סגירה אדומה באירופה: הפוטסי נפל 1.4%, הדאקס ירד 0.65%

איתן יונסי | (1)
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר האחרון לשבוע באירופה נסגר בירידות שערים. הדאקס השיל 0.65%, הפוטסי נפל 1.4% והקאק 40 נחלש 0.8%. הירידות הופיעו ברקע להמשך אי הודאות בנוגע לתוצאת הבחירות המתקרבות בארה"ב ולדו"ח התעסוקה האמריקני שהציג תוצאות מעורבות. 

הפוטסי ירד השבוע 4.5%, הדאקס נפל 4.2%, הקאק 40 נחלש 2.5%. 

מדדי אירופה 

פוטסי

דאקס

CAC 40 -0.18%

דו"ח התעסוקה האמריקני לחודש אוקטובר התפרסם היום בארה"ב והציג תוספת משרות של 161 אלף בלבד לעומת צפי האנליסטים לתוספת של 175 אלף. אמנם מדובר בפספוס של התחזיות, אך בצד החיובי נציין כי תוספת המשרות לחודש ספטמבר עודכנה מעלה בצורה משמעותית מ-156 אלף משרות בלבד ל-191 אלף וגם תוספת המשרות לאוגוסט עודכנה מעלה מ-167 אלף ל-176 אלף משרות. בנוסף, נתון השכר השעתי לחודש אוקטובר רשם עלייה נראה ועקף את התחזיות.

ומה בנוגע למומנטום השלילי באירופה לאור הבחירות בארה"ב? האסטרטג הראשי של ענקית הבנקאות סיטיגרופ סבור שניצחון של טראמפ עשוי להצית נפילה מידית של 3%-5% במדד ה-S&P500 שגם הזהיר מפני האטה בקצב הצמיחה ואף גלישה למיתון אם טראמפ יישם את מגבלות השכר עליהן הצהיר או ההרחבות הפיסקאליות עליהן הוא מדבר. בענקית הבנקאות ברקליס צופים תנודה חריפה בהרבה אם טראמפ יבחר. האנליסטים של ברקליס סבורים כי במקרה שסיכוייו של טראמפ יטפסו לכיוון ה-50%, הדבר יוביל לנפילה של 4%-5% בוול סטריט ואם טראמפ ינצח, ה-S&P500 צפוי לנפילה של 11%-13%. מנגד, בברלקיס סבורים כי ניצחון של קלינטון יוביל לעלייה של 2%-3% בלבד בוול סטריט. 

שוק המט"ח רשם אמש תנודות חדות בעקבות החלטת בית המשפט האנגלי שקבע כי הפעלת 'סעיף 50' מחייבת את אישור הפרלמנט, ובכך למעשה מנע מראש הממשלה, תרזה מיי, להתחיל את תהליך עזיבת האיחוד האירופי כבר בסוף חודש מארס 2017 כפי שתכננה. ההחלטה שלחה את הפוטסי הבריטי לירידה של 0.8% ואת מטבע הפאונד לזינוק של מעל אחוז מול רוב המטבעות העיקריים.

הבוקר המטבעות המרכזיים נסחרים ללא תנועה משמעותית, כאשר השקל נחלש עד 0.2% אל מול הדולר, הפאונד והאירו.

בתחום החברות, בנק המשכנתאות השני בגודלו בגרמניה, קומרצבנק, פרסם הבוקר את הדו"ח הרבעוני כשהוא מציג הפסד נקי של 288 מיליון אירו (כ-320 מליון דולר) במהלך הרבעון השלישי של השנה, שאמנם עקף את ציפיות האנליסטים, אך היה נמוך מהנתון המקביל אשתקד שהציג רווח נקי של 235 מיליון אירו. מניית הבנק מאבדת לפי שעה 2%.

עוד באזור, טורקיה חסמה הבוקר את הגישה לרשתות החברתיות במדינה, כשהיא מונעת גישה לאתרים פייסבוק, טוויטר, וואטסאפ, אינסטגרום ויוטיוב. לכתבה בנושא, לחץ כאן.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אם אירופה ירדה בגלל ארה"ב אז למה ארה"ב עולה? מעניין... (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2016 18:48
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social