דשדוש בשווקים? ה-23 ביוני, תאריך שעשוי להיות נפיץ מאוד עבור הבורסות

אחרי פתיחת שנה בנפילות ולאחר מכן מהלך תיקון - השווקים מנסים להתייצב, לקראת יוני שעשוי להיות סוער
גיא ארז | (10)
נושאים בכתבה אירופה

המדדים המובילים באירופה אמנם התאוששו משמעותית מאז אמצע פברואר, אך רובם עדיין נמצאים בתשואה שלילית משמעותית, כשהדאקס הגרמני לדוגמא במינוס 7%. בעוד שוקי ההון בעולם נמצאים בסוג של דשדוש בתקופה האחרונה, יבשת אירופה עומדת בפני מספר אירועים נפיצים, שעשויים לטלטל את שוקי ההון ביבשת, ואף את שאר העולם. 

האירוע המשמעותי ביותר הינו משאל העם בבריטניה, בו אזרחי הממלכה יצביעו בעד או נגד עזיבת האיחוד האירופי, ב-23 ביוני. לפי הסקרים העדכניים, הבריטים חלוקים בדעותיהם כשקיים יתרון קל לטובת המתנגדים ליציאה. את גוש המתנגדים מוביל ראש ממשלת בריטניה, דיוויד בקמרון, ואת גוש התומכים ביציאה מוביל ראש עיריית לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון. 

במידה ובריטניה תחליט לעזוב את האיחוד, לא מדובר רק בעניין סמנטי או סמלי - אלא בסכנה כלכלית של ממש, לגביה גם הזהירה קרן המטבע הבינלאומי בחודשים האחרונים. ה"אקונומוסיט" אף טען כי במקרה שכזה, האיחוד האירופי יהיה עני יותר, מפולג יותר ובטוח פחות, כשגם מדינות המערב, שנשענות על הכוחות המאזנים של ארה"ב ואירופה, ייחלשו:

לא פחות מ-45% מהייצוא של בריטניה מופנה לאיחוד האירופי, ויציאה ממנו תשנה לחלוטין את קשרי הסחר בין המדינה ליבשת. בהקשר זה אמר הנגיד לשעבר של הבנק המרכזי בבריטניה, אנדרו סנטנס, כי ניצבת סכנה ליחסי הסחר של בריטניה עם האיחוד ועם שאר העולם. נשיא ארה"ב, ברק אובמה כבר אמר בעבר ל-BBC כי אם תצר בריטניה מהאיחוד האירופי, ייתכן שייקח בין 5 ל-10 שנים עד שייחתם הסכם סחר חדש בין בריטניה לארה"ב.

מעבר לכך, יציאת בריטניה עשויה להביא לאבדן אדיר של משרות בממלכה: לפי מחקר של חברת ייעוץ בריטית  PwC עבור TheCityUK, יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי תביא לאובדן של עד 100 אלף משרות בענף הפיננסים, ולהפסד של 5 מיליארד פאונד. 

השפעה נוספת תהייה על המטבע הבריטי, הפאונד (לירה שטרלינג) שצפוי להיפגע משמעותית במקרה של יציאה מהאיחוד. ולראיה - סקר מקיף בבריטניה שהצביע על רוב קטן לטובת יציאה מהאיחוד (לראשונה), הפיל בזמנו את הפאונד מול הדולר.

התומכים ביציאה:

עם כ"כ הרבה חסרונות - מדוע בכל זאת אזרחים בריטים כה רבים מעוניינים ביציאה מהאיחוד? התשובה מורכבת, אך בגדול - כמו במקרים דומים אחרים, מדובר ברגשי לאומיות (ויש שיאמרו - לאומנות) וסלידה מ'האיחוד האירופי' באופן כללי:

קיראו עוד ב"גלובל"

לפי תומכי היציאה, הפגיעה בבריטניה הינה כאין וכאפס לעומת השבת הריבונות עבור הממלכה, כשלראייתם - פקידי ושופטי האיחוד האירופי 'מתערבים בכל דבר': בין אם אלו הבונוסים לבנקאים ובין אם זו הגבלת שעות העבודה.

