TV

גולדמן זאקס יוצא במסר חד וברור לדובים - ומספק תחזית לנפט

אבי ג'וזף מגולדמן זאקס: "המשקיעים מזהים שהנתונים הכלכליים בארה"ב למעשה די טובים" - צופה לנפט מחיר יעד של עד 50 דולר לחבית ב-12 החודשים הקרובים 
גיא בן סימון | (6)
נושאים בכתבה נפט

 לאחר פתיחת השנה הצורמת בשווקים בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס יוצא היום במסר ברור למשקיעים - או יותר נכון לדובים שלא התפנו ממש לשנת החורף - והוא "תרגעו".

בראיון לרשת CNBC אמרה אבי ג'וזף, שהצטרפה לגולדמן זאקס עוד בשנת 1990, כי הכלכלה האמריקאית תמשיך להציג צמיחה בשנת 2016. "המשקיעים מזהים שהנתונים הכלכליים בארה"ב למעשה די טובים. יש לנו נתוני תעסוקה טובים, הייצור התעשייתי עלה ואני חושבת שהרבה משקיעים מגיבים לכך".

ג'וזף מחזיקה במחיר יעד של 2,100 נקודות למדד ה-S&P 500 האמריקאי בטענה כי נתוני התעסוקה והצריכה המעודדים ימשיכו להניע את הכלכלה. נזכיר כי אמש רשם המדד ירישה של 1.2% לרמה של 1,979 נקודות ברקע לצניחת מחיר הנפט. בפברואר הכלכלה האמריקאית רשמה תוספת של 242 אלף משרות, בעוד ההזמנות למוצרים שינו כיוון מהירידה שנרשמה בינואר. מהסיבה הזו ג'וזף ממשיכה להתמקד בחשיפה למניות, ובמיוחד לסקטור האנרגיה.

"מניות האנרגיה ספגו ירידה חזקה והציפייה שלנו היא כי מחיר הנפט יעלה במהלך 2016". אמרה ג'וזף. מחיר היעד שלה למחיר הנפט ל-12 חודשים נע בטווח של 50-40 דולר לחבית.

לצד התחזית החיובית ג'וזף הסבירה כי התנודתיות בשווקים היתה מונעת לרוב על ידי רגש נוכח אי הוודאות למדיניות הפד', החששות להאטה של הכלכלה העולמית ואי הוודאות בצד הפוליטי לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב.

"יש עצבנות בקרב משקיעים מוסדיים ופרטיים, מה שהוביל להתמקדות יתרה בנתוני השכר. זה בעייתי כי שעור הריבית צפוי להמשיך לעלות כמו שצפו. הצורך בתגובה מהירה מורגשת בקרב משקיעים לטווח הקצר והארוך, אבל את הפירות יראו אלה שרואים דרך התנודתיות ומשקיעים לטווח הארוך".

"אני לא מתלהבת מהזהב, אני חושבת שהחשיפה לצמיחה דרך מניות היא טובה. במיוחד שהכלכה האמריקאית צפויה להמשיך לצמוח. הרבה משפחות מעלות את ההוצאות שלהן על צריכה ונופש", הוסיפה ג'וזף. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מלכודת (ל"ת)
    שי 09/03/2016 20:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Big bear 09/03/2016 13:50
    הגב לתגובה זו
    והמבין יבין .
  • 2008 09/03/2016 15:07
    הגב לתגובה זו
    מרץ 2009 היה תחתית בשוק המניות. מרץ 2008 היית קריסה של בר סטרנס. למה התכוון המשורר? 2008 או 2009?
  • צדק 09/03/2016 16:16
    לאחר ירידות של תחילת שנה, מגיע שלב של עליות. רק שאז זה היה גל ראשון של עליות לאחר גל ירידות ארוך של כחצי שנה. הפעם זה גל אחרון של עליות (מעל לשיאים קודמים) לאחר גל של תיקון של כחודשיים ודשדוש של כחצי שנה. לאחר מכן, לדעתי בעוד כשנתיים-חמש (קשה להאריך) תגיע שוב מפולת, אך היא תהיה אורכה יותר (כשנה) בגלל שעליות היו ארוכות יותר.
  • 2.
    מפולת אדירה במרחק של ימים (ל"ת)
    רועי 09/03/2016 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רוב כספו! 09/03/2016 13:10
    הגב לתגובה זו
    אז היא טענה: "הבורסה יכולה רק לעלות".....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.