סגירה באירופה: הדאקס זינק 1.6% והוביל את המגמה החיובית

החגיגות במדדים נמשכות  - שני ימי מסחר לאחר הודעתו של נגיד הבנק המרכזי באירופה
גיא ארז | (3)
נושאים בכתבה אירופה

הראלי באירופה נמשך: יום המסחר הראשון לשבוע באירופה המשיך את המגמה החיובית, אותה הוביל מדד הדאקס הגרמני שזינק ב-1.6%, ועתה נושק לרמת ה-10,000 נקודות, חזרה לרמה בה פתח את השנה. שאר המדדים עלו היום, אם כי בשיעור מתון בהרבה.

נציין כי מאז השפל אותו רשם ב-11 לפברואר, זינק המדד הגרמני ביותר מ-14%, וההתאוששות בו נרשמה במקביל לראלי במחיר הנפט, שטס בכ-37% (כולל יום המסחר הנוכחי).

מדדי אירופה

דאקס

CAC 40 -0.18%

פוטסי

EURO STOXX 50 -0.8%

המסחר בניו-יורק התנהל בשעת הסגירה באירופה במגמה מעורבת עם נטייה לעליות וכשל מלהשפיע באופן משמעותי על המסחר ביבשת הישנה. כך שניתן לומר כי עליות השערים ביבשת הן בעצם המשך לתגובת השווקים לתמיכה המאסיבית עליה הצהיר ה-ECB כי יספק לכלכלות, ובעיקר לבנקים. נזכיר כי דראגי הודיע על הורדת שיעור הריבית בגוש היורו, חיתוך הריבית על הפקדונות, והלוואות לבנקים ביבשת בריבית שלילית.

מעבר לבורסות, נציין כי אתמול התרחש פיגוע רצחני בטורקיה, שכמו שניתן לראות לא נתן אותותיו על בורסות היבשת.

במחלקת המחקר של פריים ברוקר לא מתלהבים מהאווירה החיובית באירופה: "הפחתת הריבית על הפיקדונות באירופה בשבוע שעבר היא צעד נוסף בדרך למשבר עולמי שעלול להיות חמור יותר אף מזה שהיה ב-2008. הבנק המרכזי מאלץ את הציבור שלא לחסוך כסף בבנקים ולהסיט אותו לכיוון של שוק המניות. זה צעד לא בריא שמביא להתנפחותה של הבועה – אשר תתפוצץ לעולם בפרצוף ולא תורמת כמעט דבר לגוש האירו.

"המהלך הצליח אמנם לייצב את השווקים ואת מחיר הנפט – אך מדובר בסך הכל בדחיית הנפילה מן הצוק ולא במתן פתרון של הבעיה. אמנם, נתוני המאקרו בארה"ב נראים מעודדים והמשקיעים שוב מצפים להעלאת ריבית אך ההאטה בצמיחה בסין תמשיך להטריד את המשקיעים בעולם עוד זמן רב ותמשיך לפגוע בכלכלה העולמית".

קיראו עוד ב"גלובל"

השבוע הקרוב יתנהל בציפייה לאירוע המרכזי ביום רביעי - עדכון הריבית של הפד'.

סוף השבוע האחרון באירופה ננעל באקורד חיובי מאוד, כשמדד הדאקס הגרמני זינק 3.5% והוביל את המגמה, וזאת - יום לאחר הדרמה האדירה שנרשמה בשווקים, עם הורדת הריבית של דראגי, וההודעה על התמיכה בשווקים. בסיום אותו יום המדדים צנחו ואיבדו כ-2%, אך כאמור - למחרת רשמו תיקון חד.

המדדים באירופה עדיין סובלים מפתיחת השנה הנוראית, ומציגים תשואה שלילית (למרות השיפור החד בשבועות האחרונים): הדאקס הגרמני איבד 7% ב-2016, היורו-סטוקס 50 נחלש ב-6.3%.

בגזרת המט"ח, ה-אירו רציף ממשיך להתחזק מול השקל, אך בשיעור מתון, וקופץ מעל לרמת 4.32 שקל לאירו. מגמת ההתחזקות במטבע האירופי החלה עם הודעת דראגי במסיבת העיתונאים לפיה לא צפויה הורדת ריבית נוספת בגוש היורו, ומאז המטבע ממשיך להתחזק באופן משמעותי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    א.א. 14/03/2016 11:51
    הגב לתגובה זו
    שמח באירופה ובמזרח למה אצלינו לא
  • 2.
    כתבתם ת"א תמתין לנעשה מעבר לים לא דומים בכלל להם (ל"ת)
    לביזפורטל 14/03/2016 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הסם של דראגי חזק מאוד כולם בסוטול (ל"ת)
    נרקומו כסף 14/03/2016 10:17
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.