יצרנית האייפון שוקלת לעבור לארה"ב

ידיעה מפתיעה פורסמה הלילה ביפן, כאשר חברת פוקסקון החלה לברר את האפשרויות שלה לייצור מקומי אמריקני
אלמוג עזר | (6)
נושאים בכתבה אפל

חברת פוקסקון טכנולוגי (Foxconn Technology) ספקית מפתח של אפל וייצור האייפון, שוקלת את האפשרות להעביר את הייצור לארה"ב, כך על פי סקירה של אתר הניקיי ביפן. על פי מקורות, החברה התבקשה על ידי אפל APPLE לבדוק את האפשרות לייצר ולהרכיב את האייפון בארה"ב כבר ביוני האחרון.

פוקסקון היא יצרנית רכיבים אלקטרוניים בינלאומית, הפועלת בטאיוואן. החברה הינה היצרנית הגדולה בעולם של רכיבים אלקטרוניים. פוקסקון מוגדרת כ'יצרנית עבור מותג אחר' (ODM) ולקוחותיה כוללים פירמות אמריקאיות, אירופאיות ויפניות. המפורסמות שבהן היא אפל (אך היא מייצרת גם לסמסונג). 

לצד שינויים גיאוגרפים, פוקסקון הודיעה השנה כי היא תחל בתהליך של אוטומיזציה ותחליף 60 אלף ידיים עובדות. פוקסקון הודיעה לשווקים את הבשורה בזו הלשון "אנחנו מחילים הנדסת רובוטיקה וטכנולוגיות ייצור חדשניות אחרות בכדי להחליף משימות חוזרות ונשנות שנעשו בעבר על ידי עובדים". 

ההודעה הלקונית מסתירה את הביקורת שנשמעה לא אחת כנגד החברה על סדנאות יזע שהפעילה במפעליה. פוקסקון עדיין מעסיקה יותר מ-1.2 מיליון עובדים, רובם סינים, כמו גם מעסיקה במפעליה שבאירופה צוענים, פליטים ומזרח אירופאים כפריים, והיא עושה כל זאת במה שמוגדר על ידי רבים כתת-תנאים.

החששות באפל גדלים

חזרה לאפל. החשש העיקרי הוא שהנשיא הנבחר דונלד טראמפ יאלץ את אפל לייצר חלק מהאייפון בארה"ב. מ מניית פוקסקון סיימה ביציבות את המסחר בטיוואן. מאז הבחירות, מניית אפל איבדה כמעט 1.5%. החשש הנוכחי מצטרף לחשש קיים מבחינת אפל. נזכיר כי חברות הטכנולוגיה הגדולות כמו אפל אך גם פייסבוק וגוגל מחזיקות הון עתק שהרוויחו מחוץ לארה"ב במספר "מקלטי מס". אותן חברות זוכות לא אחת לביקורות מצד שני צידי המפה הפוליטית שמכנות את הפעולה הזו כאנטי - אמריקנית.

טראמפ עצמו התייחס לאותה פעולה תוך כדי הקמפיין שניהל בזו הלשון "If I become president, boy do they have problems". או בתרגום לעברית, "אם אבחר - ועוד איך יהיו להן (לחברות הטכ' - א.ע.) צרות". אמירות דוגמת אלו מצד טראמפ גרמו מאז היבחרותו לירידות במניות חברות הטכ' הגדולות. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סרגיי 18/11/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
    תמיד פועלים מפוזציה וקשרים ואני יכול להוכיח זאת . רק לפני כמה ימים תפסתי אותם 20 שניות אחרי שיצאו דוחות של טואאר כבר עם כתבה מוכנה מראש שידעו בדיוק מה יהיו בדוחות ; וידעו לשפוך המון המון התלהבות על בדוח מעבר למה שעיתונאי יכול לדבר ולספר ; וכי מאיפה זה ביזפורטל ??? עם לא קשר הדוק אם גופים כאלו ואחרים ; ומתוך אינטרס של פוזציה כזו או אחרת ... אני אוסף עליכם חומר ואגש עם זה לרשות לניירות ערך . כל הכתבות שלכם בחודשים האחרונים מוזמנות מאינטרס מאוד מוזר !!! הזהרו לכם מתביעות .
  • 3.
    משה 18/11/2016 14:50
    הגב לתגובה זו
    ממזמן כבר מובן שאתם פועלים עם שיתוף םעולה עם גורמים מסוימים ואתם עושים מעצמכם צחוק אם הכותרות ההזויות שלכם ... ממש בושה לקרוא לעצמכם אתר כלכלי והעיתונאים שלכם רחוקים מהמציאות !!!
  • 2.
    דן 18/11/2016 14:29
    הגב לתגובה זו
    0.3% --)
  • 1.
    כמה פתיחה ביום ראשון במעוף? (ל"ת)
    המתחזה 18/11/2016 12:33
    הגב לתגובה זו
  • שתי אחוז (ל"ת)
    מינוס 18/11/2016 16:00
    הגב לתגובה זו
  • בעברית אומרים שני אחוזים. לדעתי יעלו עד לסוף שנה (ל"ת)
    מחר פלוס חצי אחוז 19/11/2016 07:11
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: