יש תאריך - תרזה מיי חשפה בראיון ל-BBC מתי בכוונתה להפעיל את 'סעיף 50'

סוף לספקולציות. ראש ממשלת בריטניה חשפה מתי בכוונתה להפעיל את הסעיף שמוציא לפועל את ה'ברקזיט'
מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה ברקזיט

כאשר נכנסה תרזה מיי לדאונינג 10 והחלה לשמש כראש ממשלת בריטניה, היא הבהירה ש"Brexit means Brexit". כלומר שהיא לא מתכוונת ללכת נגד עמדת הבוחר הבריטי. ואם למישהו בכל זאת היו ספקות באשר לכוונתה של מיי להוביל את המהלך ליציאת בריטניה מהאיחוד, אז בראיון ל-BBC אמרה היום מיי כי "אנחנו נפעיל את 'סעיף 50' באמנת ליסבון עד סוף חודש מארס של השנה הבאה", ובכך שמה קץ לספקולציות. אם לדייק, אז מיי ציינה כי אין תאריך ספציפי להפעלת הסעיף אבל זה יקרה במהלך הרבעון הראשון של 2017 (ראו סרטון מצורף בתחתית הכתבה) ולא יאוחר מסוף מארס.

לבחירתם של אזרחי בריטניה במשאל העם מסוף מאי האחרון אין כמובן שום תוקף פורמלי. באמצעות הפעלת 'סעיף 50', מיי למעשה תבצע את הצעד שמשמעותו קבלת החלטת הבוחר והתחלת התהליך. מרגע הפעלת הסעיף, לבריטניה יהיו שנתיים לנהל מו"מ עם האיחוד האירופי על תנאי ההיפרדות. כלומר במהלך 2019 תסתיים תקופה בת מעל 40 שנה ובריטניה כבר לא תהיה חלק מהאיחוד האירופי.

לדבריה של מיי, "אני רוצה להשיג את ההסכם הנכון עבור מסחר בסוחרות ושירותים, ומה שאנחנו עושים כעת זה להקשיב לאנשי עסקים בבריטניה, להקשיב לסקטורים השונים ולהבין מה הדבר שהכי חשוב להם". ומה יהיה בהסכם הזה? מיי אמרה בראיון כי כדי להשיג את ההסכם הטוב ביותר, בכוונתה לשמור את הקלפים קרוב לחזה.

מדהים לראות שמאז ה'ברקזיט', מדד הפוטסי 100 הבריטי זינק 10.2% והוביל את העליות באירופה כאשר הדאקס הגרמני הסתפק בעלייה של 4.4% והקאק הצרפתי עלה 1.5% בלבד. הסיבה העיקרית לתשואת היתר של המדד הבריטי הוא היחלשות הפאונד שתומכת במניות החברות היצואניות. מאז ה-23 ביוני (יום משאל העם וההחלטה על ה'ברקזיט') הליש"ט הבריטית צללה ב-12.2% מול הדולר. כמובן שמרבית הנפילה הייתה בימים שלאחר ה'ברקזיט' ולמעשה מאז תחילת יולי המטבע הבריטי מדשדש ברמת שפל מול הדולר.

אגב, היום זה בדיוק 100 ימים מאז החלטת אזרחי בריטניה על יציאת מהאיחוד האירופי - ה'ברקזיט'.

הנה דבריה של מיי היום ל-BBC:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הבנו שאתם בשורט על השוק. (ל"ת)
    אלי 03/10/2016 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    המפולת מתחילה (ל"ת)
    טל 02/10/2016 20:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ירדן 02/10/2016 19:29
    הגב לתגובה זו
    יום רביעי ת"א עם אריבטראז' 10%- שתהיה אחלה שנה לכל הכבשים מממהההההה
  • 2.
    שבוע הבא מתחילה מפולת עולמית, דויטשה בנק נופל בשלישי (ל"ת)
    רועי 02/10/2016 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אזרחית 02/10/2016 13:10
    הגב לתגובה זו
    לצד האירופי אשר לו דעות ואמצעים אשר אינם עולים תמיד בקנה אחד עם הצד האנגלי. כדאי לה להקשיב ולהעריך.
  • אפרת 02/10/2016 19:30
    הגב לתגובה זו
    אולי תשלחי לה את חוות דעתך בכתב. שתוכל לעיין ולהפנים.....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.