אפל מודיעה כי היא מתגמשת לטובת משתמשי האפסטור -המנייה מגיבה בעליות

אפל מודיעה כי היא מתגמשת לטובת משתמשי האפסטור -המנייה מגיבה בעליות
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אייפון 6 אפל

האם מתחילים להתגלות סדקים באימפריית אפל? החברה הציבורית הגדולה בעולם הודיעה היום (ה') כי היא משנה את תנאי השירות של בעלי אפליקציות. לטענת החברה כל מי אשר עובד, משווק או מוכר דרך האפסטור - חנות אפליקציות הפועלת בעבור מכשירי iOS יהנה בקרוב מתנאים משופרים.

עד היום, התנאים לשימוש באפסטור היו אחידים - כל מכירה או שיווק של מוצר, קבעו שאפל גובה 30% מהתשלום המתקבל. תנאים אלו אמורים להשתנות בקרוב כאשר אפל תקצץ באופן חד את העמלה ותגבה 15% בלבד. התנאי היחידי שאפל מציבה הוא שהתשלום יגיע ממנוי לאפליקציה שרשום לשירות האפליקציה מעל לשנה. 

המהלך אמור למשוך מפתחים רבים לעבוד עם האפסטור מאחר והאפשרות שלהם לרווחים גדלה באופן משמעותי. אפל תציג גמישות נוספת בנוגע לחופש הפעולה של מפתחי האפליקציות. עד היום, רק אפליקציות מסקטורים מוגדרים - בידור ותקשורת יכלו לגבות דמי חבר ממורידי האפליקציה. בקרוב כל האפליקציות יהיו חופשיות לדרוש דמי חבר מהמורידים שלהן.

מניית אפל APPLE מגיבה בחיוב לפרסומים ועולה 0.6%, בניגוד למגמה כאשר הנאסד"ק -0.21%  משיל 0.5%. אך לא כל המשקיעים מקבלים את הבשורות בחיוב. 

אפל כמובן מבצעת צעד לטובת המפתחים, אך הוא ככל הנראה מגיע על חשבון הלקוחות. אפל תוך מספר חודשים יכולה להיקלע למצב שבו רוב האפליקציות שנמצאות באפסטור דורשות תשלום מבעלי האייפון. תרחיש זה מהווה שינוי מהותי וסרבול ללקוחות שהתרגלו לסביבה דינאמית ו"חינמית".

נזכיר ששנת 2016 לא הייתה השנה של אפל. החברה הציגה לראשונה הציגה דו"ח שבו נרשמה יריידה במכירות האייפונים מסביב לעולם - לראשונה מאז השקתם. בנוסף המכירות הכלליות של אפל ירדו שנה מול שנה, בעיקר בשל החולשה במכירות במזרח הרחוק ובעיקר בסין. 

כמות האפליקציות המוצעות באפסטור מגיעות לכדי 1.5 מיליון, אבל הצעד של אפל ממתג אותה כ"עוד חברה" בשוק אשר מתחרה על לקוחות. בנוסף היא מודיעה באופן מרומז כי המפתחים החדשים מעדיפים את גוגל סטור על פני האפסטור שלה. האם ההודעה של אפל תרמוז למשקיעים כי העבר המזהיר שלה כבר מאחוריה? ימים יגידו. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".