דריכות שיא בשווקים - מתי יתחילו לזרום תוצאות הבחירות, ובאיזו שעה הדרמה תהיה בשיאה?

הבחירות לנשיאות בארה"ב יערכו מחר, והמתח בשיאו - גם בשווקים הפיננסיים. הנה הלו"ז הצפוי
מערכת Bizportal | (20)

הילרי קלינטון הדמוקרטית או דונלד טראמפ הרפובליקני? מחר בשעות הצהריים המאוחרות (שעון ישראל) ייפתחו הקלפיות בארה"ב ואחת ממערכות הבחירות הכי סוערות ויצריות שידיעה אמריקה מזה שנים ארוכות תיכנס לשלב הסופי שלה. ההשלכות על השווקים הפיננסים צפויות להיות דרמטיות ואנחנו מניחים שלא מעט משקיעים בישראל יתקשו לעצום עין. במהלך המסחר בוול סטריט מחר הדיווחים יהיו בעיקר על אחוזי הצבעה ומזג האוויר באזורים השונים (דבר שמשפיע על אחוזי ההצבעה). התוצאות יתחילו לזרום כאשר המסחר בניו יורק כבר יהיה סגור. אז מתי יתחילו התוצאות לזרום והאם לקראת פתיחת המסחר בת"א ביום רביעי כבר נקום לנשיא חדש? הנה ההסבר:

ב-1:00 בלילה (שעון ישראל) שבין שלישי לרביעי יסגרו הקלפיות הראשונות בארה"ב ויתחילו לצאת אינדיקציות ראשוניות בעיקר בדמות 'סקרי אמת'. זה יקרה במדינות קנטאקי ואינדיאנה, שום דרמה רצינית לא צפויה משם כיוון שאלו לא מדינות מתנדנדות. שעה לאחר מכן (2:00 שעון ישראל) יסגרו הקלפיות בפלורידה החשובה על 29 האלקטורים שלה ויתחילו לצאת אינדיקציות ראשוניות בכלי התקשורת. במידה והדיווחים הראשוניים יהיו על הפסד צורב לטראמפ, אפשר להתחיל להתארגן לשינה בציפייה לראלי בשווקים.

חצי שעה לאחר מכן (2:30 שעון ישראל) יסגרו הקלפיות באוהיו ובצפון קרוליינה החשובות ויתחילו לצאת אינדיקציות ראשוניות. אם גם פה טראמפ מפסיד, אפשר ללכת לישון. אבל לפי הניתוח של נייט סילבר יש לו סיכוי טוב לנצח. כרגע נייט סילבר נותן לטראמפ סיכוי של 51.5% בפלורידה מול 48.5% לקלינטון, סיכוי של 51.6% בצפון קרוליינה וסיכוי של 67.1% באוהיו. אם לפי האינדיקציות הראשוניות טראמפ מנצח במדינות הללו, המתח יימשך ובורסות אסיה יתחילו להרגיש את הלחץ.

הקלפיות בפנסילבניה (20 אלקטורים) הענקית שאף היא מעט מתנדנדת (לטראמפ סיכוי של 26%) יסגרו ב-3:00 כאשר בצד המערבי בנוואדה הקלפיות ייסגרו ב-5:00 שעון ישראל והקלפיות האחרונות (קליפורניה למשל) יסגרו בשעה 6:00 שעון ישראל. העניין הוא שקלינטון יכולה להרשות לעצמה להפסיד מספר מדינות במזרח ועדיין לנצח, מבחינת טראמפ הסיפור שונה. לכן אם בתחילת הלילה טראמפ יפתיע לטובה, זה יהיה לילה ארוך ומותח. אם הוא יפסיד, הסיפור יגמר מהר מאוד.

בבחירות הקודמות רשתות השידור הכריזו סופית על אובמה כמנצח קצת אחרי השעה 6:00. תיזמון דומה היה גם בבחירות של 2008. אבל 2 המערכות הללו היו צמודות באופן יחסי. 

