יהיה 'ברקזיט'? פירמת עורכי דין ענקית בבריטניה טוענת שמשאל העם אינו חוקי להפעלת 'סעיף 50' - ומאיימת בתביעה

שבוע וחצי לאחר הכרעת הציבור בבריטניה, נראה כי יציאת הממלכה מהאיחוד איננה סוף פסוק 
גיא ארז | (9)
נושאים בכתבה ברקזיט

האם התגלה מכשול נוסף בדרך ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי? אחת מפירמות עורכי הדין הגדולות בבריטניה, Mishcon de Reya, טוענת כעת כי הפעלת 'סעיף 50' שמאפשר את יציאת בריטניה מהאיחוד דורשת מבחינה חוקית את אישור הפרלמנט הבריטי. יותר מכך, הפירמה, המייצגת קבוצה לא ידועה של חברות, טוענת שתפעל במישור המשפטי כנגד ממשלת בריטניה, במידה וזו לא תקיים התייעצות והצבעה בפרלמנט בטרם תפעיל את אותו 'סעיף 50'.

נציין כי מדובר בניסיון נוסף, גם אם הפעם שונה במקצת, של ארגונים ואזרחים מהממלכה לעצור את יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי - לאחר החלטת הרוב במשאל העם לצאת מהאיחוד. ועדיין, האיום מצד פירמת עורכי הדין מרכז כעת כותרות גדולות בממכלה. כזכור, המשאל התקיים ביום חמישי לפני שבוע וחצי, כשקרוב ל-52% אחוזים מהבוחרים הצביעו לטובת ה"ברקזיט".

יציאת בריטניה מהאיחוד דורשת את הפעלת "סעיף 50" באמנת ליסבון. הפירמה הצהירה במכתב ללקוחותיה כי זהו תהליך אותו ניתן להתחיל אך ורק בהסכמת הפרלמנט. מנגד, עמדת ממשלת בריטניה היא שהתהליך דורש את החלטת הממשלה בלבד - וזו תתקיים לאחר בחירת ראש הממשלה החדש.

אחד השותפים בפירמה ציין כי תוצאות משאל העם אינן מוטלות בספק, אך החוק הוא שדורש הליך מסודר שיעבור בפרלמנט. מעניין כי במייל שנשלח ללקוחות, תיאר השותף הבכיר כי "המהלך החוקי" הינו התחשבות במשאל העם, "יחד עם שיקולים נוספים" - כשבין השורות הוא מתאר 'פתח מילוט' עבור החלטת הממשלה - כביכול מבחינה חוקית.

קשה להעריך עד כמה מדובר בהתרחשות שאכן מאיימת על ההוצאה לפועל של ה"ברקזיט", אך נציין כי הצבעה בפרלמנט עשויה להיות מכשול לא פשוט: חברי הפרלמנט אינם מחוייבים לתוצאות משאל העם, מה עוד שביכולתם לטעון כי הקולות הרבים בקרב אזרחי הממלכה, הקוראים להשארת בריטניה באיחוד - משמעותיים יותר מתוצאות הצבעתם לפני שבוע וחצי - ורצון העם "העדכני" יהיה להפוך את ההחלטה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שמטוב 04/07/2016 15:03
    הגב לתגובה זו
    למעשה עורכי הדין (שהם בוודאי שליחים של אינטרסנטים ניסתרים) דורשים שבריטניה _תנוהל_ על ידי ממשלת האיחוד האירופי במקום שתנוהל על ידי ממשלה בריטית. עורכי הדין טוענים שרק לממשלת האיחוד האירופי יש זכות לאשר משאל עם בבריטניה. זו ממש יריקה בפרצוף של אזרחי בריטניה והבהרה שאם ישארו באיחוד האירופי הם מאבדים את זכות המימשל העצמי שלהם.
  • 7.
    Zippy 04/07/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
    בממכלה.
  • 6.
    co007 04/07/2016 14:15
    הגב לתגובה זו
    כמו בכול בחירות יש כאלה שצוחקים ואחרים בוכים..........
  • התומכים נבהלו מההצבעה ועכשיו יש יותר נגד (ל"ת)
    אלי 04/07/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    007 04/07/2016 13:39
    הגב לתגובה זו
    גם בינהם יש מספיק טובים ומושחתים ברמות
  • 4.
    בא 04/07/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    עבודה לבטלנים שמזיזים ניירות , עורכי דין .ויורדים לגיהנום בתמורה .
  • 3.
    צריך לבדוק כמה הפירמה הזאת מושקעת בבורסה (ל"ת)
    כל אחד מדבר מפוזיציה 04/07/2016 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גם להם יש עודף עורכי דין.כולם צריכים להתפרנס ממשהו (ל"ת)
    מרשי מרשו לכאורה 04/07/2016 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכל שטויות. לא בוכים על חלב שנשפך. (ל"ת)
    צחי 04/07/2016 11:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.