כמו כן, תחום ההגירה תופס חלק נכבד ברצון לצאת מהאיחוד האירופי: כמחצית מהמהגרים לבריטניה מגיעים מהאיחוד האירופי, ובשל החברות בארגון, הממשלה לא יכולה לעשות הרבה כדי לעצור אותם. 

לסיכום, משאל העם בממלכה המאוחדת מעמיד את  היבשת הישנה במצב נפיץ במיוחד, כשפרט להשלכות הכלכליות שתוארו מעלה, רגשי הלאומיות (או הלאומנות) עשויים להתפרץ ברחבי המדינות: יציאת בריטניה תשפיע על אזרחי סקוטלנד (שכזכור, אך לפני שנה היו מעוניינים לצאת בעצמם  - מהממלכה הבריטית), כמו גם לעורר רגשות זהים בקרב שאר חברות האיחוד - והדבר עשוי להיות אבן הדומינו הראשונה בדרך ליציאתן של מדינות נוספות.

בימים הקרובים נתייחס לאיומים נוספים בחודש יוני - גלגול החוב של יוון והבחירות בספרד.

צפו בסרטון קצר של 'בלומברג', המסביר על הקונפליקט של יציאת בריטניה מהאיחוד:

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ארנון 10/05/2016 17:22
    הגב לתגובה זו
    ככה ימשיכו להדפיס
  • 7.
    יא ווא ראדי 10/05/2016 16:39
    הגב לתגובה זו
    ואני בטוח שמ2009 כל הפטפטנים כאן מופסדים כהוגן למרות העליות שהיו. את המכה הבאמת חזקה יחטפו בקרוב. אני מאמין שהאתר מזהיר בשער. קחו זאת או המשיכו לשחק בקקה.
  • 6.
    איתן 10/05/2016 16:27
    הגב לתגובה זו
    אם ההפחדות שלכם. כל יום יש לכם סיבה לדאגה במקום סיבה למסיבה. משקיע נורמלי צריך להדיר רגלו מהבורסה הישראלית ולקבל אינפורמציה מבלומברג או כל גורם חיצוני לא משוחד.
  • 5.
    זאב זאב 10/05/2016 16:01
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שמשהו מבוגר אחראי ועם שיקול דעת מינימלי ינהל את דסק החדשות אצלכם. כל כותרת יותר מגוחכת מקודמתה. אתם כמו הילד שקרא זאב זאב, אף אחד לא שם לב לאזהרות שלכם ואתם רק מעצבנים את הקוראים.
  • 4.
    מקרואית (מקרו ) 10/05/2016 14:39
    הגב לתגובה זו
    בעידן ההגירה ההמונית נאלצות מדינות גוש האירו להתכופף לתכתיבים שאינם עולים בקנה אחד אעם האינטרסים הלאומיים שלהן. כל מדינה דורשת לשמור על צביונה הלאומי וטשוטוש הגבולות מזיק יותר מאשר מועיל. התכנסות המדינות לגוש האירו נעשתה במטרה לתת מענה כלכלי הולם לארה"ב. דבר שלא צלח
  • למקרואית 10/05/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    פורסם היום שהגירה ירדה ב90 אחוז!!!
  • 3.
    לגיא ארז 10/05/2016 14:19
    הגב לתגובה זו
    מה היה דחוף לפרסם היום את הכתבה חודש וחצי לפני המשאל בבריטניה
  • 2.
    קצת עליות בשווקים וכבר ביזפורטל מנסה להפחיד (ל"ת)
    חלאס עם הפסימיות 10/05/2016 13:30
    הגב לתגובה זו
  • כמה שאתה צודק , רק כותרות של פאניקה ומפולת יש בביזזזז (ל"ת)
    איכפת לי 10/05/2016 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא מעניין 10/05/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    עברנו יותר גרוע מיזה. עד הבחירות באמריקה ילן תידאג לשוק. כל השאר לא מעניין בכלל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.