לא מפסיקות לעלות: מה עומד מאחורי הזינוק במניות של פאני מיי ופרדי מאק?

צמד החברות האמריקניות למימון משכנתאות טיפסו בשיעור חד של 25% בתוך שבוע אחד בלבד
אלמוג עזר | (2)

שתיים מבין המניות הבולטות של שוק הדיור האמריקני אינן מפסיקות לזנק מאז היבחרותו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. חברות מימון המשכנתאות פאני מיי (סימול: FNMA) ופרדי מאק (סימול: FMCC) עלו בשיעור של כ-25% בתוך שבוע בלבד. הזינוק בוול סטריט של מניות אלו מופיע ברקע לצפי כי כהונתו של טראמפ תגדיל את האפשרות לכך שהשליטה העיקרית בחברות אלו תעבור משליטה ממשלתית בחזרה אל השוק. 

פאני מיי ופרדי מאק הן החברות המתעסקות במימון משכנתאות. החברות אינן מלוות כסף לקוני הדירות, אלא קונות את המשכנתאות מבנקים, מגבות אותן במימון ממשלתי ומוכרות אותן כאג"ח מגובה משכנתאות (MBS). צורת מימון זו היתה בין הגורמים העיקריים שהפילו בנקים רבים במשבר של 2008. 

בשנת משבר הסאב פריים, חברות אלו עמדו בפני שוקת שבורה ונרכשו על ידי ממשלת ארה"ב. הממשל בלתי ברירה, הזרים לתוך חברות אלו סכום המוערך בכ-188 מיליארד דולר. בשנים שחלפו מאז המשבר ועם ההתאוששות החדה של שוק הנדל"ן האמריקני, צמד החברות שיקמו את עצמן ואף הפכו להיות רווחיות מחדש. כמו כן, מניות חברות אלו עלו ברקע לציפיות כי התביעות שלהן כנגד מוכרות המשכנתאות המורעלות בתקופת המשבר יניבו דיבידנדים על חשבון הבנקים. 

התופעה המוזכרת לא זכתה להתעלמות מצד שוק ההון ובפרט מצד מנהלי גידור שהחלו להגדיל עד האחזקות שלהם בחברה, לפחות עד כמה שניתן להם על ידי המניות ששוחררו על ידי הממשלה. אחד מהמנהלים הבולטים שנהג כך היה ביל אקמן שרכש כמעט 10% מהסכום שהוקצה על ידי הממשל בשנת 2013.

אקמן התראיין השבוע וטען כי שלטונו של טראמפ מאיר באור חיובי את מצבן של שתי החברות. "אני מאמין שגורלן של פראדי מאק ופני מיי יפתר ב-12 החודשים הראשונים של ממשלתו של טראמפ. כמו כן אני מצפה שהמפגש השני שלי עם דונלד טראמפ כבר  יעסוק במו"מ על עסקת הרכישה של החברה" אמר אקמן.

האופטימיות שהביאה לזינוק במניות פאני מיי ופרדי מאק מאז בחירתו של טראמפ יכולה להיות מוקדמת מדי. במהלך הקמפיין שלו, טראמפ התייחס להרבה נושאים, אם כי למרות היותו איל נדל"ן, האחרון לא התייחס יותר מדי לתחום הדיור ובודאי שלא לתחום המשכנתאות או לפנאי מיי ופרדי מאק. אם כי הזינוק במניות יכול להיות מובן לאור ההיסטוריה השלילית שיש לחברות אלו עם ממשל ברק אובמה. 

בתחילת שנת 2014 מניות פרדי ופאני צנחו בעקבות הצעת החוק שהוגשה להצבעה בסנאט האמריקני שמטרתו הייתה למחוק את החברות. הצעת חוק זו היא חלק מרפורמה בשוק המשכנתאות בארה"ב, שהנשיא אובמה ניסה לקדם זמן רב. אובמה ניסה גם שיטות אחרות לטיפול באחזקה הממשלתית של חברות אלו, אך מה שהיה בטוח, הוא לא התכוון לתת לוול סטריט ליהנות מהרווחיות המחודשת של חברות אלו (לאחר שמשלם המיסים כאמור שילם 188 מיליארד דולר לחלץ אותן בשעת צרתן).

אקמן מצידו אף איים לתבוע את הממשל האמריקני, בטענה שהממשלה שינתה את כללי החילוץ שקבעה לגבי החברות בכדי לסיים את שחרור המניות שלהן לשוק. כך או כך, ניתן להניח שלטראמפ לא יהיה אנטי מיוחד כנגד בעלי קרנות גידור או כנגד משקיעים מן השורה. בתוך כך, פרט לאקמן כבר קיימים משקיעים גדולים אחרים שממש יישמחו לרכוש מניות נוספות של חברות אלו וכבר כעת "רבים" על המניות הקיימות. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כמה פתיחה ביום ראשון במעוף? (ל"ת)
    המתחזה 18/11/2016 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסי 18/11/2016 12:21
    הגב לתגובה זו
    עולות כי הריבית על המשכנתאות עלתה בחדות
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: