ארה"ב: האינפלציה ממשיכה להיות נמוכה בעקבות הנפט והמזון

מדד מוצרי הליבה רושם את העלייה החדה ביותר מזה 4.5 שנים. האם ארה"ב מוכנה לעוד העלאת ריבית?
מתן בן ברוך | (16)
נושאים בכתבה וול סטריט

קפאון מחירים בארה"ב. מדד המחירים לצרכן האמריקני לא השתנה בחודש ינואר לעומת החודש הקודם ומציג עליית מחירים של 1.3% בלבד במתווה שנתי. עלייה שהינה רחוקה באופן משמעותי מיעד הבנק המרכזי בארה"ב שבפעולותיו מכוון לידי אינפלציה שנתית בת 2%. נציין כי הצפי של השוק חזה שהמדד יירד ב-0.1% ויציג עלייה בתוואי שנתי של 1.3%.

ה"אקשן" האמיתי נרשם במדד מחירי מוצרי הליבה. האחרון עלה בחודש ינואר ב-0.3%  ומציג עלייה של 2.2% בתוואי שנתי. מדד מוצרי הליבה מודד את השינוי של המוצרים בשוק בניכוי אנרגיה ומזון. מדובר על העלייה החודשית הגבוהה ביותר מזה 4 וחצי שנים. 

מדדי וול סטריט נסחרים היום במגמה מעורבת. דאו ג'ונס 0.16% , S&P 500 0.13% ונאסד"ק -0.21%

החמרת הירידות בחוזים נעשית לאור העובדה שעלייה במחירי מוצרי הליבה מאוששת את דעת הבנק המרכזי בארה"ב כי מצבה של הכלכלה האמריקנית נותר איתן. זאת למרות הירידה בתנאי האשראי מסביב לעולם שנרשמה בחודש ינואר.  

בעדותה של ג'נט יילן בפני הועדה הכלכלית של הקונגרס בתחילת החודש, טענה הנגידה האמריקנית כי הפד' מאמין שברגע שההשפעות הזמניות יפסיקו ללחוץ על השוק האמריקני, האחרון יציג אינפלציה בת 2% בשנה. בתוך כך הירידה החדה במחירי הנפט יכולה להירשם כהשפעה זמנית שתחלוף עם התייצבות מחירי שוק האנרגיה. לכן הבנק המרכזי אינו שש לשנות את תוואי הריבית שנקבע על ידם בתחילת השנה. 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    קופי 20/02/2016 01:01
    הגב לתגובה זו
    האם יהיה?
  • 11.
    הנפט עלה אתמול 7%? 19/02/2016 18:55
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע למה השער שלו 32+?
  • 10.
    פ 19/02/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
    ואם הנפט יתחיל לקפוץ חבלז
  • 9.
    כלכלן 19/02/2016 16:53
    הגב לתגובה זו
    השווקים ימשיכו לעלות http://www.marketwatch.com/story/for-us-investors-home-is-where-the-stock-gains-are-2016-02-19
  • 19/02/2016 19:10
    הגב לתגובה זו
    מאשר יש עכשיו.
  • 8.
    אל דאגה כאן המעוף יעלה שבוע הבא ל 1450 (ל"ת)
    יודע דבר מבאר שבע 19/02/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    השוק חיובי ביותר.מידי פעם מימוש אבל הכוון למעלה (ל"ת)
    פיני 19/02/2016 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא יעזור לכם אנו בדרך למעלה עם מימושים (ל"ת)
    ליאון 19/02/2016 16:19
    הגב לתגובה זו
  • ולמה לא להפך ? (ל"ת)
    חואן באדי 19/02/2016 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תומר 19/02/2016 16:13
    הגב לתגובה זו
    הסיבה היחידה לירידה בחוזים נובעת כתוצאה מהירידה במחיר הנפט
  • 4.
    יעבור לירוק מהר מאוד המצב לא כזה גרוע ובמניות הכי טוב (ל"ת)
    רצי 19/02/2016 16:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אריה 19/02/2016 16:05
    הגב לתגובה זו
    לכתוב מגיבים בחוזקה עם ירידות של 0.4 אחוז , זה פשוט זלזול בקוראים
  • 2.
    אין קשר בין הכותרת לכתבה. ביזיון (ל"ת)
    שאול 19/02/2016 16:00
    הגב לתגובה זו
  • משה 19/02/2016 16:33
    הגב לתגובה זו
    אם לא הבנת מה הקשר, אתה לא אמור לקרא כתבות על כלכלה
  • 1.
    המסביר הלאומי 19/02/2016 15:51
    הגב לתגובה זו
    הפדרל רזרב יפעיל צעדים נוספים לחיזוק הכלכלה בארהב ואולי אף יחזור להרחבה כמותית הפדרל לא יוכל לחיות עם אינפלציה נמוכה כזו יעשו צעדים משמעותיים
  • אינפלציה 19/02/2016 18:26
    הגב לתגובה זו
    זה לא קשור באיתנות הכלכלה . פשוט מאד הזרמת כספים בהיקפים כאלו גורמת לאינפלציה . לכן הפד חייב לעלות ריבית לפני היפר אינפלציה מתפרצת . בסופומשל דבר נקבל סטגפלציה. ירידה בביקושים ואינפלציה.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: