סגירה באירופה: הפאניקה שלטה בשווקים, הדאקס צנח ב-2.9%
המסחר באירופה התנהל לאורך היום בירידות שערים חדות ויישר קו עם הסנטימנט השלילי ששולט בשווקים מתחילת 2016. מדד הדאקס הגרמני שנפל עד 3.5% הבוקר, סגר בירידות של כ-2.2%. הקאק הצרפתי המשיך להוביל את המגמה השלילית, ונפל כ-4.1%. מדד הסטוקס 600 אשר מציג את הסנטימנט הכללי ביבשת צנח היום כ-3.5%.
מדדי אירופה
CAC 40 -0.18%
פוטסי
ענקית הבנקאות הצרפתית סוסייטה ג'נרל צללה היום מעל 12% אחרי הדו"חות, והחריפה את הלחץ מפני סחרור במערכת הבנקאות האירופית כשגם מניית דויטשה בנק חוזרת למצב מפולת וצוללת 6.4% (לכתבה המלאה - לחץ כאן).
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדד הבנקים באירופה מתרסק 5.8% אחרי ה"התאוששות" אתמול ומושך מטה את המדדים. ואם זה לא מספיק, אז מניית ענקית המחצבים ריו-טינטו מתרסקת כעת 8% אחרי הדו"חות. מנגד, באירופה בולטת מניית חברת הפארמה Meda בזינוק של מעל 70% לאחר הדיווח אמש כי מיילן תרכוש אותה.
מדד הדאקס צולל ל-8,755 נק', מתרחק 29% מהשיא שנקבע באפריל האחרון (כלומר עמוק בתוך שוק דובי) ונסחר בשפל של כמעט שנה וחצי.
בשוודיה הבנק המרכזי חתך את הריבית לעומק הטריטוריה השלילית. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)
אתמול כאמור, אירופה שברה סוף סוף 7 ימים של ירידות שערים כשהמדדים זינקו בכ-1.5%, אך כעת נראה כי היה זה תיקון זמני בלבד.
מה שהוביל את המגמה החיובית אתמול היה הזינוק במניות הבנקים ביבשת, כולל זו של דויטשה בנק, שהגיעה לזינוק של עד 12%(!). זאת, לאחר קריסה של כ-50% בחודשים האחרונים. השמועות שהתרוצצו באירופה בנושא אפשרות כי ה-ECB ירכוש מניות של הבנקים ביבשת תמכה מאוד באווירה החיובית.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ליאוניד גולדין, מנהל מחלקת מחקר בפריים ברוקר: "ג'נט יילן לא הצליחה להרגיע את השווקים בנאומה אתמול. (...) למרות שיילן לא פסלה אפשרות להמשך העלאות ריבית בארה"ב במשך השנה, ניכר כי השוק לא מאמין לדברים שלה ותשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב המשיכו לרדת לשפל של יותר משנה. כל עוד הדולר מתחת ל-3.9 שקלים – הכיוון הינו כלפי מטה".
בגזרת המט"ח, ה-אירו רציף מזנק גם לאחר קביעת השער היציג, ושערו כבר גבוה מ-4.41 שקל לאירו.
- 14.יוסי 11/02/2016 12:49הגב לתגובה זוככה היה גם ב 2008 . התחיל בקטן. אנשים לא הבינו למה יורד. הכל טוב. כשהבנקים הגדולים התחילו לקרוס רק אז נפל האסימון ואנשים הבינו למה בכלל התחילו הירידות הקטנות בהתחלה. והיום זה תוצאות המשבר של אז.
- 13.לחץ אטומי?מה זה השכונה הזו? (ל"ת)א.מ 11/02/2016 12:26הגב לתגובה זו
- 12.דוד 11/02/2016 12:11הגב לתגובה זובזמן שהפנסיות שלכם נחתכות בעשרות אחוזים הצילו היום מה שמחר כבר יהיה אבק
- 11.אורן 11/02/2016 12:06הגב לתגובה זומתי תכתוב לחץ של פצצת מימן? במינוס 4 או מינוס 5
- 10.אל תקראו כתבות בשום אתר או תמכרו הכל או תעצמו עניים (ל"ת)המנתח היחיד בעולם 11/02/2016 11:40הגב לתגובה זו
- 9.אח 11/02/2016 11:36הגב לתגובה זוהנפולות
- 8.הבעיה הרצינית היא בכלל ביפן... (ל"ת)מאקרו 11/02/2016 11:14הגב לתגובה זו
- תוכל להסביר? (ל"ת)פ 11/02/2016 23:58הגב לתגובה זו
- 7.אבנר 11/02/2016 10:57הגב לתגובה זותמכרו כל מה שיש לו נגיעה לבורסה: פנסיה , השתלמות, גמל, השקעות. מח שלא ימכור היןם בהפסד של 15% ישאר עם פחות מ-70% מההשקעה שלו זוהי רק ההתחלה ועוד נכונים לנו ימים של ירידות של 7%-8% אחוז ביום!!!
- שולי 11/02/2016 12:09הגב לתגובה זוכשאנשים יבינו שהם מופסדים על הפנסיות שלהם יותר מחצי אז הם יתעוררו. חברות הביטוח ובתי ההשקעות דואגות שהסיפור לא יגיע לאמצעי התקשורת מפחד שאנשים ימשכו את הכסף והם יאבדו את העמלות שלהם
- הקונספירטור (ל"ת)1 12/02/2016 09:07
- 6.היכן כל האנלסטים והמומחים שממליצים לא למכור? (ל"ת)המנתח היחיד בעולם 11/02/2016 10:55הגב לתגובה זו
- 5.EMMA 11/02/2016 10:47הגב לתגובה זואין לי ספק שהמדד יגיע לאזור זה. זאת התחתית ושם נראה נצני התאוששות וגם הרבה דשדוש.
- מי תומך במי?הכל אדום (ל"ת)אורן 11/02/2016 11:19הגב לתגובה זו
- 4.אתמול ההזדמנות האחרונה נפגש 1320 (ל"ת)המנתח היחיד בעולם 11/02/2016 10:45הגב לתגובה זו
- בא נתערב שמפה השוק עובר ל1450? (ל"ת)שמעון 11/02/2016 10:56הגב לתגובה זו
- 3.EMMA 11/02/2016 10:34הגב לתגובה זואין לי ספק שהמדד יגיע לאזור זה. זאת התחתית ושם נראה נצני התאוששות וגם הרבה דשדוש.
- היכן הייתה ב1720 (ל"ת)המתח היחיד בעולם 11/02/2016 10:50הגב לתגובה זו
- ריאלי 11/02/2016 10:49הגב לתגובה זואירופה תגרום לארה"ב לקרוס , וכשזה יקרה המפולת תגיע גם אלינו
- לא חודשים 4 ימים (ל"ת)המנתח היחיד בעולם 11/02/2016 11:23
- 2.שער אירו 11/02/2016 10:30הגב לתגובה זובנוסף לסיבה זה ייפגע ביצוא מאירופה?
- 1.שסיוע שלישי ברציפות יורד שבוע הבא הכל עליות 1450 (ל"ת)שמעון 11/02/2016 10:24הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
