סגירה באירופה: הדאקס זינק 1.6% והוביל את המגמה החיובית
הראלי באירופה נמשך: יום המסחר הראשון לשבוע באירופה המשיך את המגמה החיובית, אותה הוביל מדד הדאקס הגרמני שזינק ב-1.6%, ועתה נושק לרמת ה-10,000 נקודות, חזרה לרמה בה פתח את השנה. שאר המדדים עלו היום, אם כי בשיעור מתון בהרבה.
נציין כי מאז השפל אותו רשם ב-11 לפברואר, זינק המדד הגרמני ביותר מ-14%, וההתאוששות בו נרשמה במקביל לראלי במחיר הנפט, שטס בכ-37% (כולל יום המסחר הנוכחי).
מדדי אירופה
דאקס
CAC 40 0%
פוטסי
EURO STOXX 50 -0.05%
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסחר בניו-יורק התנהל בשעת הסגירה באירופה במגמה מעורבת עם נטייה לעליות וכשל מלהשפיע באופן משמעותי על המסחר ביבשת הישנה. כך שניתן לומר כי עליות השערים ביבשת הן בעצם המשך לתגובת השווקים לתמיכה המאסיבית עליה הצהיר ה-ECB כי יספק לכלכלות, ובעיקר לבנקים. נזכיר כי דראגי הודיע על הורדת שיעור הריבית בגוש היורו, חיתוך הריבית על הפקדונות, והלוואות לבנקים ביבשת בריבית שלילית.
מעבר לבורסות, נציין כי אתמול התרחש פיגוע רצחני בטורקיה, שכמו שניתן לראות לא נתן אותותיו על בורסות היבשת.
במחלקת המחקר של פריים ברוקר לא מתלהבים מהאווירה החיובית באירופה: "הפחתת הריבית על הפיקדונות באירופה בשבוע שעבר היא צעד נוסף בדרך למשבר עולמי שעלול להיות חמור יותר אף מזה שהיה ב-2008. הבנק המרכזי מאלץ את הציבור שלא לחסוך כסף בבנקים ולהסיט אותו לכיוון של שוק המניות. זה צעד לא בריא שמביא להתנפחותה של הבועה – אשר תתפוצץ לעולם בפרצוף ולא תורמת כמעט דבר לגוש האירו.
"המהלך הצליח אמנם לייצב את השווקים ואת מחיר הנפט – אך מדובר בסך הכל בדחיית הנפילה מן הצוק ולא במתן פתרון של הבעיה. אמנם, נתוני המאקרו בארה"ב נראים מעודדים והמשקיעים שוב מצפים להעלאת ריבית אך ההאטה בצמיחה בסין תמשיך להטריד את המשקיעים בעולם עוד זמן רב ותמשיך לפגוע בכלכלה העולמית".
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
השבוע הקרוב יתנהל בציפייה לאירוע המרכזי ביום רביעי - עדכון הריבית של הפד'.
סוף השבוע האחרון באירופה ננעל באקורד חיובי מאוד, כשמדד הדאקס הגרמני זינק 3.5% והוביל את המגמה, וזאת - יום לאחר הדרמה האדירה שנרשמה בשווקים, עם הורדת הריבית של דראגי, וההודעה על התמיכה בשווקים. בסיום אותו יום המדדים צנחו ואיבדו כ-2%, אך כאמור - למחרת רשמו תיקון חד.
המדדים באירופה עדיין סובלים מפתיחת השנה הנוראית, ומציגים תשואה שלילית (למרות השיפור החד בשבועות האחרונים): הדאקס הגרמני איבד 7% ב-2016, היורו-סטוקס 50 נחלש ב-6.3%.
בגזרת המט"ח, ה-אירו רציף ממשיך להתחזק מול השקל, אך בשיעור מתון, וקופץ מעל לרמת 4.32 שקל לאירו. מגמת ההתחזקות במטבע האירופי החלה עם הודעת דראגי במסיבת העיתונאים לפיה לא צפויה הורדת ריבית נוספת בגוש היורו, ומאז המטבע ממשיך להתחזק באופן משמעותי.
- 3.א.א. 14/03/2016 11:51הגב לתגובה זושמח באירופה ובמזרח למה אצלינו לא
- 2.כתבתם ת"א תמתין לנעשה מעבר לים לא דומים בכלל להם (ל"ת)לביזפורטל 14/03/2016 10:40הגב לתגובה זו
- 1.הסם של דראגי חזק מאוד כולם בסוטול (ל"ת)נרקומו כסף 14/03/2016 10:17הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
