יום חלש בסקטור: מחיר הנפט צלל 3.5% לאחר האיום האירני

שר הנפט האירני אמר אתמול שמדינתו תצטרף להקפאה לאחר שהייצור במדינה יגיע ל-4 מיליון חביות ביום. המשקיעים מפרשים את דבריו כהתרחקות משולחן הדיונים
גיא בן סימון | (9)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט ירד היום (ב') ב-3.5% למחיר של 37.1 דולר לחבית. נציין כי "סגירת" שוק הנפט נערכה ביום ב-20:30 (שעון ישראל) לאור השינוי לשעון קיץ בניו יורק. אם כי מדובר בסגירה תיאורטית בלבד מאחר והנפט נסחר 24 שעות ביממה. 

וזאת ברקע לדברים שנשא אתמול שר הנפט האירני בנוגע להקפאה אפשרית של תפוקת הנפט. לדבריו, אירן תצטרף לשולחן הדיונים רק לאחר שתגיע לייצור של 4 מיליון חביות ביום - מה שהתפרש הבוקר על ידי הסוחרים כהתרחקות משולחן הדיונים של אופ"ק סביב השיח להקפאת תפוקה, ואיתה תאום המחירים שאמור למנוע המשך ירידות של הנוזל השחור.

עוד בתחום החדשות הגיאו-פוליטיות, רוסיה הודיעה היום כי תסיג את רוב הכוחות שלה מסוריה. צעד שאמור להחיש את שיחות השלום בין הפרטים הלוחמים במדינה מזה חמש שנים. צעד שבטווח הארוך יש בכוחו להשפיע לרעה על מחיר הנפט. 

מחיר הנפט רשם בחודש האחרון עלייה של כ-40% לרמת שיא מתחילת השנה נוכח השיחות להקפאת תפוקה, אך נראה כי התנודתיות במחיר הנפט כאן כדי להישאר נוכח התבטאויות מצד חברות ארגון אופ"ק. "הנפט יורד משום שאירן אמרה כי היא תצטרף להקפאת תפוקה ברגע שהם ייצרו 4 מיליון חביות ביום", אמר טמאס ורגה אנליסט ב-PVM שבלונדון. 

לפי מורגן סטנלי מחיר הנפט הגיע לסוג של שיווי משקל בסביבות 40 דולר לחבית נוכח סגירת פוזיציות שורט מהצד החיובי, ומנגד עלייה בצד ההיצע עם גדילת המלאי מצד יצרניות הנפט. "כאשר מסכמים את הגורמים יחד, נראה כי הנפט (מסוג WTI) יתקשה לפרוץ את ה-45 דולר לחבית", כתובו האנליסטים. 

רק אתמול אמר שר הנפט האירני בתגובה ללחצי ארגון אופ"ק להקפאת תפוקה: "שיעזבו אותנו בשקט כל עוד הייצור שלנו לא מגיע ל-4 מיליון חביות ביום, לכשנגיע לרמה זו נוכל לשתף איתן פעולה". (לכתבה המלאה - לחץ כאן). נזכיר כי בפברואר האחרון התכנסו בדוחא שבקטאר, סעודיה, קטאר, ונצואלה, אופ"ק ורוסיה כדי לדון על מחיר הנפט הנמוך. הצדדים הביעו נכונות לשמור על קצב הפקה ממוצע בהתאם לרמה שנקבעה בינואר במידה ומדינות נוספות יצטרפו ליוזמה. עם זאת, אירן לא אימצה את היוזמה בשאיפה לחזור לרמות הייצור של לפני הסנקציות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנשו 14/03/2016 18:09
    הגב לתגובה זו
    מי שמכיר את המונח שוק פרסי לא מתרגש. הנפט יעלה ויתייצב על מחיר ריאלי. מחיר שכולם יוכלו לחיות איתו.
  • 5.
    bokobza 14/03/2016 18:06
    הגב לתגובה זו
    ביצועים נמדדים ע"י תפוקה ועוד אלף ואחד גורמים.. מחיר הנפט הוא רק אחד מהם.. ממתי בורוסת העולם הפכו לקרנות מחקות של הנפט?
  • גבי 14/03/2016 22:22
    הגב לתגובה זו
    חברות הנפט הם הגדולות בעולם. המשבר מעיב על יכולתן להחזיר חובות לבנקים, ובככלל. כביכול אין קורלציה ישירה אך השווקים הוכיחו בעקיפין את הסיכון.
  • 4.
    האירנים מעונים במחיר גבוה גם רוסים (ל"ת)
    שוב כתב מחרטט 14/03/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יניב 14/03/2016 14:56
    הגב לתגובה זו
    לכן הנפט ירד גם ירד
  • 2.
    יואל הראון 14/03/2016 14:33
    הגב לתגובה זו
    למה הירידות במחירי הנפט והדלקים אינן מגולגלות אל הצרכן במלואן ולמה ההממשלה שוקלת ״לתקן״ את מס הבלו
  • מדוע לגלגל אל הצרכן? - הרי בכל מקרה הוא ישלם כל מחיר... (ל"ת)
    ארי 14/03/2016 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך זה שהנפט יורד המדדים בארהב יורדים ובאירופה לא (ל"ת)
    רמי 14/03/2016 13:53
    הגב לתגובה זו
  • תמתין פשוט קשה להם להיפרד מהירו הם רק נכנסו (ל"ת)
    יודע דבר מבאר שבע 14/03/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.