מעבר למצב בו טראמפ מנצח והשווקים חוטפים, התרחיש המסוכן ביותר לשווקים הוא כנראה תחרות צמודה מאוד במדינות המפתח ופער קטן בהסתכלות הכללית. מצב שכזה עשוי להוביל לדרישה מצד המועמדים לספירה חוזרת של הקולות במדינות המפתח בהן הפער היה קטן ומכן לתסבוכת משפטית ואי וודאות גדולה בבורסות. בשנת 2000 לקח 21 יום לפתור את הפלונטר הזה ולהכריז על מנצח. לשווקים זה יעשה רע מאוד.

Bizportal יעביר דיווחים בזמן אמת ובמקביל גם את תגובת השווקים (החוזים בוול סטריט יעבדו שעות נוספות...). 

עדכון בחירות יומי של נדב איל: 

 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    כפי שאתם רואים דאו גונס בשיא,עוד מעט גם דקס,כל השאר (ל"ת)
    קובי 15/11/2016 08:36
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    לוקח עוד אלוני חץ,פרוטרום, לא נוגע בכיל/בזק/אל . (ל"ת)
    קובי 15/11/2016 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כפי שאמרתי בנקים,אמרתי טבע לסיבוב ופריגו,לא לגעת באל על (ל"ת)
    קובי 15/11/2016 08:32
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    צדקתי חזק באל על כלא להתקרב תיפול עוד ובזק. לא כיל (ל"ת)
    קובי 13/11/2016 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    קונה את אלוני חץ, נתראה בעוד 10 ימים,אמרתי לכם לא אל על (ל"ת)
    קובי 13/11/2016 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אמרתי לכם בנקים תבדקו,אותי , וטאואר (ל"ת)
    קובי 13/11/2016 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    השווקים בדרך לטיסה, הכל מתומחר במדד, החזיקו חזק. (ל"ת)
    זה שלא יודע 08/11/2016 12:34
    הגב לתגובה זו
  • מחזיק חזק 08/11/2016 13:33
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה מכרתי הכל
  • 10.
    סוחר מעוף מנוסה 07/11/2016 23:13
    הגב לתגובה זו
    אם טראמפ יקח אז הפוטים עפים לשמיים אם לא ,הקולים יכפילו את הפוטים,נראה שהשוק חייב לזוז מהדשדוש השנתי הזה
  • כולל שרותים? 08/11/2016 11:33
    הגב לתגובה זו
    קצת מזה וקצת מזה והכל בשביל למכור אחר כך בפחות 89 אחוז. שיהיה..
  • 9.
    אפשר לקנות פריגו וטבע לטווח,קלינטו זוכה. (ל"ת)
    קובי 07/11/2016 22:04
    הגב לתגובה זו
  • תקנה. תקבל כל כמות בזול שיהיה יותר זול מזול. (ל"ת)
    תקנה 08/11/2016 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    םרוטרום אלופה לא טועה לעולם,להזהר מכיל בזק ואל על (ל"ת)
    קובי 07/11/2016 22:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שיאים חדשים לפנינו.פרוטרום מעולה כפי שאמרתי ותמשיך,בנקצ (ל"ת)
    קובי 07/11/2016 22:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מתבוננן 07/11/2016 19:47
    הגב לתגובה זו
    הפתעת הבחירות, הרבה אפרו אמריקנים יצביעו לו, כי הוא קול
  • 5.
    סוחר חדש 07/11/2016 19:42
    הגב לתגובה זו
    חברה אתם לא שמים לב ברקזיט מס' 2 הרבה זהירות אני נכווותי פעם קודמת הפעם כדאי לחכות בצד ולראות את התוצאות אחרי ולא להיות חכמים ואח"כ לבכות
  • 4.
    גרוימן 07/11/2016 19:04
    הגב לתגובה זו
    קרן אמריקטית מניות ניהול מודלים
  • 3.
    א 07/11/2016 18:22
    הגב לתגובה זו
    לפי ביצועי השווקים היום התוצאה חד משמעית וברורה. האישה והמיילים
  • 2.
    תעיפו את השמאלני הזה משידור (ל"ת)
    כ 07/11/2016 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני בעד טראמפ, בחירה שלו שווה הזדמנות קניה של סחורה במח (ל"ת)
    אדי 07/11/2016 18:02
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: