שוב סערה: מדד הבנקים האירופי נסחר תחת לחץ מכירות חריף, ואיזו מניה צוללת כעת כמעט 10%?

סקטור הבנקאות לוחץ חזק מטה את הבורסות באירופה ביום שאחרי 'מבחני הלחץ' 
מערכת Bizportal | (8)
נושאים בכתבה אירופה

המסחר במניות הבנקים באירופה ממשיך להיות סוער גם היום. אתמול צלל מדד הבנקים האירופי ב-1.7% וכעת המדד נופל עוד 3.1%. תשומת הלב מופנת בעיקר לסקטור הבנקים באיטליה. ביום שאחרי פרסום תוצאות 'מבחני הלחץ' צללה אתמול מניית ענקית הבנקאות האיטלקית יוניקרדיט בשיעור של 9.4% וכעת המניה נופלת עוד 5.5%. הדאקס יורד 1.3%, הקאק יורד 1.6%. המדד באיטליה נופל עוד 2% אחרי ירידה דומה אתמול. 

יוניקרדיט שהינו הבנק הגדול באיטליה קיבל 'ציון' של 7% (יחס הלימות ההון) במבחני הלחץ שפורסמו בשישי בלילה. אמנם מדובר בציון 'עובר' שכן הרף המינימלי עמד על 4.5% אבל לפי התוצאות הבנק הוא מבין חמשת הבנקים החלשים ביותר באירופה (מתוך 51 בנקים שנבדקו, וכשהבנקים ביוון ופורטוגל לא היו חלק מהבדיקה). מטרת מבחני הלחץ היא לבחון את יכולת הבנקים השונים לעמוד בפני זעזועים חיצוניים, או במילים אחרות - מי מהבנקים יקרוס במקרה של משבר חיצוני. אמנם רק 2 בנקים כשלו במבחנים אבל ההערכה היא שבשום אופן הרגולטור האירופי לא היה מאפשר לבנקים להיכשל בצורה משמעותית, שכן הדבר היה מייצר לחץ ורק היה מחמיר את מצבה של המערכת הבנקאית. לכן עצם העובדה שהבנקים הראו חולשה, זה מספיק כדי להדאיג את הסוחרים. 

מה שרובץ על מערכת הבנקאות האיטלקית זה חובות רעילים (NPL, חובות לא מתפקדים)) בהיקף עתק של 360 מיליארד אירו, וצמיחה אפסית שלא נותנת שום אופק חיובי. בענקית הבנקאות האיטלקית מונטי דה פשי (Monte dei Paschi di Siena) שהינו הבנק  הגדול היחיד שנכשל במבחני הלחץ, הודיעו כבר בשישי בלילה על גיוס של 5 מיליארד אירו מקרן בהובלת ג'יפי מורגן ועל מכירה של אג"חים לא מתפקדים ב-9.2 מיליארד אירו (33% מהשווי בספרים של אותם אג"חים). אתמול מניית הבנק עוד החזיקה מעמד ברקע להודעה על הזרמת הכסף אבל היום המניה כבר צוללת 9.5% ומשלימה התרסקות של 85% תוך שנה לשווי שוק של פחות ממיליארד אירו.  

 

ויוניקרדיט לא לבד, כך לדוגמה - מניית דויטשה בנק מאבדת 3.5% ונסחרת במחיר של 11.33 אירו. רק נזכיר כי בשיא הפאניקה שאחרי הברקזיט המניה ירדה לשפל של 11.38 אירו. כלומר הנייר רושם היום שפל חדש. מניית קרדיט סוויס צוללת כעת 5.7%. מניית ענקית הבנקאות הגרמנית Commerzbank צוללת כעת 7.7% ומתקרבת חזרה לשפל. 

דאקס

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לקנות רק אופציות לא משנה מה רק אופציות למעלה בשוק (ל"ת)
    ידען לדעתי 02/08/2016 23:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בקרוב יתקנו הכל וימשיכו מעלה מעלה. כותרות זה טוב (ל"ת)
    לימור 02/08/2016 12:34
    הגב לתגובה זו
  • מה. את. אוצרת???? (ל"ת)
    ללימורי 02/08/2016 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה מתחיל... (ל"ת)
    רונן 02/08/2016 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אייל 02/08/2016 12:01
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה
  • דלומי 02/08/2016 14:13
    הגב לתגובה זו
    אין רבית בבנק נכסי הנדל״ן גבוהים ולכן כדאי מאד לקנות מניות!! בהצלחה!!
  • חיים 02/08/2016 13:30
    הגב לתגובה זו
    אמת
  • אל לא על (ל"ת)
    גיא הרדוף 02/08/2016 12:50
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.