סגירה באירופה: לאחר הפתיחה השלילית- הדאקס טיפס 0.9%
יום המסחר האחרון לשבוע זה ביבשת אירופה נפתח בירידות שערים ובצורה זו התנהל לאורך חציו הראשון של יום המסחר. בשעות האחרונות של המסחר הסנטימנט השתנה באירופה והמדדים עברו לעליות שהלכו והתחזקו עם ההתקרבות לסיומו של היום. בתוך כך המדדים קוטעים יומיים רצופים של ירידות ביבשת.
הדאקס עלה 0.9%, הפוטסי עלה 0.56% והקאק 40 עלה 0.6%. מדד הסטוקס 600 אשר מציג את הסנטימנט הכלללי ביבשת סגר את היום בעלייה בשיעור של 0.5%.
ברקע למסחר, הנפט יורד כעת 1.1% ומחירו חוצה את גבול ה-46 דולר לחבית. הירידות מגיעות בעקבות התחזקות הדולר לאחר דיווחים חיוביים על כלכלת ארה"ב.
מדדי אירופה
דאקס
פוטסי
CAC 40 -0.18%
יומן מאקרו
נציין כי ביום שני הבורסה בגרמניה לא תפתח מאחר והמדינה תציין את יום הרוח הקדושה.
בשעה 09:00 (שעון ישראל) פרסמה גרמניה את התמ"ג הרבעוני של המדינה, כאשר נרשמה קריאה חיובית של 0.7% לעומת צפי של 0.6% בלבד, אם כי בנוגע לתמ"ג השנתי, שהינו נתון בעל חשיבות נמוכה במעט מהקודם, הוצג דווקא נתון חלש מהצפוי כאשר נרשם גידול של 1.3% בלבד אל מול תחזית הכלכלנים של 1.5%.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשעה 09:45 פרסמה צרפת את השינוי במספר המועסקים במגזר הלא-חקלאי לרבעון, כאשר הקריאה רשמה גידול 0.2% - לפי צפי הכלכלנים.
בשעה 12:00 פרסם האיחוד האירופי את נתוני התמ"ג הרבעוניים והשנתיים, כאשר צפי הכלכלנים עמד על 0.6% ו-1.6% בהתאמה. שני הנתונים פספסו את התחזית בעשירית האחוז.
- 4.אפו אייל גורביץ אמר עליות קנתי קולים במליון שח (ל"ת)דוד 13/05/2016 15:20הגב לתגובה זו
- דודו 13/05/2016 17:09הגב לתגובה זואז אתה בקנתים או בקנטים.
- 3.tch 13/05/2016 15:12הגב לתגובה זופעל כמו סעיד שעובד בבלות כניסה הוא עובד כמו מפיונר מכלכל את הפועלים החדשים לו נתן להם לעבוד כמו שצריך מי שעובד כמו שצריך מפטר אותו הוא רוצה שיבאו ב6 בבוקר ישר לקפה על חשבון המפעל ומתכיל את העבודה ב645 בבוקר לאחר מכן אוכל וקפה לעבוד סעיד במשרד במקום לעבוד קשה לו כי הבטן נפוחה הוא צריך מנוחה לאחר האוכל אבל שיש שבת לו מותר כי הוא צריך לעקוץ את המפעל כמה שצריך בשבת הוא עושה חנגה עים הפעלים וכך הוא רוצה לנהל את המפעל אין לו מנהל שיראה מה קורה במפעל כך לו יחזיק המפעל הרבה זמן
- 2.בא 13/05/2016 11:58הגב לתגובה זושזה דווקא מאוד חיובי ,אני מקווה שהוא יצא להפלגה ארוכה סביב העולם . כולנו נתגעגע ,קצת , לגורביץ .
- ממוקה 13/05/2016 15:27הגב לתגובה זומאז שהגעת לכאן .הינך מצטייר כדמות שלילית וכאיש רע. כנראה שאתה גם עלוב וטיפש. ואני תוהה מה עלה בבטטה שעל כתפיך וגרם לך סתם כך לכתוב דבר טפשי שבא ממקום של רוע וקטנוניות. השתדל לשפר דרכייך וכך ייטב לך. (איני מכיר את האדם שכתבת עליו)
- 1.נא לבצע הגהה לכתבה (ל"ת)המעריך הלאומי 13/05/2016 11:31הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
