקידום מכירות בענף הנדל"ן מכאן צמח והיגע ליכולות משמעותיות בקידום פרויקטים גדולים. להערכתי ,ענף מכירת הדירות עדין "נושם את האדים האחרונים "בסקלת הביקושים התשואות שמניב תחום הדירות להשכרה מול מחירים הנוכחים נכנס לשולים הצרים . הבנקים מתקשים להעמיד משכנתאות (ראו עליה חדה בריבית) והרגולציה קרי הגדלת ההון העצמי לרוכש משקיע והפתרון בדיור למשתכן בעלויות פחותות . להערכתי לכל סייקל יש תחילת סוף
  • שני 09/01/2017 12:13
    הגב לתגובה זו
    יתכן מאוד שהוא צודק. הבעיה היא שכעת לא ניתן לדעת זאת, רק בשנה הבאה נדע בדיעבד.
  • 3.
    טלסניקוב 09/01/2017 09:42
    הגב לתגובה זו
    מרגישים את הפחד אצל אלו שלא בונים אלא "משווקים" את הדירות, הוא רוצה שהמדינה תוציא 40% מהדירות ללא מחיר למשתכן איפה שהרווח שלו הוא גבוה...פעם לא היו צריך "יזמים" אלא רק קבלנים...אבל אנחנו עוד נחזור אליו לקראת סוף שנת 2017 שהוא יהיה מובטל.
  • ז'אן?? זה אתה? (ל"ת)
    אוהד 16/01/2017 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אזרח 09/01/2017 09:36
    הגב לתגובה זו
    לקנות. הם יודעים שהציבור כבר הפנים שהמחירים מתחילים לרדת.ולכן ממתין.והמשווקים מתחילים להרגיש בכיס.על תתפתו.
  • 1.
    אינטרסנט עלוב וקטן. (ל"ת)
    מני 09/01/2017 09:36
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).